Hönstråden II

@hemlig @Fruentimber @Unafraid Så spännande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi kallar det "äggvaka", planerar in så att det blir under ledighet, för man får inte så mycket annat gjort än att gå där och titta och lyssna... ;) :heart

Årets kläck är klart för mig, blev 14 st påskycklingar av islandshöns. Helt vilda, vi kallar dom Krigarkullen... Och de gal redan, knappt två månader gamla... och slåss... Helt galna - och friska! :heart
 
@hemlig @Fruentimber @Unafraid Så spännande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi kallar det "äggvaka", planerar in så att det blir under ledighet, för man får inte så mycket annat gjort än att gå där och titta och lyssna... ;) :heart

Årets kläck är klart för mig, blev 14 st påskycklingar av islandshöns. Helt vilda, vi kallar dom Krigarkullen... Och de gal redan, knappt två månader gamla... och slåss... Helt galna - och friska! :heart
Jag har tjuvkikat lite och det är i alla fall fyra dunbollar av nio ägg hittills :love:
 
Kikade imorse och 4 dunisar hade kikat ut, en femte på g. :) Mamma höna gjorde dock jävligt klart för mig att hon var trött på min skit :p och det blev en del oreda i redet när hon försökte attackera ett flertal gånger. Så de har fått vara ifred nu under kvällen! Ska kika igen imorgonbitti.
 
Nehepp, ingen femte som tittat ut ännu. Kunde inte se alltför mycket då mamma höna skapar sån otrolig oreda när jag närmar mig. Ska ta mig en mer ordentlig titt när jag kommer hem efter lunch idag, så ska mamma höna och kycklingar flyttas över till egen inhägnad.

Nu har jag en vorwerk kvar som ligger på ägg. Sen får det fan räcka. :laugh: Den hönan är ilsknare än Satan själv så det blir spännande!
 
IMG_20210528_114453.jpg

Nu har dom vågar sig fram! Vi får se om det kläcks mer än fyra stycken.

Finn ett fel förresten. Den bortre hönan har kläck på onsdag.. :laugh: (jag återställde ordningen efter jag tog bilden)
 
Det fanns inget hålslag på det femte ägget, det var jag som hade sett fel. Anade oråd och tog upp resten. I redet låg även ett kycklingkadaver, som nästan var uppätet.

Av de fem ägg som var kvar fanns fyra kycklingar, och ett tomt. Av kycklingarna var tre döda, den fjärde levde men fick avlivas då den ändå var en bra bit ifrån redo för kläck.

Tråkigt med så dåligt resultat ändå, men fyra levande kycklingar får vi glädjas över. Hoppas att nästa kläck inte blir lika ojämnt!
 
Oreda i hönshuset! Hönan som har kläck på onsdag blev avundsjuk och började stjäla kycklingar och klev av sina egna ägg. Fick tillbaka henne på äggen, där hon låg och var lite för nöjd. Jodå, hon hade fått med sig en kyckling.. hönan med kycklingar har nu fått en ordentlig bur och nu håller vi tummarna för att det blir ordning. Har frågat runt om någon har en kläckare att låna ut ifall det blir kris här, vi får helt enkelt se hur allt löser sig!
 
Oreda i hönshuset! Hönan som har kläck på onsdag blev avundsjuk och började stjäla kycklingar och klev av sina egna ägg. Fick tillbaka henne på äggen, där hon låg och var lite för nöjd. Jodå, hon hade fått med sig en kyckling.. hönan med kycklingar har nu fått en ordentlig bur och nu håller vi tummarna för att det blir ordning. Har frågat runt om någon har en kläckare att låna ut ifall det blir kris här, vi får helt enkelt se hur allt löser sig!

Oj! Hoppas allt löser sig. Jag kommer inte ihåg var du bodde i för län men jag bor Stockholm/uppsala om du vill låna kläckare. Jag tror dock det löser sig för dig.
 
Oj! Hoppas allt löser sig. Jag kommer inte ihåg var du bodde i för län men jag bor Stockholm/uppsala om du vill låna kläckare. Jag tror dock det löser sig för dig.
Så snällt, tack! Tyvärr bor jag i Västerbotten, men jag har en kläckare på gång. Höna nummer två ligger dock stabilt just nu, så jag hoppas att hon håller sig till på onsdag. Hon har haft tre kullar tidigare och är en jätteduktig mamma. :)
 
Oreda i hönshuset! Hönan som har kläck på onsdag blev avundsjuk och började stjäla kycklingar och klev av sina egna ägg. Fick tillbaka henne på äggen, där hon låg och var lite för nöjd. Jodå, hon hade fått med sig en kyckling.. hönan med kycklingar har nu fått en ordentlig bur och nu håller vi tummarna för att det blir ordning. Har frågat runt om någon har en kläckare att låna ut ifall det blir kris här, vi får helt enkelt se hur allt löser sig!
Hönshjärnor 🙄

:p
 
Har städat hönshuset idag efter att det varit kaos pga för många ruvande hönor. Det har typ varit ägg överallt och slagsmål i redena och ja som sagt totalt kaos. Hoppas på att få lite ordning på det nu när jag startar om alla reden från scratch.
MVH hälsning
Inte populär hos hönsen
 
Jag ångrar mer och mer att vi sålde våra gula. Saknar att ha dom i rabatten, saknar att dom kom springande när jag ropade :(.
Har typ dåligt samvete för att jag särade på dom i två grupper också.

Väx upp nu, små kycklingar, så jag får nya hönor att ha i trädgården.
 
Vi har ju en som precis fick 6 kycklingar, en som ligger på 6 ägg sedan en vecka och en som vi försökt få att sluta ruva 😅 men nej, hon är envis som satan så vi får väl ge henne några ägg också. Är ju inte så sugen på att ha en ruvande första-gångare igen men vad ska man göra, hon vägrar ju sluta. Men efter det får det vara nog 🙈 är och kommer ju vara kycklingar precis överallt. Även om dom är bedårande så ska dom ju få plats/säljas/tas om hand... är ju ändå lite extra passning när de är så små tycker jag även om de har en mamma. Inte lika enkelt att ha hönsgården öppen hela tiden etc. Känns som att det är enkelt att bli av med kycklingar även om mamman gör ett bra jobb så kan de ju bara göra så mycket. Så jag hoppas det blir lite paus efter dessa, så jag kan fokusera på att trycka ut en egen unge innan resten vill ruva, eller de två mest hängivna vill ruva igen :cautious:
 
Vi har ju en som precis fick 6 kycklingar, en som ligger på 6 ägg sedan en vecka och en som vi försökt få att sluta ruva 😅 men nej, hon är envis som satan så vi får väl ge henne några ägg också. Är ju inte så sugen på att ha en ruvande första-gångare igen men vad ska man göra, hon vägrar ju sluta. Men efter det får det vara nog 🙈 är och kommer ju vara kycklingar precis överallt. Även om dom är bedårande så ska dom ju få plats/säljas/tas om hand... är ju ändå lite extra passning när de är så små tycker jag även om de har en mamma. Inte lika enkelt att ha hönsgården öppen hela tiden etc. Känns som att det är enkelt att bli av med kycklingar även om mamman gör ett bra jobb så kan de ju bara göra så mycket. Så jag hoppas det blir lite paus efter dessa, så jag kan fokusera på att trycka ut en egen unge innan resten vill ruva, eller de två mest hängivna vill ruva igen :cautious:
Kan du inte ta två-tre av den som har 6 st? Jag är ingen van hönsare men mina tre hönor flyttade runt äggen jag köpt lite hursomhelst. En tjuvade och jag la tillbaka 😂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 327
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 303
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp