Utfodring av dräktigt sto med fång

Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ett äpple om dagen verkar orimligt. Skulle det motsvara vad fostret förbrukar i form av proteiner och energi? Det undrar jag verkligen.

Nu har jag ingen erfarenhet som hästägare av dräktiga ston. Men vad jag minns av mina tre graviditeter så var det speciellt när barnet var fött som det gick åt massor av mat för att producera all mjölken. Jag antar att det är samma för hästmamman.
Nya rön kanske..
Det man äter normalt räcker.
Hur många gravida har inte skyllt fetman på att barnet behöver...:rofl:

När barnet är fött är en annan femma, samma med stoet. Å andra sidan så äter den inte mkt första tiden- om det inte är en broilerunge:angel:
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Ett fölsto bör enligt rekommendation ha ett bra hull, ej överhull men inte heller för tunn, för att hon ska lättare ska bli dräktig, och det kämpade vi med ganska länge att få henne dit före sommaren..;)

Likaså bör de ha att ta av när de diar, eftersom det går åt mycket kraft till att producera mjölk. Men det är skillnad på bra hull och fetma.

Det som hände här var att mitt sto gick upp väldigt kraftigt, nästan svulstig under kort tid, och jag har gett henne för mkt mat :angel:, även om jag tror att det ligger lite annat bakom också... sk. sockerfällor.

Men jag kan också passa på att rätta en sak... Hon har inte ätit 15 kg av det hö jag angav, utan 8 kg, och resterande ca 7 kg av ett betydligt energisnålare hö, som vi fick i första leveransen men som bara innehöll 11 g/smrp (!) med andra ord lika lite protein som torra löv ungefär..:mad:
men kvoten på det blev ju också förskräckligt. Vi avbokade genast resten av det vi skulle tagit hem efter att analysen kommit, och åkte till nästa bonde och hämtade hem en andra leverans, som innehåller på tok för mkt energi, som inte shettisen av naturliga skäl får äta av men med bättre proteinvärde. Så vi valde att ge det första höet i hagen och till shettisen som också fått kraftfoder som komplement, och därav ge lucernen till det dräktiga stoet, för att komplettera med mer protein. Det jag gjort tokigt är att jag glömde räkna med den MJ som även finns i lucernen, samt gett på tok för mkt hö, och det beror på att jag har svårt att se hästarna sysslolösa ute i hagarna med bara snö, snö och snö.... (skulle givetvis lagt ut halm istället...: shame on me ) Som egenutnämnt straff sympatibantar jag nu med min häst.:grin:

Men nu är vi inne på den tredje leveransen hö för året, som jag nämnde ovan...:grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det står kanske någonstans vad det är för en häst du har?

Men jag har fått lära mig att man ska vara mkt försiktig med att banta dräktiga ston. Däremot hade jag precis som du skriver aktat mig för socker och stärkelse.

axel
Att det skulle kunna bildas ett fullgånget foster av ett äpple om dagen kan jag faktiskt aldrig tänka mig. Hur ska proteinerna räcka till?
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Man får förmoda att modern äter en bra kost normalt sett.
Kroppen är så finurlig att den ser till fostret o tar av mammans reserver.. om det skulle vara så.
Äta för 2 är väl en himla bra ursäkt:banana:

Detta ser man även på märrar som har svälts- fölen är som regel OK, men mamman är i uruselt skick.

Att inte öka maten på en fet märr är inte att banta den.
 
Sv: Utfodring av dräktigt sto med fång

Det står kanske någonstans vad det är för en häst du har?

Men jag har fått lära mig att man ska vara mkt försiktig med att banta dräktiga ston. Däremot hade jag precis som du skriver aktat mig för socker och stärkelse.

axel
Att det skulle kunna bildas ett fullgånget foster av ett äpple om dagen kan jag faktiskt aldrig tänka mig. Hur ska proteinerna räcka till?
Läste nog lite fel, men det extra kaloriintaget under en hel graviditet KAN liknas med att inta ett EXTRA äpple om dagen.
Man får ett hum om hur lite som krävs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 421
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 693
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp