Höftledsröntgen - tillvägagångssätt

flappis78

Trådstartare
Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och hålla runt frambensfäste typ medan röntgaren drog bakbenen bakåt. Så togs 2 bilder utan att det blev "bra", inte rakt nog var kommentaren. Efter dessa togs en eller två bilder där två ur personalen höll i. Men det var inte riktigt hålla i utan mer dra hårt. Jag frågade vad som var skillnaden mellan gångerna och de sa att de fick dra hårdare för att det skulle bli rakt. Hunden var djupt sederad och rörde inte en muskel trots behandlingen.
Frågan är om det är ett recept för att med kraft dra höftleden ur position och dåligt resultat? Tänker det borde finnas nån slags instruktion hur mycket man ska dra eller sträcka eller liknande utan att det blir som inom t.ex idrott och medicin allmänt när man drar en led i position igen som hamnat utanför.

Någon som varit med om liknande eller kan kommentera allmänt tillvägagångssättet?
 
Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och hålla runt frambensfäste typ medan röntgaren drog bakbenen bakåt. Så togs 2 bilder utan att det blev "bra", inte rakt nog var kommentaren. Efter dessa togs en eller två bilder där två ur personalen höll i. Men det var inte riktigt hålla i utan mer dra hårt. Jag frågade vad som var skillnaden mellan gångerna och de sa att de fick dra hårdare för att det skulle bli rakt. Hunden var djupt sederad och rörde inte en muskel trots behandlingen.
Frågan är om det är ett recept för att med kraft dra höftleden ur position och dåligt resultat? Tänker det borde finnas nån slags instruktion hur mycket man ska dra eller sträcka eller liknande utan att det blir som inom t.ex idrott och medicin allmänt när man drar en led i position igen som hamnat utanför.

Någon som varit med om liknande eller kan kommentera allmänt tillvägagångssättet?
En normalt utvecklad höftled kan inte dras ur läge så lätt som man kanske kan tro. Det är mer än muskler som håller leden på plats. En slapp led kan däremot dras så att den inte passar som den ska, men en slapp led är inte normal.
Att hunden ligger rakt är viktigt och det kan se ut som att man drar väldigt mycket när man ska få den absolut rak (hunden kan se ut att ligga rakt men på röntgen syns det ändå att den ligger snett).
Jag har fått många hundar höftledsröntgade genom åren (första var 1988) och jag har gjort det på olika kliniker. Ibland har det tagits många bilder eftersom hunden varit svår att få rak på bilderna och ibland har det räckt med ett par bilder innan man är nöjd. Jag har däremot aldrig fått ett dåligt resultat annat än vid ett tillfälle. Den hunden hade dock en dålig led, så D-höften berodde inte på röntgentekniken.
 
Gjort första höftledsröntgen av hund och lite funderingar kring tillvägagångssättet. Vid röntgen fick jag först stå vid huvudet och hålla runt frambensfäste typ medan röntgaren drog bakbenen bakåt. Så togs 2 bilder utan att det blev "bra", inte rakt nog var kommentaren. Efter dessa togs en eller två bilder där två ur personalen höll i. Men det var inte riktigt hålla i utan mer dra hårt. Jag frågade vad som var skillnaden mellan gångerna och de sa att de fick dra hårdare för att det skulle bli rakt. Hunden var djupt sederad och rörde inte en muskel trots behandlingen.
Frågan är om det är ett recept för att med kraft dra höftleden ur position och dåligt resultat? Tänker det borde finnas nån slags instruktion hur mycket man ska dra eller sträcka eller liknande utan att det blir som inom t.ex idrott och medicin allmänt när man drar en led i position igen som hamnat utanför.

Någon som varit med om liknande eller kan kommentera allmänt tillvägagångssättet?
Självklart finns det instruktioner. Personal som höftledsröntgar har fått utbildning i röntgenteknik. Om höftkulan hoppar ur led för att man drar i benen är höftleden inte normal. Sneda bilder kan inte utvärderas och nekas av radiolog och SKK. Det är mycket viktigt att bilderna är raka för att man ska kunna göra en korrekt bedömning,
Det blir oftast bäst när utbildad personal röntgar och håller än när djurägaren gör det.
 
Självklart finns det instruktioner. Personal som höftledsröntgar har fått utbildning i röntgenteknik. Om höftkulan hoppar ur led för att man drar i benen är höftleden inte normal. Sneda bilder kan inte utvärderas och nekas av radiolog och SKK. Det är mycket viktigt att bilderna är raka för att man ska kunna göra en korrekt bedömning,
Det blir oftast bäst när utbildad personal röntgar och håller än när djurägaren gör det.

Har fått vara med och dra i mina 3 sista hundar (det är uppfödaren som röntgar) och man får verkligen inte fega när man drar. Det är nog ofta där som djurägarna har problem, speciellt på stora muskulära hundar. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 296
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 778
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp