nånstans mellan 5 och 28

Det beror på storlek (vikt) innehåll i fodret och behov hos hästarna.

Handlar det om hö brukar det vara ok, men är det silage så blir också hygien aspekten viktig, de blir dåliga efter en tid.
 
Ganska mycket omöjligt att säga.
Jag har två kallblod och en shettis och bollar från samma bonde kan räcka mellan 7 och 14 dagar.
 
En rundbal kan innehålla 200 kg likaväl som 500 kg och utan att veta vikten på dina balar är det omöjligt att svara på hur länge de räcker. Hästar har dessutom olika behov och utan höanalys och kännedom om just dina hästars behov blir det som att gissa längden på ett snöre att svara på din fråga.
 
Kan meddela att vikten på balarna är ca 400 kg och den räcker till två små hästar ungefär 1 månad eller kanske lite mer. Hur länge räcker den då om det kommer en stor häst till?
 
Kan meddela att vikten på balarna är ca 400 kg och den räcker till två små hästar ungefär 1 månad eller kanske lite mer. Hur länge räcker den då om det kommer en stor häst till?

Med de förutsättningarna så får de två små hästarna nu strax över 6kg / häst / dag.

Vad menar du med stor respektive liten häst? En vanlig häst av ridtyp väger någonstans mellan 500-650kg. Om de små hästarna du nämner är shettisarna, så behöver en sådan häst ca 3-4ggr mer mat (dvs ca 16-24 kg om dagen, men det kan variera från 8 till 30 ungefär, beroende på innehåll och vad hästen har för behov). Om de små hästarna är faktiska små hästar (över 148cm i manhöjd) så får de 1, väldigt lite mat och 2, då skulle en stor häst äta ca 8kg/dygn

Det skulle innebära att din bal räcker i någonstans mellan 10 och 24 dagar
 
Kan meddela att vikten på balarna är ca 400 kg och den räcker till två små hästar ungefär 1 månad eller kanske lite mer. Hur länge räcker den då om det kommer en stor häst till?
Är det hö eller hösilage/ensilage? För en stor och två shettisar kommer ett hösilage/ensilage på 400 kg med all säkerhet hinna bli dåligt (om det inte är frysgrader) innan den tar slut. En del rullar ut balen för att den inte ska bli varm. Det har jag också gjort förut med dåligt samvete och en massa extra jobb som följd.

Du kan räkna med ca 6-8 kg för shettisarna och kanske 15 kilo per stor häst per dag = balen räcker i 10-11 dagar i så fall. med bara en stor och de två små räcker den i 17-20 dagar. Om det då är ensilage blir det riktigt knepigt med hållbarheten.
 
Jag ger upp cirka 350 kg riktigt torrt hö/silage på 7 dagar. 1 dräktigt halvblod, en b-ponny, en c-ponny och en mindre arab, plus några kräsna får. Räknat med att de bör ha 36 kg/dygn baserat på analysen, men slänger säkert till dem 10 kg extra per dygn om inte mer, men då blir det en del spill med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 703
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp