Höanalys , mananalys

Tinkerkorsning

Trådstartare
Hej,
Har funderingar hit och dit. Har två hästar på lösdrift, tillfälligt, den ena har stått där snart ett år och den andra hästen är nyinköpt. De har fri tillgång på hösilage och när jag frågade efter analys, sa de att det var bra hösilage som de köpt av i flera år (duktig tjej så jag tvivlade inte på det, men man lär sig, nu vill jag ju veta)
Av vana har jag gett dom mineraler ändå och det känns ju dumt när man inte vet någon analys. Men nu börjar jag fundera, ska snart ta hem hästarna till min egen gård och då kommer jag att göra analys på det höet.
Men min undran nu är, kan jag göra en man-analys nu för att veta deras mineralbehov ?
Är man-analys bra? Har ni erfarenhet av det? Det är ju en kostnad ändå så undrar om det är värt det?

Jag ger idag av Granngårdens mineraler men fick den höra av en annan att nästan hälften av innehållet är "utfyllnad". Det här känns viktigt för mig då den ena är unghäst. De får även tillskott av B-vitamin stor del av året, samt lite uppblött betfor..
Hoppas på lite svar och råd här!
 
Alla pelleterade mineraler innehåller till stor del utfyllnad.

Bra hösilage betyder bra hygienisk kvalitet och bra värde för ens egen häst/den typ av häst man har. Utan analys kan man inte veta värdena- det går att se, det går inte att se på. Vad som är bra värde för en häst är inte nödvändigtvis bra värde för en annan.
 
Vad jag hört så är inte man-analyser särskilt tillförlitliga, men du kan göra blodprov om du vill kolla hästarnas mineralbalans.

Ang. att hälften av mineralfodret är utfyllnad så är det rätt vanligt, det är för att rena mineraler inte är särskilt smakligt. Det betyder endast att man måste ge en större giva sett i volym för att uppfylla hästens behov. Producenten tar detta med i beräkningen när dom uppger rekommenderad mängd. (Men som du nu säkert lärt dig så är det stor skillnad på mineralinnehåll i grovfoder, därav att man alltid bör utgå från sin grovfoderanalys och beräkna hur mkt mineraler hästen behöver.)

En sak till - så här års (vintertid) kan det vara bra att även lägga till vitaminer om man inte ger så mkt kraftfoder, inte bara mineraler.
 
Vad jag hört så är inte man-analyser särskilt tillförlitliga, men du kan göra blodprov om du vill kolla hästarnas mineralbalans.

Ang. att hälften av mineralfodret är utfyllnad så är det rätt vanligt, det är för att rena mineraler inte är särskilt smakligt. Det betyder endast att man måste ge en större giva sett i volym för att uppfylla hästens behov. Producenten tar detta med i beräkningen när dom uppger rekommenderad mängd. (Men som du nu säkert lärt dig så är det stor skillnad på mineralinnehåll i grovfoder, därav att man alltid bör utgå från sin grovfoderanalys och beräkna hur mkt mineraler hästen behöver.)

En sak till - så här års (vintertid) kan det vara bra att även lägga till vitaminer om man inte ger så mkt kraftfoder, inte bara mineraler.[/QUO
 
OK tack alla, jag förstår att höanalys är A och O, så jag kommer nog inte längre i frågan om hur jag ska göra just nu för tillfället. Jag kommer ju att göra analys när jag får hem hästarna och får eget hö men det blir väl först till hösten då det finns bete när det närmar sig sommar och dom flyttas hem. Hur gör ni med mineraler under de månader som hästarna äter enbart bete? För då gäller väl inte höanalysen?

Jag ger bara B-vitamin så här års utöver mineralerna, vilka mer vitaminer är bra att ge?
 
Det finns mineraler utan utfyllnad också, de ser ut som sand och de flesta hästar äter dem bara om man blandar dem med något annat. Så den där utfyllnaden är ganska bra att ha.
 
TS :
Man analys är en kvackar grej och inget vetenskapligt . Förstår inte hur du skulle få ngt ut av det även om det vore seriöst ? Hur tänker du då eftersom du ändå inte vet vad grovfodret du nu köpt in innehåller ? :confused:
 
OK tack alla, jag förstår att höanalys är A och O, så jag kommer nog inte längre i frågan om hur jag ska göra just nu för tillfället. Jag kommer ju att göra analys när jag får hem hästarna och får eget hö men det blir väl först till hösten då det finns bete när det närmar sig sommar och dom flyttas hem. Hur gör ni med mineraler under de månader som hästarna äter enbart bete? För då gäller väl inte höanalysen?

Jag ger bara B-vitamin så här års utöver mineralerna, vilka mer vitaminer är bra att ge?

Åtminstonde A- och E-vitaminar. Jag brukar oftast ge ett multitilskott, då jag bodde i Sverige använde jag Chevinal plus. Men fråga där du köper mineralarna vad som kan ges ihop med dom.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 343
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
826
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp