Bukefalos 28 år!

Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

E

Emma

Hej! Jag är lite inne på att skaffa höns till våren/sommaren. Nu är jag intresserad av vad det finns för raser representerade i Sverige? Skriv vad ni har för något,rasens fullständiga namn, en liten kort presentation av rasen och lägg gärna upp en bild. Om ni har fler raser lägg dem i olika inlägg så jag inte blandar ihop de olika med varandra :laugh: Byter nu ut uppfödningen av raskaniner och vill nu ha en bra hönsras istället :love:
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Har dvärg kochin, helt underbara, små ägg så en får ha två istället för ett normalstort ägg om man bakar. Fjädrar på benen och de är supertrevliga djur. Är dock svårt och bli av med tupparna. Har 6st tuppar och vill bli av med 4-5 st.

På bilden är dom fortfarande kycklingar. Nu till sommaren kommer vi även ha massa gräs i inhägnaden, hade vanliga värphöns innan som hade gått där länge. Kommer även få mer buskar och sånt.
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Rekommenderar varmt att du tittar på lantraserna.

http://www.kackel.se/

Tips! Vänta inte för länge med att köpa höns. Vanligt är att man låter sina hönor ruva fram kycklingar under vår och försommar, därefter kommer inga förrän nästa år. Så det gäller att vara med och boka in sig på det man vill ha.

LIA
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Tack det var en bra sida Ska nog kontakta någon av de genbanksansvariga =)
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Isbar är en medelstor ras som föredras i färgen blått men finns även som spättade (vita m blå fläckar eller svarta m vita fläckar) dom värper bra och lägger normalstora Gröna ägg .
Araucana kommer från Chile och har inga stjärtfjädrar finns i många olika färger o lägger Blåa ägg .
Paduan finns i massa olika vackra färgkombinationer o har en stooor toffs på huvudet , lägger vita ägg .
Dv Kochin är en liten fluffig ras som har fjädrar på fötterna o finns oxå i många färgkombinationer , bra nybörjar höns som väldigt gärna ruvar fram kycklingar , beiga ägg .

Dessa är mina raser o jag gillar dom alla för deras egenheter :)
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Har inga höns nu men hade lite blandade raser för ett par år sedan.

Mina favoriter var dvärg kochin, lugna och mysiga. Antwerpen var också väldigt mysiga och helt bedårande söta. En annan favorit var dvärg faverolle, vackra och också lugna och trevliga. Hade ett par sebright också, grymt vackra och även dom trevliga, också små höns.

Hade även djungelhöns men dom tyckte jag var alldeles för stirriga, även silkeshönsen tyckte jag var bra stirriga och blev upprörda så fort man visade sig. Holländska vithättor hade jag ett par stycken, dom har ju härligt utseende men mina hade svårt att se med den stora tofsen på huvudet så jag tyckte lite synd om dom, dom irrade sig iväg bort från dom andra ibland, men i rasböckerna står det att tofsen inte ska skymma sikten så dom var väl inte några topprepresentaanter för rasen kanske.
 
Sv: Hönsraser? Blåbär söker upplysning =)

Nu har jag bestämt mig :) det blir hedemora från genbank......nu ska bara alla marsvin och kaniner bort först :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Asko
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
25 292
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 446
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp