hönät, höpåse eller hösegel?

Buck

Trådstartare
vad har ni och hur fäster ni det i transporten?

tycker aldrig att jag får till det i min lilla kylinge och fasar för hur man ska ordna med hö i iforn sen..
har gått från höpåse, hönät till att ha en ikea kasse uppspänd som ett hösegel mellan fönster och bomfästet i mitten.
inget känns helt bra och jag vill kunna ta bort det lätt så att man får plats framför bommen att tränsa.

vad har ni och hur har ni placerat det framför hästen?
 
Jag har provat alla och föredrar helt klart hösegel!

Mitt är från hööks och det kommer med smidiga krokar att fästa med så det är enkelt att plocka i och ur.
 
vad har ni och hur fäster ni det i transporten?

tycker aldrig att jag får till det i min lilla kylinge och fasar för hur man ska ordna med hö i iforn sen..
har gått från höpåse, hönät till att ha en ikea kasse uppspänd som ett hösegel mellan fönster och bomfästet i mitten.
inget känns helt bra och jag vill kunna ta bort det lätt så att man får plats framför bommen att tränsa.

vad har ni och hur har ni placerat det framför hästen?
Föredrar segel. Kan också lätt kroka av för borttagning och rengöring. Om man fäster hälften av hakarna tillsammans tycker jag att det är lätt att komma åt hästen.
 
Jag har Hööks hösegel i min ifor 1,5 hästars. Måste dock ha ganska mkt hö i för att han ska nå eftersom uppbindningarna sitter så högt.

 
Har också ett hösegel från hööks. De finns för övrigt i två olika format, ett smalare rektangulärt och ett som är mer trekantigt..Det är det trekantiga jag har och det är lätt att hänga upp med hakarna som sitter på.
 
Jag kör också med hösegel. Föredrar det helt klart framför nät. Det blir sååå mycket spill med nät. I förra trailern fanns det fästen längst fram i trailern och vid bommarna för seglet och det var toppen bra :up: Nya trailern (som också är bra) har tyvärr inte de främre fästena, så där har jag fått haka i seglet i gallren för fönstren. Det är inte helt optimalt, men det funkar.
 
Kanske ska ha ett hö segel då. Produktbilden på hööks trekantiga är ju i en ifor williams så borde passa i min då också :p.
Spill bryr jag mig inte så mycket om, blir mer strö i spiltan bara :p.
 
Föredrar också hösegel. Bra då jag kört mycket unghästar, tycker det gör det mindre inbjudande att försöka ta sig över bommen. Samt att det är smidigt att plocka i och ur. Går även att ställa vattenspann eller matspann i det så hästen kan äta och dricka (när vi står still såklart).
 
låter som att det kan komma att bli ett hösegel då.

men har ni det helt uppe under färd eller bara då ni står still? känns lite läskigt att ha det mitt framför bommen så att hästen inte kan ta ner huvudet och stabilisera sig vid behov.
 
vad har ni och hur fäster ni det i transporten?

tycker aldrig att jag får till det i min lilla kylinge och fasar för hur man ska ordna med hö i iforn sen..
har gått från höpåse, hönät till att ha en ikea kasse uppspänd som ett hösegel mellan fönster och bomfästet i mitten.
inget känns helt bra och jag vill kunna ta bort det lätt så att man får plats framför bommen att tränsa.

vad har ni och hur har ni placerat det framför hästen?

Hönät spm fästs i fronturlastningen :)
 
Jag slaktade två ikea - påsar och sydde ett eget segel, för att det skulle bli perfekt passform i min cheval Liberte. Det är fyrkantigt fast format avsmalnande som transporten är framtill. Gjorde fästen och satte karbinhakar i alla 4 hörn. Pappa satte upp extra öglor i transporten precis där jag ville så det passar som en smäck. Hästen verkar nöjd och då är jag det med. Upplever att en del hösegel är så stora och hänger för långt ned och liknande, på grund av olycksrisken det innebär så sydde jag själv.
 
Jag slaktade två ikea - påsar och sydde ett eget segel, för att det skulle bli perfekt passform i min cheval Liberte. Det är fyrkantigt fast format avsmalnande som transporten är framtill. Gjorde fästen och satte karbinhakar i alla 4 hörn. Pappa satte upp extra öglor i transporten precis där jag ville så det passar som en smäck. Hästen verkar nöjd och då är jag det med. Upplever att en del hösegel är så stora och hänger för långt ned och liknande, på grund av olycksrisken det innebär så sydde jag själv.
lät ju smidigt :) och billigare än att lägga 350kr på ngt man inte vet fungerar :p. Gamla Ikea påsar har man ju alltid för många av :p
 
Föredrar också hösegel. Bra då jag kört mycket unghästar, tycker det gör det mindre inbjudande att försöka ta sig över bommen. Samt att det är smidigt att plocka i och ur. Går även att ställa vattenspann eller matspann i det så hästen kan äta och dricka (när vi står still såklart).

Har hösegel jag med, av samma anledning som ovanstående. Köpte mitt på Tradera för länge sen. Snabbhakar så lätt att flytta på och ta bort.
 
låter som att det kan komma att bli ett hösegel då.

men har ni det helt uppe under färd eller bara då ni står still? känns lite läskigt att ha det mitt framför bommen så att hästen inte kan ta ner huvudet och stabilisera sig vid behov.

Alltid i.

Jag förstår inte riktigt frågan om stabilisering?
 
Alltid i.

Jag förstår inte riktigt frågan om stabilisering?
Hästar som vill balansera upp sig tar ner huvudet då de åker. Anledningen till att många vill ha uppbindningen längst fram och långt ner.
Har en bredåkaren som har väldigt svårt med balansen i svängar om man inte kryper igenom dem. Så vill helst ha fritt framför bommen av den anledningen.
 
Hästar som vill balansera upp sig tar ner huvudet då de åker. Anledningen till att många vill ha uppbindningen längst fram och långt ner.
Har en bredåkaren som har väldigt svårt med balansen i svängar om man inte kryper igenom dem. Så vill helst ha fritt framför bommen av den anledningen.

Jo så långt förstod jag, men hur långt ner vill din häst ta huvudet egentligen?
Jag har inte märkt någon påverkan på mina men jag har haft ponnyer eller små storhästar, upp till 165 cm
I mkh
 
Hösegel verkar smidigast men icke-funktionellt om man saknar främre fästen och dessutom har en dörrhängt sadelskåp som hamnar i vägen.

Höpåsar - vilka har ni provat? Vilka är smidigast? Hur har ni fäst dem? Borrat fästen i väggen? Hängt i fönstergallret?
 
Jag har ett Thule safir från 07.
I den har jag ett fäste i mittpelaren vid bomfästena, samt två fästen fram, på varsin sida av fönstret.

Sedan en Ikeapåse med lösa säkerhetshakar fästa i tyg-handtagen.
En hake på påsens ena sida, fäst i det kortare handtaget och det fäst i mittpelaren.(närmast hästen)
På påsens andra sida; två hakar fästa med två dm mellanrum i påsens långa handtag, hakarna fästa på varsin sida av front-fönstret.

Funkar helt fantastiskt bra!
Stabilt, lagom stort, superenkelt att haka av, billigt, och så fort påsen känns sliten tar jag en ny och fäster hakarna i den! :love:
 
Jag har ett Thule safir från 07.
I den har jag ett fäste i mittpelaren vid bomfästena, samt två fästen fram, på varsin sida av fönstret.

Sedan en Ikeapåse med lösa säkerhetshakar fästa i tyg-handtagen.
En hake på påsens ena sida, fäst i det kortare handtaget och det fäst i mittpelaren.(närmast hästen)
På påsens andra sida; två hakar fästa med två dm mellanrum i påsens långa handtag, hakarna fästa på varsin sida av front-fönstret.

Funkar helt fantastiskt bra!
Stabilt, lagom stort, superenkelt att haka av, billigt, och så fort påsen känns sliten tar jag en ny och fäster hakarna i den! :love:
Är big typ så jag haft i kylinge kärran :), får se om det går i iforn sen också. Kanske behöver lägga till balband mellan tyg handtag och vägg bara. Är ganska mycket mer utrymme framför bommen i stora släpet. (Har äntligen bara elen kvar på det innan det är klart för besiktning :p.)
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte att jag skulle skaffa ett hösegel från Hööks till hästtransporten. Vilket ska jag ha, det trekantiga eller det rektangulära? Har...
Svar
7
· Visningar
2 764
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 027
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 459
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 626
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp