Höja försäkringsbelopet på hästen.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har idag fått motta ett otroligt högt bud på min lilla kille. Nu undrar jag hur höjer man livförsäkringsbeloppet? :confused:
 
I vårt försäkringsbolag kan man bara höja 5000 kr per telefon, vid högre summa kommer ett försäkringsombud hem för att besiktiga hästen och vid summor över 60000 krävs besiktning på klinik. Men inte behöver du väl ha hästen högt försäkrad bara för att du fått ett bra bud på den...? Försäljningspris och försäkringssumma behöver ju inte vara samma. Nyttan av att ha en hög livdel i försäkringen finns ju bara om du skulle behöva avliva din häst.
 
Har Agria och då kan man höja livförsäkringen med 5000:-/år utan att besikta hästen, vill man höja försäkringen mer måste man som sagt besikta hästen.
 
Saken är den jag vill inte sälja.Och kommer inte häller att sälja. Men har nu på kort tid fått flera bra bud på hästen. Och har honom väldigt lågt försäkrad just nu så det kan va bra och försäkra upp honom. tänkte ringa försäkringsbolget idag så får vi se vad de säger. :)
 
livförsäkringen om du menar A2? kan du höja ganska högt i ett bräde, jag har kombinerad A1 och A2 och höjde A2 med 150.000 i ett bräde pga tävlingsmeriter. Dom vill ha bevis på att hästen är värd si och så och det räcker nog inte bara med att någon har lagt ett högt bud utan hästen måste ha bevisat det oxå.
Detta gjordes på telefon utan att någon kom och tittade på hästen i fråga.

En annan häst höjde jag A2 i 80.000 då kom försäkringsombudet ut och kollade att hästen typ stod på benen.

Är det A1 så kan du oxå höja med en ny vet.besiktinig och röntgen om den skall försäkras dyrt oxå då antar jag att man måste ha något slags bevis om det gäller större pengar det skall höjas.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: iNHALE
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 906
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp