Bukefalos 28 år!

HÖgdrÄktig - drar repor

R

rosita

Mitt dräktiga sto i 9e mån drar världens repor i hagen med de andra, brallar och galopperar i våryra:eek: nu nojjar jag på om de brukar göra så, rädd för att hon ska kasta! kul att hon är glad och mår bra, men full rulle med magen i vädret:eek:, är det OK? de kanske lugnar sig mot slutet
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Mina högdräktiga kan få riktiga frispel i hagen oxå och rejsa runt. Låt henne bara vara. Alla är ju olika. En del tar det lugnt och andra är det mer fart i.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Mina högdräktiga kan få riktiga frispel i hagen oxå och rejsa runt. Låt henne bara vara. Alla är ju olika. En del tar det lugnt och andra är det mer fart i.

tack, känner mig lite lugnare nu, ja, de sköter nog det bäst själv, hon verkar så himla glad, glad att bli mamma kanske:)
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Så har mitt sto också gjort, de får ju vårkänslor även om de är högdräktiga.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Det kanske finns risk för omkullfallning om det är lerigt.
jag skulle nog släppa den med en lugn trött häst;)
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

`Min märr som ska föla om ett par veckor gör det fortfarande.
Och rullar runt som en boll.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Jag var hos en fjorduppfödare för nått år sen o vi var inne i hagen och kikade på hennes 3 högdräktiga ston, tror tom ett av dem hade gått över tiden. Vi står o klappar den och rätt som det är får ena stoet frispel och drar iväg i 100 knyck såklart följer resten med. Och de sprang jävlar ett varv runt hagen sen stannar de och flåsar tungt men är lika goa och keliga efter det :rofl: Herregud så rädd jag var för att de skulle skada sig, de hade ju inte lite stora magar :p

Även travarstoet som börjar bli stor nu kan dra rejälar repor över hagarna så visst kan de vara lite knäppa ;)
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Jag var hos en fjorduppfödare för nått år sen o vi var inne i hagen och kikade på hennes 3 högdräktiga ston, tror tom ett av dem hade gått över tiden. Vi står o klappar den och rätt som det är får ena stoet frispel och drar iväg i 100 knyck såklart följer resten med. Och de sprang jävlar ett varv runt hagen sen stannar de och flåsar tungt men är lika goa och keliga efter det :rofl: Herregud så rädd jag var för att de skulle skada sig, de hade ju inte lite stora magar :p

Även travarstoet som börjar bli stor nu kan dra rejälar repor över hagarna så visst kan de vara lite knäppa ;)

hahaha, de är nog inte så ömtåliga som vi tror ibland, det kanske gör gott föl fölis att åka runt på repor i magen:D:D
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

När mitt sto var dräktigt på dygn 334 släppte jag henne i ridhuset och efter att ha lunkat runt i skritt en tio minuter började hon galoppera runt och bocka som bara den på långsidorna. Tre timmar efter att jag tog ut henne från ridhuset var fölet fött! Jag uppfattade det som att hon satte igång sig själv.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

När mitt sto var dräktigt på dygn 334 släppte jag henne i ridhuset och efter att ha lunkat runt i skritt en tio minuter började hon galoppera runt och bocka som bara den på långsidorna. Tre timmar efter att jag tog ut henne från ridhuset var fölet fött! Jag uppfattade det som att hon satte igång sig själv.

ingen dum tanke! det var det nog! hon satte fart på allt genom att rumla runt!
tror som flera här att hästar vet själva vad de klarar och behöver, även när de är dräktiga. undantaget är väl om de är stressade som sjutton eller rädda, men om de gör det för att det är kul är det nog ingen fara. kanske tvärtom?
de kanske får bukt på koliksymptom så - fölet måste ju trycka rätt rejält... bara en tanke
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Det är nog knappast någon fara, såvida hon inte gör det av stress eller rädsla.
Mitt dräktiga sto får också ryck ibland, även om de är rätt sällan nu på slutet, dygn 303 idag.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Vårt sto är på dygn 328 och ligger ner och sover! Hon pustar och stånkar när hon ligger och kan nästan inte komma upp men vad ska vi göra? Man får lita på att hon vet vad hon gör.
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

Min på dag 304 rullar sig för glatta livet, jag tror de vet alldeles utmärkt vad de klarar av eller inte klarar av. :laugh:
 
Sv: HÖgdrÄktig - drar repor

oh, vad kul att läsa om de olika stona, och hoppas ni får underbara små fölisar:D:D:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 549
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 620
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 219
Senast: Lyxzen
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp