Bukefalos 28 år!

Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Den här tråden är bra. Jag vet nu att jag måste kolla av hur chefen ser på sjuknärvaro när jag går på intervju. Har chefen samma hänsynslösa attityd som många i tråden så blir det helt enkelt nej tack till den anställningen.
Nu drar du saken långt förbi sin spets. Vem i tråden har sagt att de går till jobbet sjuk? Jag har läst om folk som går till jobbet när de typ vaknar med lite ont i halsen och det sen går över när de ätit/druckit.
Jag har ont i halsen varje morgon när jag vaknar troligen för att jag sover på rygg och alltid är lite täpp i näsan så jag andas antagligen genom munnen. Ska jag vara "hänsynsfull" enligt den hårdaste ribban här så får jag aldrig gå till jobbet. Det är liksom inte heller hållbart.
 
På mitt jobb har vi väldigt ojämt fördelat sjukfrånvaro. De med barn i VAB-ålder är borta extremt mycket. I två av tre familjer är det bara en av föräldrarna som vabbar i princip. I den tredje delar de exakt lika med varannan dag. Dessa föräldrar blir nästan alltid smittade av barnen och sjukskrivna efter VAB. Sen har vi några som kommer småsjuka till kontoret- väldigt impopulärt och brukar ha effekten att de som är friska åker därifrån om deras jobb går atg utföra hemifrån.
 
Vi har väldigt lite sjukfrånvaro hos oss just nu. Detta trots gravid kollega som mår 🤢🥴😴 ungefär jämt 😉. Vi har dock möjligheten att jobba hemifrån och kan dessutom jobba i stort sett när vi vill på dygnet. På min tidigare arbetsplats, där det inte var möjligt att jobba på distans var det rätt vanligt att en del "kände efter" lite väl mycket i vissa fall. Särskilt då vi började jobbet mellan 4-5 på morgonen.... Där förekom även en del sk "mys-VAB". Jag har mycket svårt att förstå hur i hela friden en del sjukskriver sig utan att vara sjuka och inte skäms för det.

Där emot hoppas jag att om man blir uppkallad till chefen för att man har många korttidssjukdagar, att hen är lyhörd för att det finns en del korttidssjukor som man faktiskt inte kan rå för. Så som migränanfall eller våldsamma menssmärtor t ex.
 
Hosta kan dock sitta i i flera veckor, det är ingen som får sjukintyg för det.
Vem har skrivit att man ska vara på jobbet när man är sjuk?
Snörvlar och nyser gör jag i princip året runt 🤷
Jo men då hostar man bara. Kolla hur jag har skrivit det. "Nysa, hosta och snörvla. Inte eller, OCH! Vilket alltså innebär i 99% av fallen att man är sjuk. Flera har skrivit att så länge man klarar av att jobba så ska man.
 
Nu drar du saken långt förbi sin spets. Vem i tråden har sagt att de går till jobbet sjuk? Jag har läst om folk som går till jobbet när de typ vaknar med lite ont i halsen och det sen går över när de ätit/druckit.
Jag har ont i halsen varje morgon när jag vaknar troligen för att jag sover på rygg och alltid är lite täpp i näsan så jag andas antagligen genom munnen. Ska jag vara "hänsynsfull" enligt den hårdaste ribban här så får jag aldrig gå till jobbet. Det är liksom inte heller hållbart.
Flera stycken faktiskt. Så länge det är en lätt förkylning så tycker de att det är chill för så jobbigt är inte en lätt förkylning.
 
Jo men då hostar man bara. Kolla hur jag har skrivit det. "Nysa, hosta och snörvla. Inte eller, OCH! Vilket alltså innebär i 99% av fallen att man är sjuk. Flera har skrivit att så länge man klarar av att jobba så ska man.

Vilka har skrivit det?
Jag kan bara se att det är okej att jobba med lätta symptom.
Mina kollegor märker inte ens när jag är förkyld, snorar inte mer än vanligt, blir inte hes och hostar inte 🤷
 
Fast grejen är ju att om alla satsar på att vara hemma när man är sjuk så får blir ju alla också belönade med färre sjukdomsdagar man måste vara hemma. Det slutar gå runt sådär som det gör på vissa ställen. Det krävs ju att alla verkligen tar tag i det och stannar hemma, så lär man ganska snart se att det här med sjukdomar på arbetsplatsen faktiskt minskar. Det blir mer ekonomiskt.

Jo, fast arbetsplatsen är inte det enda ställe folk besöker. Eller menar du att man inte borde få sticka näsan utanför sin egen dörr om man själv eller någon i hushållet är snuvig??
 
Screenshot_20230212-145719_Samsung Internet.jpg
 
Jo, fast arbetsplatsen är inte det enda ställe folk besöker. Eller menar du att man inte borde få sticka näsan utanför sin egen dörr om man själv eller någon i hushållet är snuvig??
Precis.100% av mina förkylningar kommer från barnens förskola. Kanske därför jag inte blir superstressad om en kollega hostar, de kan jag ju liksom hålla avstånd till.. sen går jag inte till kontoret förkyld själv, eftersom jag nästan alltid kan jobba hemifrån.
 
Där jag bor och jobbar 🙄
Står heller inget där om lätta förkylningssymptom som lite snorig och småseg.
Feber räknar jag inte som lätta symptom 😅

Exempel på symtom är halsont, feber eller hosta.

De flesta tycker att halsont eller hosta är lätta symptom. Det här är vad folkhälsomyndigheten skriver, och ni gör fel.
Tack för att du smittar andra.


(kliande hals och lätt snuva är snarare allergisymptom, inte ovanligt på vårkanten. )
 
Jo, fast arbetsplatsen är inte det enda ställe folk besöker. Eller menar du att man inte borde få sticka näsan utanför sin egen dörr om man själv eller någon i hushållet är snuvig??
Det verkar skitsvårt med sunt förnuft bland folk här. För all del fortsätt gå sjuka till jobbet och smitta ner kollegorna.
 
De flesta tycker att halsont eller hosta är lätta symptom. Det här är vad folkhälsomyndigheten skriver, och ni gör fel.
Tack för att du smittar andra.


(kliande hals och lätt snuva är snarare allergisymptom, inte ovanligt på vårkanten. )

Jag följer rekommendationerna.
Stannar hemma om jag har feber/ont i halsen/kraftig hosta.
Så du kan sluta vara arg 😁

Händer kanske var tredje år. Mina vanliga förkylningar det inte ut så, då är det lätt snuva, småseg, ibland kli i halsen men inte ont.
Skillnaden mot när jag är allergisk, (vilket jag är varje dag iom att jag har tre katter) är att det inte försvinner med antihistamin. Det håller dock sällan i sig mer än ett par tre dagar innan det återgår till mitt normala snorande.
 
Jag lägger mig på samma nivå som de barn vi accepterar på förskolan. Lite rinnande näsa är okej igen, dvs man behöver inte stanna hemma vid minsta symtom längre. Men om man har feber och är för trött för att fungera stannar man hemma. Men det innebär att jag också ibland blir smittad av "den lilla rinnande näsan" såklart. Är jag inte sjukare än så går jag till jobbet nu (igen). Annars fungerar inte livet helt enkelt.
 
Fast jag går inte till jobbet sjuk. Jag kan gå till jobbet lite snuvig, med lätt halsont och mild hosta om jag känner mig pigg i övrigt. Är jag allmänpåverkad och hängig stannar jag hemma.
Fast med snuva, halsont och hosta så ÄR du sjuk. Inte skulle du gå till gymmet och köra världens träningspass med det?

Därmed inte sagt att du är jättesjuk. Men sjuk är du.
 
Fast med snuva, halsont och hosta så ÄR du sjuk. Inte skulle du gå till gymmet och köra världens träningspass med det?

Därmed inte sagt att du är jättesjuk. Men sjuk är du.

Det är skillnad på att anstränga sig fysiskt och att sitta vid en dator hela dagen. Jag hade definitivt kunnat gå ut och gå en promenad med lite snuva, med lätt halsont och mild hosta om jag känner mig frisk i övrigt och inte är tröttare än vanligt. Jag hade definitivt kunnat rida ut en runda också.
 
Fast jag går inte till jobbet sjuk. Jag kan gå till jobbet lite snuvig, med lätt halsont och mild hosta om jag känner mig pigg i övrigt. Är jag allmänpåverkad och hängig stannar jag hemma.
och jag skriver om sjuka personer och folk forttsätter att citera mig. går du inte till jobbet sjuk så fine, varför tar du åt dig då liksom.
 
Fast med snuva, halsont och hosta så ÄR du sjuk. Inte skulle du gå till gymmet och köra världens träningspass med det?

Därmed inte sagt att du är jättesjuk. Men sjuk är du.

Jag går långpromenader med hunden, cyklar, tränar och tävlar om/när jag har/haft lätta symptom eftersom mitt allmänna tillstånd inte blir påverkat.
Skulle jag ha ordentligt hosta och ont i halsen med heshet hade jag inte gjort det men med lätta symptom gör jag det absolut.
Tror inte min av hade blivit asglad om jag sjukat mig och sen åkt på hoppträning på kvällen 😆
 
och jag skriver om sjuka personer och folk forttsätter att citera mig. går du inte till jobbet sjuk så fine, varför tar du åt dig då liksom.

För att du envisas med att säga att folk går till jobbet sjuka när det säger att de inte gör det. Det börjar bli rätt tjatigt nu. Jag förstår, du är rädd för smittor. Men alla andra kan inte stänga in sig vid minsta lilla snuva. Det går bara inte.
 
För att du envisas med att säga att folk går till jobbet sjuka när det säger att de inte gör det. Det börjar bli rätt tjatigt nu. Jag förstår, du är rädd för smittor. Men alla andra kan inte stänga in sig vid minsta lilla snuva. Det går bara inte.
Men jag VET att mina kollegor går till jobbet sjuka, och det är ju dem jag pratar om. Jag VET det. Det börjar bli rätt tjatigt att folk inte läser vad jag faktiskt skriver.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 186
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 899
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 344
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
594
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp