Hög feber-maginfektion?

wrangler

Trådstartare
Vill gärna veta om någon känner igen detta... Det finns ju några veterinärer på forumet som gärna också får komma med input! :bow:

Hittade en av mina hästar, en tvåårig hingst, i boxen i fredags morgon sjättedålig med 40 graders feber och frossa/muskelskakningar. Han ville inte titta åt maten och ahde haft diarré. inte sprutdiarré utan mer "komockestyle" Han var uppdragen och andades något ansträngt.

Symptomen måste uppkommit någongång senare delen av natten/tidig morgon eftersom vi nattar vid midnatt och då var han normal, samt han har ätit upp maten han fick då....

Veterinär tillkallades och han trodde det rörde sig om en bakteriell maginfektion, gav Tribrissen (sulfa) intravenöst samt skrev ut en kur med pasta.

Febern höll i sig och pendlade under dagen. Jag var nervös att det skulle vara något influensavirus (har 2 mån föl samt högdräktiga ston...) men inga förkylningssymptom har dykt upp. De andra hästarna har inte uppvisat några symptom heller...

Febern har pendlat mellan 38,5-40,2 hela helgen, men trenden verkar vara att den går åt rätt håll..... Hästen är också piggare, "peaken" var fredagsnatt då han mådde riktigt skit, stod med huvudet i backen och såg ut att ha jätteont. På morgonen hittade jag boxen i en enda oordning (som inte är likt honom) vilket iof styrker vets teori om magåkomma.... Vi tvingade i honom vatten med spruta, och även uppblött mag o tarm balans, förutom medicinen.
Efter det har han piggat på sig, men tempen följer inte riktigt med nedåt som jag vill..... Han äter dock skapligt och dricker nu.

Idag upptäckte jag att han var svullen och varm i bakbenen. Visst kan det vara för att han inte har rört sig så mkt (han kan gå ut utanför boxen på en liten yta.) men borde han inte vara mer svullen fram isåfall? Fortfarande feber runt 39 grader i morse. Har gått från att kolla temp "hela tiden" till att göra det 2-3 gr/dygn eftersom han börjar bli lite trött på mig.... :smirk:


Någon som känner igen symptomen???
Det känns så diffust på något sätt.... Och jag kan inte hitta en anledning till det heller. Inte så van vid att ha sjuka hästar....

Hur lång tid är det egentligen rimligt/normalt att febern hänger kvar? När ska man börja gapa om blodprov osv.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Akut Anaplasmos? ( fd Ehrlichios ) Fästingar finns ju redan nu.
Ger ju ofta hög feber + svullna ben.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Akut Anaplasmos? ( fd Ehrlichios ) Fästingar finns ju redan nu.
Ger ju ofta hög feber + svullna ben.

Har funderat på det också.... :crazy:Frågan är om sulfan kan ta det eller? Har ingen erfarenhet av det....

Skräcken är ju en såndär långdragen historia av konstiga symptom som man hör om, där man inte får ordning på nånting.... :(
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Nej, Sulfa hjälper ej mot detta. Behandlingen är ett antibiotika som ges intravenöst (Tetracyklin)

Tas ett blodprov (vita blodkroppar ) i akut feberstadie kan man ofta se organismen i de vita blodkropparna på ett blodutstryk. Det går också i akutstadiet skicka ett sk PCR blodprov till SVA.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Nej, Sulfa hjälper ej mot detta. Behandlingen är ett antibiotika som ges intravenöst (Tetracyklin)

Tas ett blodprov (vita blodkroppar ) i akut feberstadie kan man ofta se organismen i de vita blodkropparna på ett blodutstryk. Det går också i akutstadiet skicka ett sk PCR blodprov till SVA.

Hmmm...okej. Kankse värt att ta ut vet imorrn för ett blodprov då ifall febern kvarstår....
Nu ligger han på 38,5 men har svullnat fram också. Gick 10 min för att försöka få igång cirkulationen men inten nämnvärd skillnad. Stel är han också tycker jag....
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Febert, svullna ben och dessutom stel är typiska symptom på Anaplasma. Ta du ut veterinären i morgon.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Akut Anaplasmos ( fd Ehrlichios ) fick min gamla ponny.
Kom från ena dagen till den andra.
Han verkade inte vara i bra form när jag hade hem för dagliga kollen från betet. Ville inte äta och hade hög feber varför han fick stå hemma över natt.
Nästa morgon så hade han tjocknat lite i alla ben, var stel och ville inte röra sig och jag upplevde honom som så dålig att jag inte vågade chansa utan ringde ut vet.
När vet dök upp frammåt halvfem på eftermiddagen var han så dålig så han knappt kunde stå själv, vinglade och fick stå med röven i ett hörn för att inte trilla.
Benen var jämntjocka och han hade gulnat i ögonvitor mm. Tom bläsen var gulaktig frampå mulen.

Fick ge tetracyclin intravenöst i fem dagar. Tyvärr blev han aldrig mera sig själv. Det var en mycket gammal ponny.

Har din häst symptom som liknar dessa skulle jag absolut ta ut vet. och ta blodprover samt ev påbörja behandling.

mvh Eva
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Hjälp :crazy:

Ja jag ska ta blodprov, fast veterinären kom ju ut samma dag han insjuknade, och han har ju blivit bättre, förutom benen....
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Alltså, det var ju inte min mening att skrämma livet ur dig. Mera att jag ville beskriva hur fort det kan gå och ungefär hur de kan se ut, tänker på vinglet och så.

Jag hoppas verkligen inte att det är det din häst har fått. Men för att utesluta det så är det nog bra att ta prover ändå.

Kram Eva
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Tycker oxå det låter som Akut Anaplasmos. Samma symtomer som mitt sto fick som 2-åring på betet. Om det nu är det, så är det super om man behandlar i det akuta stadiet för det är lättare. Hon är nu en kärnfrisk 5-åring. :) Lycka till och hoppas att det löser sig.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Temp i morse 38 grader men nu svullen i alla fyra benen.

Ringde veterinären som absolut inte tyckte jag skulle oroa mig utan avvakta tills sulfakuren var över....o inga blodprov!? Men jag vet inte...

Har nu ringt och lämnat meddelande hos en annan vet för "second opinion" och sagt att jag vill ha ett blodprov taget. Tror dock inte att hon kan komma hit förräns imorgon.....

Annars är han mycket piggare, sparkar mot febertempen och vill ut till kompisarna. Äter och dricker som han ska.
Men jag vill veta!
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Har ingt ut en annan veterinär nu som kommer i eftermiddag och tar blodprovet. jag hoppas bara att OM det är Anaplasmos att det inte är försent att påvisa detta då febern har gått ner... men det är ju ändå bättre att ta ett prov nu än senare eller hur?
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

vi hade en häst i stallet som fick plötsligt hög feber + trög mage.
Typiskt kolik trodde vi men hästen hade inga magproblem utan det kom av att han varken åt eller drack.

enl vet har flertalet hästar i mälardalen uppvisat dessa symptom denna vintern, ingen vet vad det är.

tog ett par dagar, sen var hästen kry igen.
 
Sv: Hög feber-maginfektion?

Skumt....

Min häst hade haft lite diarré natten till fredag, men sedan dess normal avföring samt äter och dricker nu (förutom då han hade som mest feber)....
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 284
Senast: cf234k
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 235
Senast: LochL
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp