Bukefalos 28 år!

Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Förutsatt att man kan få läkarintyg på det antar jag? Sånt kan vara knepigt att få.

Det märks väl i sjukfrånvaron om det är så att du blir sjuk ofta? Och kan därmed tas upp som en diskussion på medarbetarsamtalet, även medarbetaren får ju lyfta frågor även om inte chefen tar initiativet. "Jag blir väldigt lätt smittad och blir dessutom då väldigt sjuk, och det skulle minska om jag kan sitta på en egen plats och ha egen plats för ytterkläder, personliga saker etc, att jag kan ha en stol emellan andra vid möten etc". Och vid samtalen åren därefter så kommer sjukfrånvaron att minska, och ingen vettig chef vill motverka att minska sjukfrånvaron bland personalen.

Det är rimligtvis en mycket mer framkomlig lösning än att få hela Sveriges befolkning att välja att stanna hemma vid lite hängighet när man kliver ur sängen på morgonen.
 
Hur menar du nu? Snarare visar studier att immunförsvaret (hos de men normalfungerande immunförsvar) fungerar sämre om det inte regelbundet utsätts för smittor? Menar du att människor utsöndrar mer virus om de har sjukdomssymtom än innan?
Jag menar antalet viruspartiklar. Alltså smittdosen. Hur stor smitta man blir utsatt för avgör till viss del hur pass sjuk man blir.
Det märks väl i sjukfrånvaron om det är så att du blir sjuk ofta? Och kan därmed tas upp som en diskussion på medarbetarsamtalet, även medarbetaren får ju lyfta frågor även om inte chefen tar initiativet. "Jag blir väldigt lätt smittad och blir dessutom då väldigt sjuk, och det skulle minska om jag kan sitta på en egen plats och ha egen plats för ytterkläder, personliga saker etc, att jag kan ha en stol emellan andra vid möten etc". Och vid samtalen åren därefter så kommer sjukfrånvaron att minska, och ingen vettig chef vill motverka att minska sjukfrånvaron bland personalen.

Det är rimligtvis en mycket mer framkomlig lösning än att få hela Sveriges befolkning att välja att stanna hemma vid lite hängighet när man kliver ur sängen på morgonen.
Det hänger nog väldigt mycket på typen av chef. Min fd chef kunde inte ens tänka sig att be någon kollega sätta fast nyckelboxen som vägde typ 25 kilo i bilen efter att jag hade krossat två ryggkotor och helt enkelt inte klarade av den belastningen.

Och det blir ju rätt ordentligt trisst om man på varje arbetsplats ska behöva gå igenom samma sak. Sjuk massor innan man får igenom eget rum. Dessutom så äter man ju ofta ihop, använder samma toaletter osv - där sprids smittan också. Så det bästa vore om folk bara stannade hemma när man är sjuk. Jag förstår faktiskt inte varför det är orimligt att tycka det överhuvudtaget. Man känner ju om man är sjuk eller bara är lite trött.
 
Man känner ju om man är sjuk eller bara är lite trött.

Du kan glädja dig åt dina tydliga symptom när du blir förkyld, alternativt att du mår väldigt bra mellan sjukdomsperioderna. För oss som mår lite skruttigare sådär i allmänhet, med trötthet, stress, sömnsvårigheter, huvudvärk, halvallergier m.m. så är det inte lika enkelt.

När jag ÄR sjuk, så stannar jag hemma. Om jag har symptom som eventuellt SKULLE KUNNA innebära att en förkylning bryter ut snart, så nej.

Smitthygien är enligt mig mycket viktigare än att sänka ribban till noll för när folk ska vara hemma.
 
Alltså, det är ju inte farligt att få en förkylning? Snarare tvärtom?
Folk är ju sjukare nu för att immunförsvaret inte fick jobba under pandemin.. Det är ju inte enbart av godo att hålla sig undan alla virus och bakterier?

Jag har inte heller råd att gå hemma varenda gång jag är småförkyld, jag får den typen av symtom så fort jag sovit för lite liksom.
Nej förkylningar är oftast inte farliga, men det är oerhört drygt när folk går sjuka till jobbet och det liksom blir rundgång i systemet och man smittas konstant. Det gör man för att en går sjuk som smittar nästa som smittar nästa som smittar nästa, och så börjar det om. Man kan ju se det så oerhört tydligt! Och det blir onödiga sjukdomsdagar, jag behöver inte fler dagar borta bara för att kollegorna inte vill vara hemma och inte förstår det här med att det faktiskt blir i längden en friskare arbetsplats om man undviker att gå sjuk till jobbet. Det syns inte minst på de förskolor som är jättenoga med att inte skicka sjuka barn dit. Färre sjukdagar för barn, föräldrar och personal.

Jag blir inte småförkyld när jag sovit för lite, då blir jag trött.
 
Tittar jag i min närmsta omgivning (ja, det ÄR många som är sjuka nu) så är det snarast hemmet och familjen de borde undvika 😂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är småförkyld, alltid. Jag får också "förkylningsanffall" som varar i max 24 timmar. Då kan jag knappt se för allt rinner, ögon och näsa osv. Trodde det var förkylning. kom även ibland lite feber. Men jag började lägga märke till att ingen som var nära blev sjuk när jag fick dessa anfall.
Så detta är nån sorts allergi med "anfall" och feber. Mellan anfallen är jag alltid "förkyld".
Är jag hemma från jobbet? Nej. Då hade jag varit det varje dag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är tråkigt att ni blir så väldigt sjuka vid förkylningar, men ni kan glädja er åt att ni till skillnad från många av oss andra å andra sidan inte verkar ha några halvdassiga dagar däremellan. Jag känner mig ofta hängig när jag har sovit dåligt, och jag har väldigt skiftande sömnkvalitet så det inträffar åtminstone flera gånger i månaden att jag vaknar hängig men piggnar på mig under dagen. Jag har även återkommande men oregelbunden nästäppa, som jag inte vet vid varje tillfälle vad den beror på då jag inte har någon konstaterad allergi. Men har inte heller gjort någon utredning eftersom jag inte har större problem än just "lite täppa" eller "lite snuva" då och då, och den vanligtvis är borta några timmar senare och antagligen har berott på pollen/kvalster/doftljus/blommor/värme/stillasittande eller en kombination av flera faktorer. Jag kan dock aldrig veta när det inträffar vad det är, och att det den här gången kommer att gå över precis som 98% av gångerna kan jag inte heller vara helt säker på förrän det faktiskt har gått över.
Varför tror du att jag inte har någon halvdassig dag? Självklart reagerar jag på om jag sover för lite eller om jag har huvudvärk osv. Men då får jag inte ont i halsen och blir snuvig som vid förkylning. Inte heller nyser och hostar jag hela tiden. Sover för lite gör jag fler dagar i veckan än sover lagom, vanligt är 3-4 timmars total sömn per natt, en gång i veckan tar jag sömntablett och sover i alla fall 5, ibland 6 timmar och på helgen kan jag styra sömnen och få ihop 4-7 timmars sömn. Men det är ju ändå inte förkylningssymptom jag får. Jag är trött, inte speciellt pigg men jag känner mig inte sjuk för det.

Jag har de senaste åren varit konstant täppt i näsan hemma... men inte när jag varit hemifrån, jag är dessutom allergisk mot både det ena och det andra. Jag får inte ont i halsen när jag träffar hamstrar och andra smådjur jag inte tål, då kliar det i ögonen, jag nyser, näsan rinner, det kliar i halsen och slutligen får jag utslag och svårt att andas. Kännetecknet för mig vid allergi är faktiskt klåda på utsidan av halsen först av allt, märkligt nog, sedan det andra, men riktig förkylning som ont i halsen osv finns ju inte där.

Jag blir inte väldigt sjuk av en förkylning, däremot har jag många kortidsfrånvarodagar som det är redan pga migränen, jag behöver inte kollegor som kommer sjuka till jobbet gång på gång och smittar ner alla andra också så att det går runt i personalen. Vi behöver dels inte bli sjuka själv och dels behöver vi inte göra alla andras jobb eftersom personal kommer sjuka och så är någon till slut hemma ändå. DET är förbaskat slitigt att täcka upp för andra. Dels för att de känner sig halvdassiga pga sjukdom och ändå jobbar men inte orkar med så man får hjälpa dem och dels när det gått så långt att de är hemma/någon annan samtidigt är hemma och man får täcka upp för den personen med.
 
Det får mig att tänka på när jag hamnade i samtal med chefen pga hög sjukfrånvaro, som i det fallet berodde enbart(!) på överbelastning från jobbet. Chefen frågade såklart vad som skulle kunna ändras osv. Jag förklarade att den höga belastningen gjorde att jag fick för ont i kroppen för att jobba och att jag inte "kunde" vara hemma tills jag faktiskt blev helt bra pga ledningen, så det blev många, korta sjukfrånvarotillfällen istället. Chefens svar? "Men sluta skylla ifrån dig! Vad ska DU göra för att det här inte ska fortsätta?!" :grin:
Jag fick samma fråga när jag blev sjukskriven pga arbetsmiljön. Mitt svar var väl lite snarlikt, ont i kroppen av den höga belastningen. Jag klarade bl.a. inte av kontorsstolarna alls och förklarade varför. Min chefs reaktion var att hen inte trodde på mig, det här var inte arbetsrelaterat utan något jag fick fixa privat, och det var inget fel på stolarna alls.

X antal år senare och en annan kollega tog upp att kontorsstolarna var kassa, och fler slöt upp med samma åsikt. Plötsligt tyckte chefen samma sak :grin:


För att svara TS. Vi har rätt hög sjukfrånvaro på jobb. Det finns ett fåtal personer som aldrig blir sjuka, och vissa blir det mer än andra. Arbetsrelaterad sjukdom förekommer liksom vanlig sjukdom. Det förstnämnda ger rätt kasst stöd till förbättring. Det sistnämnda är svårt att göra något åt. Det är mycket stress på arbetsplatsen, vi går formligen på knäna. Gehör från chef/ledning känns sådär.. Det finns en rädsla för att fler kommer bli sjukskrivna.
 
Det märks väl i sjukfrånvaron om det är så att du blir sjuk ofta? Och kan därmed tas upp som en diskussion på medarbetarsamtalet, även medarbetaren får ju lyfta frågor även om inte chefen tar initiativet. "Jag blir väldigt lätt smittad och blir dessutom då väldigt sjuk, och det skulle minska om jag kan sitta på en egen plats och ha egen plats för ytterkläder, personliga saker etc, att jag kan ha en stol emellan andra vid möten etc". Och vid samtalen åren därefter så kommer sjukfrånvaron att minska, och ingen vettig chef vill motverka att minska sjukfrånvaron bland personalen.

Det är rimligtvis en mycket mer framkomlig lösning än att få hela Sveriges befolkning att välja att stanna hemma vid lite hängighet när man kliver ur sängen på morgonen.
Fast det är inte lite hängighet som faktiskt diskuteras. Inte av mig i alla fall. Det är uppenbart förkylda människor som går till jobbet och "kämpar på". Förkylda, snoriga, hostiga, ont i halsen, feber över 38 grader osv. Jag pratar inte om att man vaknar på morgonen med lite huvudvärk-"undrar om det beror på att jag kommer dö om någon timme eller om jag bara sovit kasst i natt? Vågar jag jobba?"
 
Jag ser inte heller ngt problem att folk går till jobbet lite förkyld, om man mår bra och kan jobba som vanligt. Har inte ens tänkt tanken att man skulle vara hemma då.

Jag tar sen ngr veckor tillbaka en immunsänkade medicin, än har jag inte märkt att jag har sämre immunsystem men det kan vara/bli så. Jag anser då att det är mitt ansvar att skydda mig själv, undvika stora folksamlingar och ev ha munskydd vid vissa tillfällen.

Skulle aldrig kräva att mina jobbarkompisar (om jag hade haft ngr) skulle stanna hemma för minsta lilla förkylningssymtom för det. Skulle däremot uppskatta att dom visade lite extra hänsyn till mig och höll avstånd osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det är inte lite hängighet som faktiskt diskuteras. Inte av mig i alla fall. Det är uppenbart förkylda människor som går till jobbet och "kämpar på". Förkylda, snoriga, hostiga, ont i halsen, feber över 38 grader osv. Jag pratar inte om att man vaknar på morgonen med lite huvudvärk-"undrar om det beror på att jag kommer dö om någon timme eller om jag bara sovit kasst i natt? Vågar jag jobba?"
men hur vet du det? Jag har exakt de symtomen för allergi. Ska jag då gå runt o förklara mig?
 
Jag ser inte heller ngt problem att folk går till jobbet lite förkyld, om man mår bra och kan jobba som vanligt. Har inte ens tänkt tanken att man skulle vara hemma då.

Jag tar sen ngr veckor tillbaka en immunsänkade medicin, än har jag inte märkt att jag har sämre immunsystem men det kan vara/bli så. Jag anser då att det är mitt ansvar att skydda mig själv, undvika stora folksamlingar och ev ha munskydd vid vissa tillfällen.

Skulle aldrig kräva att mina jobbarkompisar (om jag hade haft ngr) skulle stanna hemma för minsta lilla förkylningssymtom för det. Skulle däremot uppskatta att dom visade lite extra hänsyn till mig och höll avstånd osv.
Intressant det där hur man ser det.

Min mamma har KOL. Hon är extremt noga, tar sina mediciner och undviker sjuka människor. Vid minsta lilla tecken på sjukdom får man inte besöka henne. Detta har gjort att den försämringen hon har haft sedan diagnos 2012, tror jag det var, har gått ytterst långsam. Hon kräver alltså att vi ska vara friska för att träffa henne. Är det för mycket begärt?

Mamma har alltid varit en frisk person, mellan sjuktillfällena. Jag drabbas inte av influensa eller så, men hon drabbas av det och är alltså så pass sjuk att hon är sängliggande i några veckor. Smittas hon av en förkylning kan det vara samma resultat. Däremellan är hon inte halvdassig, småsnuvig osv som det beskrivs om här i tråden, hon är antingen frisk eller sängliggande och sjuk. En vanlig förkylning hos mig kan bli en långdragen lunginflammation hos henne. En vanlig förkylning hos en kollega hos mig har visat sig bli en lunginflammation hos mig också så det är ju olika hur vi är.
 
men hur vet du det? Jag har exakt de symtomen för allergi. Ska jag då gå runt o förklara mig?
Kollegorna har lärt sig tala!
Så när de säger "Jag är förkyld igen men kämpar på så länge det går" så tolkar jag det som... ja, inte "jag har allergi, jag tänker inte förklara mig" i alla fall utan som det sägs.
 
Du kan glädja dig åt dina tydliga symptom när du blir förkyld, alternativt att du mår väldigt bra mellan sjukdomsperioderna. För oss som mår lite skruttigare sådär i allmänhet, med trötthet, stress, sömnsvårigheter, huvudvärk, halvallergier m.m. så är det inte lika enkelt.

När jag ÄR sjuk, så stannar jag hemma. Om jag har symptom som eventuellt SKULLE KUNNA innebära att en förkylning bryter ut snart, så nej.

Smitthygien är enligt mig mycket viktigare än att sänka ribban till noll för när folk ska vara hemma.
Allt det du nämner har även jag. Och jag är verkligen inte frisk med både hypofys och binjureproblem, plus känslig för hormonförändringar där jag får ledvärk inför mens. Jag kan trots det med lätthet känna när jag är på väg att bli sjuk. Ingen pratar om att vara hemma för att man är lite trött, har lite huvudvärk för att man har sovit dåligt, allergi eller annat. Utan just när man är sjuk.

Jag äter antihistamin varje dag. Jag känner trots det skillnad på nästäppan som allergin ger mig och den som innebär att jag är sjuk.

Kollegorna har lärt sig tala!
Så när de säger "Jag är förkyld igen men kämpar på så länge det går" så tolkar jag det som... ja, inte "jag har allergi, jag tänker inte förklara mig" i alla fall utan som det sägs.
Det är lite fascinerande hur dåliga många är på att kommunicera faktiskt. Det är jättelätt att säga till om man sitter och nyser och nyser att det bara är allergi. Det blir lättare för alla inblandade. Och är det det andra "Förkyld men kämpar på så länge det går" så blir jag galen. Vad bra att du kämpar så att jag får äran att vara sjukskriven i två veckor och totalt nedsatt i typ 1-2 månader.
 
Jag är småförkyld, alltid. Jag får också "förkylningsanffall" som varar i max 24 timmar. Då kan jag knappt se för allt rinner, ögon och näsa osv. Trodde det var förkylning. kom även ibland lite feber. Men jag började lägga märke till att ingen som var nära blev sjuk när jag fick dessa anfall.
Så detta är nån sorts allergi med "anfall" och feber. Mellan anfallen är jag alltid "förkyld".
Är jag hemma från jobbet? Nej. Då hade jag varit det varje dag.
Med så pass allvarliga reaktioner så kan nog antihistamin hjälpa?
Jag fick också feber av min allergi, inget konstigt egentligen.
 
Med så pass allvarliga reaktioner så kan nog antihistamin hjälpa?
Jag fick också feber av min allergi, inget konstigt egentligen.
tyvärr inte varje gång. Blir nog mycket korsreaktioner som den inte tar. Men ingen vet varför det blir så så jag har gett upp att få svar o får leva med det.
 
Varför tror du att jag inte har någon halvdassig dag? Självklart reagerar jag på om jag sover för lite eller om jag har huvudvärk osv. Men då får jag inte ont i halsen och blir snuvig som vid förkylning. Inte heller nyser och hostar jag hela tiden. Sover för lite gör jag fler dagar i veckan än sover lagom, vanligt är 3-4 timmars total sömn per natt, en gång i veckan tar jag sömntablett och sover i alla fall 5, ibland 6 timmar och på helgen kan jag styra sömnen och få ihop 4-7 timmars sömn. Men det är ju ändå inte förkylningssymptom jag får. Jag är trött, inte speciellt pigg men jag känner mig inte sjuk för det.

Jag har de senaste åren varit konstant täppt i näsan hemma... men inte när jag varit hemifrån, jag är dessutom allergisk mot både det ena och det andra. Jag får inte ont i halsen när jag träffar hamstrar och andra smådjur jag inte tål, då kliar det i ögonen, jag nyser, näsan rinner, det kliar i halsen och slutligen får jag utslag och svårt att andas. Kännetecknet för mig vid allergi är faktiskt klåda på utsidan av halsen först av allt, märkligt nog, sedan det andra, men riktig förkylning som ont i halsen osv finns ju inte där.

Jag blir inte väldigt sjuk av en förkylning, däremot har jag många kortidsfrånvarodagar som det är redan pga migränen, jag behöver inte kollegor som kommer sjuka till jobbet gång på gång och smittar ner alla andra också så att det går runt i personalen. Vi behöver dels inte bli sjuka själv och dels behöver vi inte göra alla andras jobb eftersom personal kommer sjuka och så är någon till slut hemma ändå. DET är förbaskat slitigt att täcka upp för andra. Dels för att de känner sig halvdassiga pga sjukdom och ändå jobbar men inte orkar med så man får hjälpa dem och dels när det gått så långt att de är hemma/någon annan samtidigt är hemma och man får täcka upp för den personen med.

Fast det är inte lite hängighet som faktiskt diskuteras. Inte av mig i alla fall. Det är uppenbart förkylda människor som går till jobbet och "kämpar på". Förkylda, snoriga, hostiga, ont i halsen, feber över 38 grader osv. Jag pratar inte om att man vaknar på morgonen med lite huvudvärk-"undrar om det beror på att jag kommer dö om någon timme eller om jag bara sovit kasst i natt? Vågar jag jobba?"

Jag tycker att det är flera i tråden som argumenterar att "det som är LITE symptom för dig kan leda till svår sjukdom för mig och döden för mina föräldrar". Dvs att man hellre ska vara försiktig än att avvakta och se vad det blir av symtomen.

Som sagt, du kan vara glad att det är så tydligt för dig om din trötthet, huvudvärk, tjockhet i halsen osv beror på en begynnande förkylning eller inte, men för alla andra så är det inte så. Vi behöver vänta några timmar eller något dygn innan det visar sig. Samt att när har har sömnbrist så är det också mer sannolikt att jag faktiskt blir sjuk, även om det bara var trötthet från början. Och tvärtom, när jag känner att nånting nog är på gång så kan det räcka med ett par nätter med god sömn och bra mat, låg stress och vila efter jobbet istället för aktiviteter, så bryter det inte ut något och jag känner mig fräsch igen.

+ @SiZo

Det verkar vara väldigt olika för olika personer hur svart-vitt och hur mycket gråskala man har vid sjukdom, och det måste finnas med när man sätter upp regler för när man måste vara hemma.
 
Jag menar antalet viruspartiklar. Alltså smittdosen. Hur stor smitta man blir utsatt för avgör till viss del hur pass sjuk man blir.

Det hänger nog väldigt mycket på typen av chef. Min fd chef kunde inte ens tänka sig att be någon kollega sätta fast nyckelboxen som vägde typ 25 kilo i bilen efter att jag hade krossat två ryggkotor och helt enkelt inte klarade av den belastningen.

Och det blir ju rätt ordentligt trisst om man på varje arbetsplats ska behöva gå igenom samma sak. Sjuk massor innan man får igenom eget rum. Dessutom så äter man ju ofta ihop, använder samma toaletter osv - där sprids smittan också. Så det bästa vore om folk bara stannade hemma när man är sjuk. Jag förstår faktiskt inte varför det är orimligt att tycka det överhuvudtaget. Man känner ju om man är sjuk eller bara är lite trött.

Det var tråkigt att du hade en dålig chef, men det finns bättre arbetsplatser. Eller tänker du dig att det är lättare att åstadkomma att Sveriges befolkning ska stanna hemma vid små symptom och att en stor mängd viktigt arbete inte blir utfört, än att enskilda personer som får hög sjukfrånvaro pga smittkänslighet inte kan få egen arbetsplats på ett kontor?
 
Nej förkylningar är oftast inte farliga, men det är oerhört drygt när folk går sjuka till jobbet och det liksom blir rundgång i systemet och man smittas konstant. Det gör man för att en går sjuk som smittar nästa som smittar nästa som smittar nästa, och så börjar det om. Man kan ju se det så oerhört tydligt! Och det blir onödiga sjukdomsdagar, jag behöver inte fler dagar borta bara för att kollegorna inte vill vara hemma och inte förstår det här med att det faktiskt blir i längden en friskare arbetsplats om man undviker att gå sjuk till jobbet. Det syns inte minst på de förskolor som är jättenoga med att inte skicka sjuka barn dit. Färre sjukdagar för barn, föräldrar och personal.

Jag blir inte småförkyld när jag sovit för lite, då blir jag trött.

Hur vet du att alla dina kollegor blir smittade på jobbet och inte hemma, eller vid besök hos familj, vänner etc?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 224
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 934
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
255
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 401
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp