hökrubbor

S

__Stilett__

finns det hökrubbor att köpa och sätta fast i box?

min ena häst sprir allt i boxen och vispar runt på eftermiddagsmålet. *hmm* och det är en enda röra att mocka.
vill inte ha hönät, då jag blivit varnad av massa folk, vars hästar fastnat i detta.
 
Bygg en själv. Gränsa av ett hörn med brädor eller en skiva och lägg höet där. Fungerar jättebra, är dessutom billigt och ger en naturlig ätställning.
 
Vi gjorde en "hökrubba" av en ikea-kasse en gång. Band fast den i gallret. Funkade bra! Borde väl vara säkrare än ett hönät iaf...
 
har oxå Ikea kasse just nu. har funkat till viss del.
 
Granngården har stora rejäla höhäckar, kanske kan vara ett alternativ.
 
Finns ju höhäckar man kan köpa och sätta upp i boxen, kolla med t.ex. Nordpost el. Bolé. Annars kan du göra en själv.

Sedan finns det ju sådana dära höpåsar som det liksom är ett hål i, där hästen tar höet i från då den äter. Hoppas
du förstår hur jag menar? Dessa borde finnas på Hööks el.
kanske hos Börjes.

Annars kan du köpa ett SMÅMASKIGT hönät, de är jättebra!
Rymmer mer hö än man tror (om man anstränger sig lite..)
Det tar längre tid för hästen att äta ifrån dom, och hästen
har alltså något att pyssla och sysselsätta sig med ett
ganska bra tag. En av ridskolehästarna har ett sådant men jag vet inte exakt var det är köpt.. Kan dock kolla upp
det om du är intresserad. Tror dock de kostade ca 200-300:-,
men är inte riktigt säker.. Men de var rätt så dyra i af..
Fast bra!! Ridskolehästen fick nätet då han gick runt i boxen rätt så mkt och var lite sur o grinig, men han verkar trivas med sitt nät, då har han alltså något att göra ett bra tag.

Såg dock på någon hemsida rätt så nyligen. Det stod att dessa var småmaskiga, vet dock inte hur stora (små) maskorna var. Dessa nät kostade i af under hundralappen,
är de småmaskiga och bra, så kan de säkert va värda pengarna. Vet dock inte vart jag såg dessa, men sök i en bra sökmotor eller kolla på t.ex. Hästnet.se om det finns någon länk till sidan med hönäten där.
 
Tack till alla som svarat på denna tråd!

jag testade en vanlig IKEA säck först och det funkade iof okey, men den skrynklade ihop sig lite så det sista var väl lite jobbigt at få ut kanske,,,
så man tog en ny IKEA säck och gjorde "stabila kanter" runt denna, så det ser ut som en krubba nästan och hängde upp.
hon började äta därifrån iaf och spillde inte mkt alls.
men jag får se hur många dagar den idén håller,,,speciellt hållbarhetsmässigt då :rofl:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 393
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 561
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp