Högdräktigt sto som magrar av

G

Gronda

Mitt dräktiga ponnysto har precis som förra året börja magra av i alldeles rasande fart nu sista månaden innan beräknad fölning.
Vi har ett hö med rätt låga energivärden. Tänkte först byta ut muslin hon får mot krafft pluss, men proteinvärdena blir skyhöga och kvoten helt galen.

Värden på hö:

SMRP 51,7 g/kg
Energi 6,7 MJ
Ca 2,4 g/kg
P 0,9 g/kg
Mg 0,6 g/kg


Så här ser hennes foderstat ut nu sista månaden:

8 kg hö (7 kg hö + visst bete)
0,5 kg betfor
0,6 kg hestekraft
0,2 kg vetekli
0,1 kg olja
50 g Miner Grön
15 g fosforbalans

Någon som har tips på vad jag kan ändra?
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Ett högdräktigt sto behöver massor av högvärdigt protein. För att inte tala om när hon börjar mjölka. Kan knappt bli för mkt. Jag skulle öka upp till 3 kg Hestekrafft men för säkerhets skull dela upp det på 3 tillfällen om det inte är en stor ponny då kan det vara OK med 2. Sen skulle jag ta bort vetekliet som hämmar kalkupptaget och räkna över mineralbalansen. Spontant ser den litet konstig ut men jag har inte detaljräknat. Mer noggrannt kan jag inte säga utan att veta rasen/storleken. HH
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Tack för synpunkterna!
Jag har använd mig av Hippocampus när jag räknat. Om jag lagt till mer proteinrikt foder har det stått nått i stil med att hästen får skadligt mycket protein...

Om jag anger att hästen är svårfödd och mager kan jag dock få denna foderstat (så frågan är ju hur skadligt det är:grin:)

8 kg hö (7 kg hö + visst bete)
0,5 kg betfor
0,6 kg hestekraft
0,6 kg krafft pluss
0,2 kg olja
50 g Miner Grön
15 g fosforbalans

Bättre?

Ponnyn är 15 år, D-ponny, connemara.
Jag har inte möjlighet att fodra mer än 2 ggr per dag.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Protein från grovfodret är ju inte skadligt, så varför inte byta ut en del av kraftfodret mot mer hö och fri tillgång på lusern? (Pellets eller hack eller både och.) Eftersom du bara kan fodra två gånger per dag så verkar det ju smartare att lassa in så mycket mat att hon går på fri tillgång dygnet runt, både med lusern och hö. Då kan hon stå och pilla i det hela tiden om hon vill.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Hon går på lösdrift med ett gäng icke dräktiga ponnyer, så det alternativet finns tyvärr inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Är du inte beredd att ändra saker i hästens miljö så får du nog finna dig i att ha en mager häst. Med det menas: Du säger att inget alternativ finns för din häst att få en egen hage med fri tillgång. Varför inte då dela av lösdriften ett tag ? Det är ju bara tillfälligt. Att du inte kan fodra mer än 2 ggr per dag är ju inte hästens fel. Du får väl ta hjälp av andra så länge. Hur hade du tänkt göra när den ger di ? Om inte bete och stödfodring 2 ggr/dag är nog ? Att ge di kräver ännu mer näring än att vara högdräktig. Varför anpassar du din häst efter andra hästar som inte kräver speciellt mycket ? Din häst kräver, ge den det den kräver.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Tack för synpunkterna!
Jag har använd mig av Hippocampus när jag räknat. Om jag lagt till mer proteinrikt foder har det stått nått i stil med att hästen får skadligt mycket protein...

Om jag anger att hästen är svårfödd och mager kan jag dock få denna foderstat (så frågan är ju hur skadligt det är:grin:)

8 kg hö (7 kg hö + visst bete)
0,5 kg betfor
0,6 kg hestekraft
0,6 kg krafft pluss
0,2 kg olja
50 g Miner Grön
15 g fosforbalans

Bättre?

Ponnyn är 15 år, D-ponny, connemara.
Jag har inte möjlighet att fodra mer än 2 ggr per dag.

Fast, kära någon, det är inte skadligt att ge hasten det protein den behöver. Det tycker inte Hippocampus heller! Om den är tunn och i minskande dessutom så bäddar du för problem om du inte kan vända hullet tills fölungen föds. Plötsligt utsöndras 1 kg protein per dag typ i mjölken och stoet kommer att bli ett spjälstaket.

Det som är farligt är att ge för mkt proteinkoncentrat på en gång så att det inte smälts i tunntarmen. Men hestekraft är inget proteinkoncentrat, det som är begränsande för hur mkt hestekraft man kan ge per gång är mängden stärkelse. Vill minnas att mängden är ca 250-300 gram per kg. det är inga bekymmer att ge en Connemara 1,5 till 2 kg per mål. Men du får inte hoppa från 600 gram till 2 kg per mål på endag utan låta det ta uppemot 1-2 veckor att uppnå. Du kan förståss öka det andra kraftfodret motsvarande i stället. jag kan dock inte värdena på det.HH
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Så där blir det när man "tabellräknar" och har fel sammansatt flock..

Ös in protein i alla former. Luzern, soyaskrå, ge Pluss/och havre.
Låt henne gå in på box för att äta kraftfoder i lugn och ro minst tre gånger per dag.

Kan du inte ta in för att du inte har box får du lösa på annat sätt.
FRI tillgång på hö dygnet runt.

Du kommer att få ett skelett tre dygn efter fölning annars....
Och du kommer bara att försämra läget för henne då du inte kan vända den nedåtgående trenden när hon har föl vid sidan. I sämsta fall får du även kass råmjölk och undernärd unge

AM
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Utöver ovanstående suveräna råd, avmaska mot bandmask. Lägg på olja också för att få upp energin.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Då "vräker" jag på med mer hestekrafft och pluss. Ska snart flytta närmare stallet, så då kan jag nog dela upp det på tre fodringar.

Delar jag av lösdriften blir stoet helt utan bete. Känns inte som något vidare alternativ nu när det faktiskt finns en del grönt i hagen.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Yes, ökar även på oljan... Finns det någon gräns för hur mycket man kan ge?
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Kanske ska tillägga; man ser inga revben, så jag tror inte att man kan anse att hon är så väldigt mager, men jag ser att hon börjar magra av. Och iom att jag vet att hon gjorde det de sista veckorna innan fölning förra året, vill jag vara ute i tid så det går att förhindra innan det är för sent.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Varför har du gett bara 0,6 kilo?

Detta hittade jag på nätet,
(kolla själv om det är sånt du fodrar med HÄR )

Rekommenderad basfodergiva
Rekommenderad basfodergiva vid normalt värde på hö:
Stor häst: ca 2 – 3 kg (1,5 kg hestekraft + 1,5 kg havre)
Ponny: ca 1 – 2 kg (1,0 kg hestekraft + 1,0 kg havre).

Ditt hö är ju något sämre än vad som är "normalt ideal" foder för avelsston.
Grovt räknat får hon hälften av proteinet från höet..
Så det gäller att du kompletterar rejält på kraftfodret.

AM
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Delar jag av lösdriften blir stoet helt utan bete. Känns inte som något vidare alternativ nu när det faktiskt finns en del grönt i hagen.
Det är faktiskt ett bättre alternativ än att hon magrar av för att du inte har möjlighet att fodra henne så mycket som hon skulle behöva. Det lilla gröngräs som finns i hagen just nu ger inte så där värst mycket tillskott, jag hade hellre valt att kunna fodra med fri tillgång till bra grovfoder och sen skyffla i henne så mycket tillskott som bara går.

Mitt eget högdräktiga fullblodssto står inne själv på nätterna för att hinna stoppa i sig det tillskott jag vill att hon ska ha - hon får drygt 4 kg lusern, knappt 2 kg "Derby" och nästan 1 kg betfor (torrvikt), plus fri tillgång till hösilage både inne och ute, plus gräs ute. (en dam av det mer lättfödda söaget, trots sin rastillhörighet)
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

har lite samma problem som du, mitt sto ska ha i mitten på Juni, när ska din ha, gick det bra sist hon fölade? är orolig för vad som kan hända vid vissa svackor, har hört att fölet tar vad det behöver, det är stoet som har svårt att ta sig sen vid digivningen och att mjölken då får sämre kvalitet, har inte haft föl innan men man blir ju nästan chockad över hur mycket extra mat o protein de behöver, håller tummarna av våra fölningar blir bra ialla fall:)
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Foderstatsprogrammet "ville" att jag skulle ge 0,6 kg. Mina egna kunskaper är inte bättre än programmets, så jag har utgått från att det är hyffsat tillförlitligt...
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

där är ju problemet med beräkningar, att de utgår ifrån "tabellhästar"
man måste se på sin häst ifall foderstaten fungerar, gör den inte det så måste man strunta i vad programmet säjer är lagom, för lite eller för mycket och ge så mycket hästen verkligen behöver i stället. Dvs man får börja "fodra med ögonen". Det man då har grovfoderanalysen till är att hålla koll på att behoven är täckta.
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Det är bra att du har tagit tag i detta innan hon fölar, för att fodra upp dom sen är som att ösa vatten med en hink utan botten (båten sjunker)..

Det är svårt att räkna med hippocampus men kan vara bra att börja med som flera säger! Jag fick kryssa i att min halvblod/fullblodsvalack var dräktig för att få en foderstat han höll sig fin på...

Mitt sto (stor häst) stog på tre kilo lusernhack och 1,5 kg pluss utöver fritt med hösilage när hon var högdräktig. Hon höll sig rund och go hela tiden (något i överkannt enligt vissa..)! Pluss tycker jag var ett mycket bra foder, hon smaska gärna i sig det!

Lycka till!
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Detta var inte så enkelt trots allt, stoet har börjat rata kraftfodret...:crazy:
Hoppas hon kommer på bättre tankar till imorgon!
 
Sv: Högdräktigt sto som magrar av

Detta var inte så enkelt trots allt, stoet har börjat rata kraftfodret...:crazy:
Hoppas hon kommer på bättre tankar till imorgon!

nej, det här var verkligen inte lätt, man är som en slav, krusar o fjäskar:confused:

Inatt åt mitt sto nästan ingenting förutom havren, hon kan väl inte leva på gräs o havre!!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 039
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 042
Senast: dramatik
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 432
Senast: Madick
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp