Bukefalos 28 år!

Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Måste vara jobbigt att känna sig sjuk av trötthet? Har svårt att föreställa mig hur det skulle kännas eftersom trötthet känner jag ofta men då är det inte sjukdomskänslor. Kanske för att jag i grunden inte blir lätt sjuk egentligen? Jag går inte runt och är småkrasslig, vabuari har aldrig varit ett fenomen för mig och mina barn osv. Jag vet inte.
Ja det är segt, men så har det alltid varit för mig..
 
Fast grejen är ju att om alla satsar på att vara hemma när man är sjuk så får blir ju alla också belönade med färre sjukdomsdagar man måste vara hemma. Det slutar gå runt sådär som det gör på vissa ställen. Det krävs ju att alla verkligen tar tag i det och stannar hemma, så lär man ganska snart se att det här med sjukdomar på arbetsplatsen faktiskt minskar. Det blir mer ekonomiskt.
Blir det färre sjukdagar? Är inte den erfarenhet jag har från jobbet jag hade när pandemireglerna gällande utan då var dom högre än innan.
Måste vara jobbigt att känna sig sjuk av trötthet? Har svårt att föreställa mig hur det skulle kännas eftersom trötthet känner jag ofta men då är det inte sjukdomskänslor. Kanske för att jag i grunden inte blir lätt sjuk egentligen? Jag går inte runt och är småkrasslig, vabuari har aldrig varit ett fenomen för mig och mina barn osv. Jag vet inte.
Har väldigt ofta extrem trötthet som första symtom innan förkylning/influensa bryter ut, där emot så behöver inte extrem trötthet betyda att det blir förkylning/influensa.
 
Blir det färre sjukdagar? Är inte den erfarenhet jag har från jobbet jag hade när pandemireglerna gällande utan då var dom högre än innan.
Det är bara att titta på statistiken så ser man att både vab- och sjukdagarna är betydligt fler nu än innan pandemin. Jag har heller aldrig tidigare varit med om att majoriteten av personalen i många arbetsgrupper är hemma och är sjuka samtidigt annars än ytterst sällan, nu händer det var och varannan månad.
 
Blir det färre sjukdagar? Är inte den erfarenhet jag har från jobbet jag hade när pandemireglerna gällande utan då var dom högre än innan.

Har väldigt ofta extrem trötthet som första symtom innan förkylning/influensa bryter ut, där emot så behöver inte extrem trötthet betyda att det blir förkylning/influensa.
Det är bara att kolla på förskolor som är hårda med att bara ha friska barn vs förskolor där man tillåts lämna småkrassliga barn/sliras på reglerna. Barn, föräldrar och personal är oftare sjuka på den senare förskolan än det första alternativet. Självklart är det en inkörsperiod där man kanske är hemma någon gång extra i onödan jämfört med vad man inte hade varit annars, men när man lär sig känna igen när man är sjuk och när man inte är det och all personal på ett jobb gör likadant så blir ju resultatet därefter. Går ju inte att tre följer det och fyra går sjuka till jobbet.
 
Det är bara att titta på statistiken så ser man att både vab- och sjukdagarna är betydligt fler nu än innan pandemin. Jag har heller aldrig tidigare varit med om att majoriteten av personalen i många arbetsgrupper är hemma och är sjuka samtidigt annars än ytterst sällan, nu händer det var och varannan månad.
Tänker mer på innan och undrar pandemin. Efter upplever jag även själv att jag har lättare att bli sjuk och så även andra jag pratat med.
 
Det är bara att kolla på förskolor som är hårda med att bara ha friska barn vs förskolor där man tillåts lämna småkrassliga barn/sliras på reglerna. Barn, föräldrar och personal är oftare sjuka på den senare förskolan än det första alternativet. Självklart är det en inkörsperiod där man kanske är hemma någon gång extra i onödan jämfört med vad man inte hade varit annars, men när man lär sig känna igen när man är sjuk och när man inte är det och all personal på ett jobb gör likadant så blir ju resultatet därefter. Går ju inte att tre följer det och fyra går sjuka till jobbet.
Oj, har en trebarnsförälder som inte ofta jobbar en hel vecka pga sjuka barn, undrar hur det var innan pandemin om det varit ännu fler vabdagar för han då🤔
 
Tänker mer på innan och undrar pandemin. Efter upplever jag även själv att jag har lättare att bli sjuk och så även andra jag pratat med.
Jag har haft mina barn på förskolor som varit noga med att man inte lämnar sjuka barn och på förskolor där personal mest ryckt på axlarna och föräldrna dragit i barnen Alvedon och lämnat dem sjuka- går det så går det. Gissa vilken förskola mina barn var friskast på? Vilken förskola som hade friskast barn överlag? Inte var det den där föräldrarna drog i ungarna Alvedon och lämnade ändå, där var det sjukor som gick runt runt. När den sista hade haft det så fick den första och så var det liksom dags igen. Oerhört frustrerande som förälder att se andra sjuka ungar på samma förskola och liksom bara veta att det snart att dags igen, ungar som tydligt inte hörde hemma där, som faktiskt såg och var sjuka.
 
Oj, har en trebarnsförälder som inte ofta jobbar en hel vecka pga sjuka barn, undrar hur det var innan pandemin om det varit ännu fler vabdagar för han då🤔
Du får väl fråga honom om hans ungar går på samma dagis som sjuka ungar gör. Det fungerar inte om en förälder följer reglerna och 10 andra struntar i det.
 
Men summa summarum.

För bukefalister är det ok att gå sjuka- snoriga, nysiga, hostiga, febriga, värkiga, uppenbart sjuka i smittsamma sjukdomar till jobbet. Så pass sjuka att man uppenbart är sjuk och smittar.

Jag förstår det nu.
 
Du får väl fråga honom om hans ungar går på samma dagis som sjuka ungar gör. Det fungerar inte om en förälder följer reglerna och 10 andra struntar i det.
Behöver inte fråga då jag vet att det är nästan lika hårda regler som under pandemin men inte riktigt då förskolan nu mer tar hänsyn till att barn som lekt ute i kyla rinner det lite ur näsan på.
 
Men summa summarum.

För bukefalister är det ok att gå sjuka- snoriga, nysiga, hostiga, febriga, värkiga, uppenbart sjuka i smittsamma sjukdomar till jobbet. Så pass sjuka att man uppenbart är sjuk och smittar.

Jag förstår det nu.
Tolkar tråden som att det är okej att jobba vid symtom men inte vid sjukdom, med enstaka som inte håller med.

Sjukdom tolkar jag som feber och/eller intressanta färger på snor typ.
 
Precis. Ett jätteproblem när man känner att man 'inte har råd att vara sjuk.

Och ett annat problem som automatiskt dyker upp är att då får andra betala för att den personen inte har råd att vara hemma, för att de blir sjuka (och stannar hemma). Och de kanske inte heller 'har råd.

Jag jobbar jämt på gränsen till utmattning och jag får inga gulliga små förkylningar som man kan jobba med. Jag ligger däckad med närmare 40 graders feber i flera dygn. Blir jag smittad för att någon annan inte kan vara hemma i 2 dagar blir jag hemma en vecka (minst). Så, kul för dig* att min ekonomi ska ta smällen för din sjukdom.

Jag är också för en omarbetning av karensdagen, är det verkligen så att en massa människor använder den för bakfyllemåndagar?

*inte riktat mot @Migo Utan ett mer allmänt du.
Jag jobbade i flera år innan karensdagen infördes, och jag tycker att skillnaden blivit att folk stannar hemma en hel vecka även om de blivit friska eftersom de redan fått avdrag på lönen. Har hört flera resonera som så att de redan betalt med löneavdrag för de extra lediga dagarna.
 
Men summa summarum.

För bukefalister är det ok att gå sjuka- snoriga, nysiga, hostiga, febriga, värkiga, uppenbart sjuka i smittsamma sjukdomar till jobbet. Så pass sjuka att man uppenbart är sjuk och smittar.

Jag förstår det nu.
Det är det ingen som sagt, nu tar du ju i åt andra hållet. Det är väl snarare var en drar gränsen "vid symptom" som är frågan.
Jag hävdar fortfarande att det är helt ohållbart att kräva att folk ska stanna hemma vid minsta känning bara "om utifall". Likadant om jag är småförkyld (lite rinnig näsa och kanske halsont på morgonen) men i övrigt inte har några problem att utföra mitt jobb. Jag skulle inte stanna hemma under en treveckorshosta heller, det går liksom inte. SKulle förmodligen inte godkännas heller, vilken läkare sjukskriver för det om det inte är rosslande bronkit?
 
Det är det ingen som sagt, nu tar du ju i åt andra hållet. Det är väl snarare var en drar gränsen "vid symptom" som är frågan.
Jag hävdar fortfarande att det är helt ohållbart att kräva att folk ska stanna hemma vid minsta känning bara "om utifall". Likadant om jag är småförkyld (lite rinnig näsa och kanske halsont på morgonen) men i övrigt inte har några problem att utföra mitt jobb. Jag skulle inte stanna hemma under en treveckorshosta heller, det går liksom inte. SKulle förmodligen inte godkännas heller, vilken läkare sjukskriver för det?
Treveckorshosta är ju inte förkylning direkt, det är restsymptom.

Och folk citerar mina inlägg och skriver att de inte kan känna skillnad på sjuk och trött eller allergi tex, när jag tydligt skriver sjukdom, förkylda och sjuka- inte oklara tecken på eventuell förkylning på G. Så varför ens säga emot mig om man anser att man som sjuk stannar hemma?
 
Treveckorshosta är ju inte förkylning direkt, det är restsymptom.

Och folk citerar mina inlägg och skriver att de inte kan känna skillnad på sjuk och trött eller allergi tex, när jag tydligt skriver sjukdom, förkylda och sjuka- inte oklara tecken på eventuell förkylning på G. Så varför ens säga emot mig om man anser att man som sjuk stannar hemma?
Fast när börjar och slutar det kan man ju undra? När är en inte förkyld längre? Jag har aldrig blivit sängliggande av en förkylning, förkylningar är någonting som händer ibland helt enkelt. Jag kan tycka synd om mig själv en morgon eller två och bli less när det håller i sig men besvärligare än så blir det inte för mig, det är inte en legit ursäkt att stanna hemma för mig och absolut inte för mina arbetsgivare.

Fast samtidigt går ju diskussionen i andan att det är viktigt att stanna hemma vid minsta symptom, och det är inte alltid så självklart för alla vilka symptom som i så fall åsyftas. Känner en sig drällsjuk och knappt kan stå på benen, visst, men det är det inte alla som gör vid en förkylning.
Jag tycker inte det är fel att gå till jobbet om en alvedon hjälper heller. 🤷‍♀️
 
Fast när börjar och slutar det kan man ju undra? När är en inte förkyld längre? Jag har aldrig blivit sängliggande av en förkylning, det är någonting som händer ibland bara. Jag kan tycka synd om mig själv en morgon eller två och bli less när det håller i sig men besvärligare än så blir det inte för mig, det är inte en legit ursäkt att stanna hemma för mig och absolut inte för mina arbetsgivare.

Fast samtidigt går ju diskussionen i andan att det är viktigt att stanna hemma vid minsta symptom, och det är inte alltid så självklart för alla vilka symptom som i så fall åsyftas. Känner en sig drällsjuk och knappt kan stå på benen, visst, men det är det inte alla som gör vid en förkylning.
Jag tycker inte det är fel att gå till jobbet om en alvedon hjälper heller. 🤷‍♀️
Nej, uppenbart stannar du inte hemma vid förkylning så tillvida du inte är sängliggande, utan en tanke på andra människors hälsa. Det står klart.

Jag tycker jag har beskrivit ganska tydligt att jag inte menar "minsta symptom" och har även beskrivit mina sjuka kollegor. Jag har även beskrivit att jag tycker att det borde vara något mellanting mellan minsta symptom som det var under pandemin och att gå uppenbart sjuk till jobbet.

Så himla svårt är det inte att veta när man är förkyld egentligen. Tar man Alvedon för att må bättre kanske det kan vara ett riktmärke på att man inte ska jobba just då eller något. Inte heller jag blir riktigt sjuk, men jag vet när jag behöver hålla mig från jobbet. Feber är för övrigt inte jättevanligt vid just förkylningar heller utan det är övriga symptom. Blir man inte heller riktigt förkyld så att det är tydligt, så är det inte heller något större problem kanske? Jag skrev ju trots allt om mina sjuka, tydligt sjuka kollegor som exempel på människor som går till jobbet när de inte borde. Känner man inte igen sig i den beskrivningen så varför ens reagera?

Var och en gör som den vill och helt klart är det olika hur man känner sin kropp. Måste vara tufft att vara krasslig och småsjuk större delen av året eller att inte kunna skilja trötthet eller mens från sjukdom tex.
 
Jag tycker inte det är fel att gå till jobbet om en alvedon hjälper heller. 🤷‍♀️

Om en alvedon hjälper så har du mest troligt förhöjd temp (feber) och har man feber så har man oftast en virusinfektion i kroppen.

Good for you att div förkylningsvirus i kroppen inte påverkar dig mer, men för mig är såna som du mardrömskollegor pga att jag har nedsatt immunförsvar och ditt "lilla virus" gör mig rejält sjuk.
 
De rekommendationerna gäller inte längre, iaf inte här.
Jag frågade sist jag var sjuk och hemma, så länge man känner sig tillräckligt okej för att jobba får man göra det, även med lätta symptom.
Det finns inga krav längre på att man ska stanna hemma vid minsta förkylningssymtom.

Vi har låg sjukfrånvaro på mitt jobb, är folk sjuka på riktigt är de hemma, lite småsnoriga så är de på jobbet. Fungerar bra i vår grupp.

Vad menar du med att rekommendationerna inte gäller "här"? Vart är " Här"?

I Sverige gäller folkhälsomyndigheternas rekomendationer:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

Gäller i högsta grad överallt i Sverige.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 243
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: seahawk
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 421
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp