Hög kvot smrp/MJ = lågt socker?

HannaZ

Trådstartare
Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet?


Ska beställa foder men där är ingen sockeranalys :-(
(Lättfödda ponnyer)

MJ/kg TS 8,2
Smrp/kg TS 71g
Kvot 8,7
NDF, fiber/kg TS 638g

Behöver i stort sett bara tillsätta måttlig mängd Zn och Cu, samt selen, och det finns utrymme att blanda ut m lite halm.
Svårt att hitta lägre MJ.
 
Nej tyvärr inte. Haft hög kvot med lågt socker och hög kvot med högt socker. Kanske det oftare kan vara lågt socker vid hög kvot, men tyvärr inget att lita på.

Kolla på vad det är för gröda i vallen?

Väldigt trevligt foder annars. Vad för TS? Sällan de får ner MJ så lågt utan att tappa protein!
 
Nej tyvärr inte. Haft hög kvot med lågt socker och hög kvot med högt socker. Kanske det oftare kan vara lågt socker vid hög kvot, men tyvärr inget att lita på.

Kolla på vad det är för gröda i vallen?

Väldigt trevligt foder annars. Vad för TS? Sällan de får ner MJ så lågt utan att tappa protein!

Tack!
Gräs med Timotej står det bara.
TS, 51%

Det är lite pricy men det är inte gratis att behöva komplettera med protein och mycket mineraler heller.
Till detta räcker 20 g miner vit och 30 g Forage plus balancer, samt lite speedibeet att blanda med.
 
Tack!
Gräs med Timotej står det bara.
TS, 51%

Det är lite pricy men det är inte gratis att behöva komplettera med protein och mycket mineraler heller.
Till detta räcker 20 g miner vit och 30 g Forage plus balancer, samt lite speedibeet att blanda med.

Alltså jag skulle chansa. Med så himla lågt MJ, fin kvot och så väldigt trevligt TS skulle jag köpa det. Är det en sockerbomb - vilket jag inte tror då ensileringsprocessen förbrukar socker! - kan du blanda ut med halm och ändå hålla ner totalt sockerintag jmf med många andra foder.

Jag skulle i princip döda för det där fodret!
 
Tack för input!
Ja det verkar bra. Jag vet att producenten är mycket seriös, garanterad bytesrätt om balar är dåliga etc.
Att TS är låg är en fördel för mig som stödfodrar sommartid pga att dom får gå begränsat antal timmar i hage med mer gräs (med munkorg). Sommartid mest halm inne på natten men även hö. Torra balar är svårare i värmen har jag upplevt.
Med lågt TS och MJ tar de ju slut fortare oxå så ytterligare ett plus.
 
Jag gillar lågt TS för jag kan ge mer volym utan att de får i sig mer. Uppskattat hos små tjockisar.

Jag fryser silaget sommartid. Jag har extremt hårt begränsat bete och enbart halvdygn - annars blir de smällfeta - så de äter lite silage plus halm inne. Frysboxen rymmer preciiiis en av silagebalarna (öppnad), jag har småbal, 40-50 kg :)
 
Jag gillar lågt TS för jag kan ge mer volym utan att de får i sig mer. Uppskattat hos små tjockisar.

Jag fryser silaget sommartid. Jag har extremt hårt begränsat bete och enbart halvdygn - annars blir de smällfeta - så de äter lite silage plus halm inne. Frysboxen rymmer preciiiis en av silagebalarna (öppnad), jag har småbal, 40-50 kg :)

Det gör vi också när vi har ensilage. Det funkar super bra!
 
Önskar jag hade plats f en frys till. Har inget uppvärmt utrymme där den skulle få plats.
 
Vet du vad det var för väder strax innan det slogs? Tid på dygnet? Vet du om det var torka innan? Regn strax innan det slogs? Vet man de parametrarna så kan man få en hum iallafall. Lagom nederbörd under tillväxttiden, dvs. ingen torka och sedan en massa regn strax innan och molnigt när det slogs eller att det slogs tidigt på morgonen, dvs. inte full sol när det slogs gör att sockerhalten generellt blir lägre. Jag säger som @Alexandra_W jag hade chansat. Så låga energivärden är så mycket värt och är det timotej och inte helt gräsliga förhållanden i övrigt så borde det fungera. Däremot bör du ta sockeranalys så att du vet vad du har.
 
Klarar frysen vintrarna? Har läst att gamla frysar inte har problem, däremot nya.

Jadå. Men den är gammal. Kändes lyx med en ny frys till stallet. Köpt för en femhundring på blocket. Typ gulbrun så nog riktigt antik. Funkar många år hos mig, peppar peppar. Stänger av på vintern. Överlevt damm osv med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 430
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 094
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp