lizzie

Trådstartare
Hur breda springor kan man ha mellan brädorna som är väggar på ett höloft?

Vi håller på och fixar iordning stall hemma och vårt uthus består av en kolagård med höloft ovanpå, och en vagnsloge och stor vedbod. Uthuset är cirka 100 år gammal och naturligtvis så har ju det gamla virket torkat en hel del sedan det byggdes. Själva höloftet är i helt OK skick, likaså taket, väggarna består av gamla plankbrädor och det är cirka 1-2 cm stora springor mellan varje bräda.

Behöver vi sätta för läkt över varje springa så att det blir helt tätt eller är springorna OK?? Funderar på att sätta för läkt på västsidan eftersom vinden alltid ligger på från det hållet.

Jag är ju orolig för att det ska regna och förstöra höt.

Ni som gamla uthus - hur har ni gjort?

Tacksam för tips!

/Lizzie
 
Håller precis själva på att renovera uthus, och vi tänker slå på läkter. Det tråkigaste som finns är att behöva slänga flera hundra kg hö. Då finns det roligare grejer att bränna pengar på. Fast jag vet inte om man MÅSTE, jag vill bara vara på säkra sidan.

Lycka till!
 
Min första tanke har varit att slå på läkt över springorna. Inget roligt jobb för det är ju några hundra springor :crazy:

Men så har jag börjat fundera på att det kanske inte är nödvändigt att täppa till ALLA springor. Att det bara är bra att det cirkulerar luft... Samtidigt så är jag ju rädd för att det typ sak regna in... :crazy:

/Lizzie
 
Ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker... :angel:

Jag har ju höleverantör - så helt plötsligt kom jag på att jag rådfrågar honom om hur höloftet ska vara konstruerat :idea:

Springer är bra! Man ska inte sätta läkt för dem om det inte är så att de är flera cm breda. Det behövs nämligen komma in luft på höloftet så att luften cirkulerar. Det jag däremot kan göra är att på den sidan av loftet som vinden ligger på och det är risk för slagregn - DÄR kan jag sätta på läkt.

Sedan ska man inte lägga höbalarna ända ut mot väggarna. Det som är allra viktigast är att det inte regnar in. Att man ser till att byta ut trasiga tegelpannor eller att plåten håller tätt beroende på vad taket består av. Kondens från taket är inte heller bra!

/Lizzie
 
Hi hi... förstår precis! Jag tycker att kolagård egentligen är ett lustigt ord när man läser det snabbt :D Men skriver man bara lagård så kan det ju vara lite otydligt vad det har bott för djur i den. Eller det kanske inte är det, bara jag som tror det... ;)

/Lizzie
 
Nja, en lagård är väl till för kossor (eller getter som i vårt fall!), hästar har man ju i stall. Men det är ju bra att vara tydlig. ;)
 
Ja ventilation är nog bra att man har, men hos oss spelar det nog inge roll hur mycket läkt vi spikar på, det kommer alltid vara ventilation på vårt loft.

Det är spännande här i Skåne, för här regnar det inte bara ´neråt utan oxå uppåt och åt sidan ;) :D.
 
Jo, det är nog skillnad vart i landet man bor. I Närke, där jag bor, så är det nog inte riktigt lika fuktigt och råkallt på vintern som det kan vara i Skåne. Eller har jag förutfattade meningar nu? ;)

Däremot så kan det det snöa på tvären här uppe :D

/Lizzie
 
Täck med tunna masonitskivor...då täcker du en större yta på mindre jobb.Lätt att såga till och anpassa.Standardmått på dess brukar väl vara 2,10 el 2,20 x1,20 eller liknande.

Om man ändå anser att det är ngt risk för fukt i allafall kan man hälla en del grovsalt på höet.
 
Tack för tipset med masonitskivor! :) Blir ju mycket enklare att sätta upp inifrån logen än att stå och vingla 5 m upp på en stege. Då blir maken glad eftersom det han som får spika :cool:

Jag ska ta hem 4 ton hö, hur mycket grovsalt behöver man hälla ut? På varje bal eller lite här och där?

/Lizzie
 
Jag vet inte hur mkt grovsalt man brukar använda...det var bara en bonde som rekommenderade det om man ansåg att det var risk för fukt...men jag antar att man strör lite lagom ovanpå bara.Man kanske får salta på lite efter hand om man tar av det översta lagret av höet...Saltet är ju inget farligt...enligt honom kunde hästarna ibland tom tycka att de balarna med salt på var extra smakliga. ;)

Ja vi ska själva täcka vår loge med masonitskivor då springorna är lite för stora...och det är ju en ganska enkel lösning...dels täcker det stor yta...väger lite(man behöver ju inte ta så tjocka skivor) och det räcker med mindre små spikar med platta huvuden för att få dem att sitta ordentligt. ;)

Vad det gäller grovsalt så brukar det finnas större förpackningar på lantmännen som används för saltning vid halka.Detta ska gå bra att använda och blir lite billigare... ;)
 
ps alternativt för masonitskivor är väldigt tunn plyfa.Plyfan tar inte till sej fult lika lätt...men är lite dyrare att köpa.Men å andra sidan så kanske det håller ett bra tag innan man behöver byta ändå!Kanske 10 år eller så..
 
Okidoki - då är det bara att salta och se glad ut :D

Man kan ju också använda oljad masonit. Den håller bättre mot fukten än vad vanlig masonit gör. tror den är billigare än plyfa också...
/Lizzie
 
Fast jag har förstått det som att man häller på salt för att hålla höt fräscht och inte för fuktens skull. Min egna tanke är att saltet ju drar till sig fukten, ligger saltet då på höbalarna så drar det ju till sig fukt på balen.

Jaja, mitt tips (det som funkar bäst för mig) är att om man är orolig för fuktigt hö (= dåligt och mögligt när det legat ett tag) är att täcka balarna med halm.

Masonitskivan var ju smart! :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 533
Senast: Ajda
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 863
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för...
Svar
5
· Visningar
1 983
Senast: Lupin
·
Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 554
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp