Höja järndepåerna i kroppen

vinkelina

Trådstartare
tagit lite blodprover för att se om de finns en orsak till att jag är så förbenat trött. En del värden låg på gränsen, men inget att anmärka på

Det jag mest fundera var att mina "järndepåer" ferritinvärden var väldigt låga. Värden låg på 28 (skall ligga på 15-150) så finns inte så mycket att ta av vid behov. Hb var helt ok på 131.

Fundera om det finns nått sätt att höja depåerna på (som inte inkluderar lever) tänkte om jag skulle bli piggare med bättre värden
 
Det finns järntabletter som går att köpa receptfritt på apoteket. Jag kan rekommendera Duroferon. Det är tabletter som utsöndrar lite järn under lång tid för att underlätta upptaget. Jag har haft några rundor med anemi och brukar alltid ha dåligt med järn i kroppen, men Duroferon har verkligen hjälpt mig.
 
Du har helt normala värden så din trötthet beror knappast på dina järnvärden. Innan du börjar äta järntillskott tycker jag du ska konsultera läkare, i och med att dina värdena är normala. Många magar är känsliga mot järntabletter och det är inte bra att överdosera järn. Men att äta järnrik kost kan inte skada. Kött, pumpafrön, broccoli och spenat är exempel på järnrik mat. Laga mat i gutjärngryta. Kombinera järnrik kost med c-vitamin för bästa upptag och undvik att äta tillsammans med kalciumrik mat eller kaffe/te.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 969
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp