Högskoleprovet HT2021 - ordkunskap

20/20, känns ovanligt lätt i jämförelse med tidigare år. Det brukar alltid vara något ord man får tänka till på men detta var ju nästan larvigt?
 
Gick ganska bra 19 poäng men tvekade på näsbränna. Tänkte att det betyder antingen förolämpning eller tillrättavisning. Något negativt iaf. Så chansade på den och valde såklart fel :meh:
Men bra att veta till nästa gång 👍
 
Shit vad lätt, tidigare år har det varit lite luriga då jag upplevt det som att fler alternativ kunnat stämma men inte i år.
 
Men om man ser procenten på varje fråga på testet så stämmer det nog att det var ovanligt lätt för de som gör testet på DN i alla fall. Eftersom på de flesta ord hade över 90% rätt. Det brukar inte vara så högt.
De som gör testet hos DN för de tycker det är kul är nog ett rejält snäpp duktigare än både den genomsnittliga provskrivaren och den genomsnittliga befolkningen. Och har mer betänketid utan stress dessutom.

Är mest den relativa skillnaden mellan orden som är intressant. Att näsbränna ligger så påtagligt lågt i jämförelse framför allt.
 
De som gör testet hos DN för de tycker det är kul är nog ett rejält snäpp duktigare än både den genomsnittliga provskrivaren och den genomsnittliga befolkningen. Och har mer betänketid utan stress dessutom.

Är mest den relativa skillnaden mellan orden som är intressant. Att näsbränna ligger så påtagligt lågt i jämförelse framför allt.
Jo men eftersom jag brukat titta på hur procenten ligger hos DN år efter år och minns lite på ett ungefär så jämför jag minnet av hur det brukar ligga jämfört med hur det är idag. Så det är ett försök att jämföra samma grupp hela tiden (dvs folk som gillar ordtesten på DN)

Tycker inte det var konstigt att den ligger lågt eftersom det finns många som använder näsbränna också som när någon fräser till till en kompis tror jag. Dvs att betydelsen börjat breddas.
 
Jo men eftersom jag brukat titta på hur procenten ligger hos DN år efter år och minns lite på ett ungefär så jämför jag minnet av hur det brukar ligga jämfört med hur det är idag. Så det är ett försök att jämföra samma grupp hela tiden (dvs folk som gillar ordtesten på DN)

Tycker inte det var konstigt att den ligger lågt eftersom det finns många som använder näsbränna också som när någon fräser till till en kompis tror jag. Dvs att betydelsen börjat breddas.
Har du sådan koll?
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Tjatter https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-vt-2021/ :)
Svar
14
· Visningar
678
Senast: lytesout95
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 726
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Testa själv: https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ord-ht-2019/
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp