Högskoleprovet

em76

Trådstartare
Jag har aldrig skrivit högskoleprovet, men funderar på att göra det nu vid 37 års ålder. :D
Ni som gjort det nyligen, berätta! Vad ska man tänka på?
 
Sv: Högskoleprovet

Att ta vara på tiden väl!
Man tycker att det är massor av tid men helt plötsligt har man tusen frågor kvar och fem minuter på sig. :o

Under andra sittningen så betade jag av det som jag tyckte va tuffast först så jag slapp känna mig stressad över att jag tänkte för länge. Sedan hoppa över sådant som man faktiskt inte kunde, lätt att fastna i "fel" hjulspår och man kommer absolut ingenvart.

Annars så det sedvanliga, plugga. Läs Matte B, Engelska och Svenska. Gärna böcker då jag tycker det blir lättare och är ungefär det proven går ut på.

Jag ska göra mitt andra prov i år :)
 
Sv: Högskoleprovet

Kolla igenom gamla prov och lär dig hur själva provet är uppbyggt, hur svarsalternativen brukar se ut, osv. Så du inte slösar tid på det sen.

Vissa säger att man kan plugga till det, jag vet inte, det är nog individuellt. Har aldrig pluggat och har 1.8. (Höll på att höja mig från det men bröt ihop i migrän av stressen. :angel: Har inte skrivit det sen dess.)

Däremot så gjorde jag lite olika koncentrationsövningar (googla!), som jag upplevde hade väldigt positiv effekt. Tog också längre artiklar i tidningen varje dag och läsa dem på tid utan att titta upp (Under strecket i Svd är väldigt lik läsförståelse-delen, öva på sådana).

Träna på de delar som du inte stöter på dagligdags! När jag skrev det första gången i gymnasiet så hade jag alla rätt på matten, sen försämrade jag mig på den delen för att jag tagit studenten och inte höll på med siffror hela tiden. Med engelskan var det samma fast tvärtom. Man är bra på det man är van vid att se, liksom. Ofta därför folk tycker matten är "svår", för att de inte räknar så mycket matte till vardags.

Såhär gjorde jag på själva provet: bläddra igenom och svara på alla frågor du är säker på JÄTTEfort (man har sällan fel på dem! slösa inte tid), och sätt bara ett kryss brevid dem du inte kommer på direkt. Då har man tid att bläddra igenom en gång lugnare, och de frågorna med kryss brevid har hunnit ligga i bakhuvudet ett tag, vilket kan hjälpa (chansa annars). Sist, om du hinner, så dubbelkollar du de du var säker på.

Var inte för mätt eller för hungrig, gå ut och rör dig på rasterna, kolla upp innan var/vad du kan äta till lunch.

Lycka till :)
 
Sv: Högskoleprovet

Finns gamla prov att låna på biblioteket? Det fanns på skolbiblioteket på 90-talet, jag gjorde några delprov och vad jag minns gick det ganska bra, fast jag tog för lång tid på mig, och tyvärr är jag fortfarande lite långsam av mig.

Vad kostar det att skriva provet?
 
Sv: Högskoleprovet

Vet ej men de finns på nätet.

Kostar 300 spänn tror jag men allt detta är ju info som du kan googla upp..
 
Sv: Högskoleprovet

Jag är 40 år och skrev högskoleprovet för 2 år sedan. Jag har skrivit det tidigare men det var när jag gick i gymnasiet och nu behövde jag få åtminstone 1.7 för att kunna söka en ny utbildning...
Hursom så använde jag den här siten mycket http://www.hpguiden.se/
Jag läste även litteratur på engelska och försökte förbereda mig så mycket jag kunde, det finns massor av hjälp om man googlar lite brett.

Själva provdagen är det bra att vara lite på tå och förvalta tiden väl, ta med matsäck som du kan få i dig lite kvickt på rasterna.
Trots att jag läst på universitet som ung tyckte jag att det kändes rätt mastigt och att tiden gick väldigt fort, jag var inte van vid provsituationen och att hålla på en hel dag.

Men jag fick ihop 1.8 så det kändes himla bra!!

Försök tänka som så att har du inte skrivit det tidigare så ha inte för höga krav, en del av det är att faktiskt kunna lägga upp tiden och inte fastna i svåra uppgifter.
 
Sv: Högskoleprovet

Kika på hpguiden.se som föregående person rekommenderader. De har massor av gamla prov bland annat :), och massor av tips.
 
Sv: Högskoleprovet

Upptäckte precis att mitt ID-kort gått ut, så jag kan inte skriva i morgon, men jag ska gå dit och berätta varför.
 
Sv: Högskoleprovet

Första mattepasset gick dåligt, fastnade på ett par uppgifter och hann inte titta på alla. 17 rätt av 40. De andra passen gick lite bättre, runt 30.
 
Sv: Högskoleprovet

Det var en snäll provvakt! :)
Vet sist jag skrev så var det två som inte fick skriva för att deras ID gått ut.

Jag fick en dålig provdag i och med att jag inte kunde sova. Är inne i en sådan period just nu, surt nog.
Men lyckades rätt så bra på mina två timmars sömn - kändes det som i alla fall.
Ska ta och trassla mig igenom facit imorgon och se hur det verkligen gick. :D
 
Sv: Högskoleprovet

Jag skrev mitt första hp igår! Hade helt glömt att jag skulle göra det så hade inte förberett mig alls. Och jag är inte alls bra på sånt som är på provet. Men fick iallafall 56 rätt, inte jätte bra men ändå hyfsat enligt mig! För en så osmart människa som jag iallafall :p

Ska nog skriva det till hösten igen, men ska då förbereda mig så jag får lite fler rätt :)
 
Sv: Högskoleprovet

Jag gick samhällsvetenskaplig linje med 4 i matte, 3 i engelska och 2or i svenska , VG-MVG i matte B-E och G i svenska på komvux, och har inte haft några större problem med matten i kurserna jag läst på kemiingenjörsprogrammet. Linjär algebra lyckades jag inte bli godkänd i, jag läste kursen 8 år efter komvux och orkade inte plugga så mycket som jag behövt.
Trots detta visar högskoleprovet att jag är bättre på språk än matte.
Mitt flitiga tv-tittande har bidragit till mina förbättrade språkkunskaper.
 
Sv: Högskoleprovet

*kl*

Gick uselt för mig på högskoleprovet, men ni som gjort det, fick ni också märkvärdigt mindre antal rätt på provpass 3? Tror det var den första "språk"-delen. Fick hälften rätt där än vad jag fick på dem andra delarna. :(
 
Sv: Högskoleprovet

Den hade jag hyfsat på. Däremot den sista matte delen.. 9 rätt! Haha
Jag är glad att där va så mycket diagram. För det är det jag är bra på, så tack vara dom samlade jag ihop lite poäng på matte delarna!

Om vi nu ska prata betyg så jag har ju bara gått gymnasiet. Gick ut förra året och så är jag inte så allmänutbildad. Sedan jag slutade har jag inte alls haft något som helst intresse av att läsa engelska eller plugga svåra ord osv.
Men jag gick ut med 15,5 i betyg. Alltså g-vg och några enstaka MVG. i princip ig i matte(ig på alla prov) men tack vare en sliskig lärare fick jag iallafall g i slutbetyg både a och b.. Inget att hurra för ;)
 
Sv: Högskoleprovet

Då var det ju bra endå :D tror jag får göra provet igen (om jag inte kommer in på någon utbildning) och plugga ännu mer till hösten, fick 18-21 på alla provpass förutom den 3e där jag fick 9 :o
 
Normerad poäng 1,55 Antal poäng 117

Ganska nöjd, åtminstone med Verbal del där jag fick 1,9.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
313
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Sasse
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Happimess
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp