Hönstråden II

Kan du inte ta två-tre av den som har 6 st? Jag är ingen van hönsare men mina tre hönor flyttade runt äggen jag köpt lite hursomhelst. En tjuvade och jag la tillbaka 😂

Skulle säkert kunna men jag vill faktiskt hellre att de får med någon veckas mellanrum utifrån att vi tidigare haft höns som snor varandras kycklingar (precis som de gärna snor ägg) om de får bara med någon dag eller två mellanrum. Blir lätt en ledsen höna eller blodvite innan det är över... De ska ju helst inte ta ägg från varandra, då de ju på slutet pratar med sina kycklingar och därmed också "vet" vilka som är deras. Kan bli både ledsna och arga höns vilket jag helst undviker 😅
 
Jag har en höna på ett år, Yra, som beter sig lite konstigt. En annan höna + Yras mamma har kycklingar och håller sig inne. Även Yra gör det, först trodde jag det var för att hon var så sugen på att komma åt kycklingarnas mat. Hon var extremt motiverad. Nu har jag den helt fritt och hon är inte intresserad. Hon hänger i jordbadet. Kommer hon för nära kycklingarna blir hon ordentligt bortjagad. Vi har väldigt varmt idag, så många höns "flåsar". Hönsmammorna bjuder jag på kallt vatten och vattenmelon, de blir nöjda. Den här hönan springer iväg och blir stressad när jag kommer för nära, lyckas alltså inte bjuda på vatten. Nu kastade jag lite kylskåpskalla ärtor till henne i jordbadet som hon åt upp. Hon slutade flåsa en stund, men började om. Jag förstår inte riktigt varför hon inte går ut? Någon teori?
 
Jag har en höna på ett år, Yra, som beter sig lite konstigt. En annan höna + Yras mamma har kycklingar och håller sig inne. Även Yra gör det, först trodde jag det var för att hon var så sugen på att komma åt kycklingarnas mat. Hon var extremt motiverad. Nu har jag den helt fritt och hon är inte intresserad. Hon hänger i jordbadet. Kommer hon för nära kycklingarna blir hon ordentligt bortjagad. Vi har väldigt varmt idag, så många höns "flåsar". Hönsmammorna bjuder jag på kallt vatten och vattenmelon, de blir nöjda. Den här hönan springer iväg och blir stressad när jag kommer för nära, lyckas alltså inte bjuda på vatten. Nu kastade jag lite kylskåpskalla ärtor till henne i jordbadet som hon åt upp. Hon slutade flåsa en stund, men började om. Jag förstår inte riktigt varför hon inte går ut? Någon teori?
Lägst i rang? Ruvsugen?
 
Nystädat i buren och samling vid vattnet när de fick komma in igen.
I helgen får de flytta ut i hönshuset.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210602_202653.jpg
    IMG_20210602_202653.jpg
    298,6 KB · Visningar: 32
Lägst i rang? Ruvsugen?
Jag lyckades få ut henne och hon betedde sig lite som att hon hade kycklingar, gick och pratade och burrade upp sig ordentligt mot de andra hönsen och ville bara in. Min nya teori är något överslag med hormoner och känslor. :laugh: hon är dock inte intresserad av kycklingarna dom.andra har eller av att ruva, jag tror hon mest är förvirrad :laugh:
 
Jag har haft rävbesök :( en höna och en kyckling död i hönsgården, tre hönor försvunna. Kvar är två vuxna tuppar (varav jag ska ta bort den ena, kunde inte räven tagit den?!), de två kycklingarna som är typ 8 veckor och så två hönor. Den ena hönan är en av dem som hade kycklingar, så hon har adopterat alla nu tack och lov. Den andra som hade kycklingar är en av dem som är borta :(

Har hittat resterande 12 kycklingar i alla fall. En var rejält chockad, trodde först att den var allvarligt skadad eftersom den betedde sig som att den hade ett ep-anfall typ, men den lugnade sig i min hand och verkade så gott som normal när jag lade in den till hönan. En har ett litet sår på magen, men det är bara precis i skinnet så jag hoppas att den kanske också klarar sig. Hade velat plocka ut den till en ren bur, men ikväll kändes det lugnast att låta den vara med de andra.
 
Inga hönor som kommit tillbaka i morse i alla fall. Tycker att den omöjligt kan ha fått med sig tre vuxna hönor på en gång, och jag hittar inget blod eller så som tyder på att den har hunnit äta någon på plats.
Har fortfarande lite hopp om att någon av de som är borta kommer tillbaka...

Kycklingen som betedde sig som att den hade ett EP-anfall igår, var fortfarande lite konstig idag. Vi får se hur det går med den.
Igår verkade det som att hönan med de 6 kycklingarna adopterade de 7 som blev moderslösa igår, men i morse höll hon på och jaga undan flera av dem. Jag satte de hon jagade undan och de två som skadade sedan igår i en egen bur nu, så får de vara där så länge.
 
Inga hönor som kommit tillbaka i morse i alla fall. Tycker att den omöjligt kan ha fått med sig tre vuxna hönor på en gång, och jag hittar inget blod eller så som tyder på att den har hunnit äta någon på plats.
Har fortfarande lite hopp om att någon av de som är borta kommer tillbaka...

Kycklingen som betedde sig som att den hade ett EP-anfall igår, var fortfarande lite konstig idag. Vi får se hur det går med den.
Igår verkade det som att hönan med de 6 kycklingarna adopterade de 7 som blev moderslösa igår, men i morse höll hon på och jaga undan flera av dem. Jag satte de hon jagade undan och de två som skadade sedan igår i en egen bur nu, så får de vara där så länge.

För min bekant tog det nästan 3 dygn innan de hönor som gömt sig vågade sig fram så hoppet är inte ute än.
 
Jag hade påhälsning av grävlingen en natt på helgen istället, men som tur var hade jag balkongen till sovrummet helt öppet och hörde kalkonbarnen bli väldigt upprörda över något.
Trodde det var räven så jag ropade högt från balkongen innan jag skyndade (för mig är det i långsam takt då jag har ett skitknä och trappor, larm och låst) mig ut för att kolla.
Då var den kvar på tomten men inte så nära kalkongården (den som är minst skyddad i underkant då jag flyttar den varannan dag), tack och lov.

Gick ut och skrek på den. Varav den typ rycker på axlarna och sävligt går därifrån. Nåväl, den har inte kommit tillbaka och den hann inte göra något bus. Men nog ligger jag på helspänn så fort det låter något ute.
 
För min bekant tog det nästan 3 dygn innan de hönor som gömt sig vågade sig fram så hoppet är inte ute än.
Som tillägg, när höken hade varit här och försökte ta en höna precis utanför ytterdörren (jag kom springande inifrån och kastade en skruvmejsel på den och hönan klarade sig oskadd) "försvann" alla hönor. Jag hittade någon i rabatten, någon i växthuset osv. Jag var tvungen att komma hela vägen fram till dom och locka med majs hela vägen tillbaka till hönshuset. De kom inte fram av att jag bara gick och gjorde godislätet 2 meter ifrån dom. @AraSlei , om jag vore du skulle jag lyfta på grejer, kolla i buskar och se om någon dyker upp. Håller tummarna!!
 
Som tillägg, när höken hade varit här och försökte ta en höna precis utanför ytterdörren (jag kom springande inifrån och kastade en skruvmejsel på den och hönan klarade sig oskadd) "försvann" alla hönor. Jag hittade någon i rabatten, någon i växthuset osv. Jag var tvungen att komma hela vägen fram till dom och locka med majs hela vägen tillbaka till hönshuset. De kom inte fram av att jag bara gick och gjorde godislätet 2 meter ifrån dom. @AraSlei , om jag vore du skulle jag lyfta på grejer, kolla i buskar och se om någon dyker upp. Håller tummarna!!

Jag hade min äldsta labbe med att leta efter dem igår, eftersom jag inte ville riskera att det låg någon skadad i närheten som skulle behöva plågas längre än nödvändigt. Hans näsa är ju mycket bättre än mina ögon i sly och högt gräs, men trots att vi letade i nästan en timme hittade vi ingen :( det kan ju ha gjort att de tryckte ännu hårdare så klart, men han hade markerat eller apporterat dem om han hittat någon, alternativt stött upp dem. Han markerade lite fjädrar på några ställen, men inga hönor… Om de sitter lite högre upp, typ i ett träd, så är det ju svårt för honom att få vittring dock.
Det är så fint att ha honom till hjälp i sådana här lägen, han är otroligt mjuk i munnen så jag är inte det minsta orolig för att han ska skada dem även om han plockar upp dem med munnen.
 
Fan.
(fanfanfan)
Hörde kråkorna skrika och sedan hönorna, när jag kommer ut springer en räv iväg med en maranhöna. :cry:
Går in och sätter mig, hör kråkorna skrika igen, denna gången är den tillbaka och försöker plocka tuppen.
Den var INTE rädd för mig och krävdes klappar och vrål för att få den att avbryta.
Vad gör man nu?
 
Inga hönor som kommit tillbaka i morse i alla fall. Tycker att den omöjligt kan ha fått med sig tre vuxna hönor på en gång, och jag hittar inget blod eller så som tyder på att den har hunnit äta någon på plats.
Har fortfarande lite hopp om att någon av de som är borta kommer tillbaka...

Kycklingen som betedde sig som att den hade ett EP-anfall igår, var fortfarande lite konstig idag. Vi får se hur det går med den.
Igår verkade det som att hönan med de 6 kycklingarna adopterade de 7 som blev moderslösa igår, men i morse höll hon på och jaga undan flera av dem. Jag satte de hon jagade undan och de två som skadade sedan igår i en egen bur nu, så får de vara där så länge.
Tyvärr kan de nog det om det är en äldre erfaren räv, det har hänt mig. En yngre räv ställer ofta till världens cirkus med fjädrar och skadade fåglar och misslyckas inte sällan helt. En äldre märker man ibland knappt, det har hänt att hönor och tuppar bara försvunnit utan att ens de andra märkt det och varnat och de kan ta flera vid samma tillfälle.
 
Tyvärr kan de nog det om det är en äldre erfaren räv, det har hänt mig. En yngre räv ställer ofta till världens cirkus med fjädrar och ibland skadade fåglar och misslyckas inte sällan helt. En äldre märker man ibland knappt, det har hänt att hönor bara försvunnit utan att ens de andra märker det och varnar och de kan ta flera vid samma tillfälle.

Det kan kanske vara så :/ jag tycker bara att de är så pass stora, att det borde vara svårt att få med flera rent fysiskt. Den största hönan som är försvunnen väger åtminstone tre kilo. Grytet är en bra bit bort.
Det är mycket fjädrar överallt, man ser att den också varit inne i hönshuset och slagits med stortuppen, han har blivit av med halva stjärten där inne. Blev nog räddad av att han kom upp på pinnarna som sitter högt upp!

Men det var en ganska stor räv, så helt ung var den inte, om än oerfaren på höns.
 
Fan.
(fanfanfan)
Hörde kråkorna skrika och sedan hönorna, när jag kommer ut springer en räv iväg med en maranhöna. :cry:
Går in och sätter mig, hör kråkorna skrika igen, denna gången är den tillbaka och försöker plocka tuppen.
Den var INTE rädd för mig och krävdes klappar och vrål för att få den att avbryta.
Vad gör man nu?
Antingen fånga/skjuta räven eller stänga in hönsen. När de väl tagit en finns det nog inget annat sätt.
 
Antingen fånga/skjuta räven eller stänga in hönsen. När de väl tagit en finns det nog inget annat sätt.
Har ingen bössa (och känner ingen här, som har). Hönorna får stängas in, just nu är de i vinden, tyvärr. Får hoppas de kommer fram under dagen.
Kan det räcka att skjuta med typ luftgevär för att skrämma bort den?
Hade bra skottläge (den är inte rädd, som sagt). 😣
 
Det kan kanske vara så :/ jag tycker bara att de är så pass stora, att det borde vara svårt att få med flera rent fysiskt. Den största hönan som är försvunnen väger åtminstone tre kilo.
Det är mycket fjädrar överallt, man ser att den också varit inne i hönshuset och slagits med stortuppen, han har blivit av med halva stjärten där inne. Blev nog räddad av att han kom upp på pinnarna som sitter högt upp!
Jag är inte säker men min gissning är att de tar dem en och en och bär iväg dem en liten bit bort. Tyngdmässigt tror jag inte det är något större problem för en fullvuxen räv.
 
Har ingen bössa (och känner ingen här, som har). Hönorna får stängas in, just nu är de i vinden, tyvärr. Får hoppas de kommer fram under dagen.
Kan det räcka att skjuta med typ luftgevär för att skrämma bort den?
Hade bra skottläge (den är inte rädd, som sagt). 😣
Problemet är också att de nu har ungar och det är inte riktigt etiskt att skjuta vid den här tiden enligt mig även om de får skyddsjagas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 320
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 297
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp