Hönstråden II

Jag kanske glömde stortuppen ute i natt.

:o

Har SÅ dåligt samvete! Stackars Bengt-Herbert! Gick och stängde luckan när klockan var nästan 21 igår och tittade inte i utegården. Tuppjäkel. Han får väl gå in som alla andra. :cautious::p
 
Våra senaste dunbollar tog sig en tripp utanför hönsgården igår!

20210524_150358.jpg


GIVETVIS var jag tvungen att kolla till dem cirka varannan minut pga nervös.
 
Tjoho, tror att jag lyckats få en ruvvillig blommehöna! Har tyckt att hon "skrockat" som att hon var på gång, men nu ligger hon platt med en sån där smått inåtvänd blick på ett tiotal ägg och ser i alla fall inte ut som att hon har den minsta tanke på att flytta sig från dem. Skulle vara så roligt att lyckas bidra till genbanken inte bara med att köpa egna hönor utan också lyckas med att få fram några avkommor om året.
 
Jag kanske glömde stortuppen ute i natt.

:o

Har SÅ dåligt samvete! Stackars Bengt-Herbert! Gick och stängde luckan när klockan var nästan 21 igår och tittade inte i utegården. Tuppjäkel. Han får väl gå in som alla andra. :cautious::p

Våra jäkla höns går inte in överhuvudtaget medan jag är vaken. Vi går och lägger oss vid 23-tiden och bara ett fåtal har gått in då. De är inte vanliga höns, tydligen.

Jag hoppas att min hönsgård (och ankgård) är säker nog att låta dem gå ute i den på natten. Har gjort det för andra året i rad nu. Självklart tar jag en runda runt om och kollar att ingen aktivitet har skett under natten också.
Men, vi har ju för tredje året i rad haft unghöns, kalkoner, ankor och annat i en "traktor" utan golv på tomten och inte haft några problem, så jag hoppas att gården är säkrare än den och låter dem vara ute.

Vår vaktelgård (numer inga vaktlar) är ju en voljär utan hus till, bara fyra väggar för vindskydd och där har endast en hermelin tagit sig in innan vi säkrade upp ännu mer. Nu går ungkalkoner där.
 
Våra jäkla höns går inte in överhuvudtaget medan jag är vaken. Vi går och lägger oss vid 23-tiden och bara ett fåtal har gått in då. De är inte vanliga höns, tydligen.

Jag hoppas att min hönsgård (och ankgård) är säker nog att låta dem gå ute i den på natten. Har gjort det för andra året i rad nu. Självklart tar jag en runda runt om och kollar att ingen aktivitet har skett under natten också.
Men, vi har ju för tredje året i rad haft unghöns, kalkoner, ankor och annat i en "traktor" utan golv på tomten och inte haft några problem, så jag hoppas att gården är säkrare än den och låter dem vara ute.

Vår vaktelgård (numer inga vaktlar) är ju en voljär utan hus till, bara fyra väggar för vindskydd och där har endast en hermelin tagit sig in innan vi säkrade upp ännu mer. Nu går ungkalkoner där.

Vi har svetsat putsnät som både tak och väggar, nedgrävt ca 50 cm runt om. Men det finns vissa ställen man är osäker på ändå, där nätet inte går in ända till väggen eller där det glipar lite mellan två nät-längder. Ska ta mig en översyn framöver och säkra upp sånt jag tycker ser lite riskabelt ut.
 
Vi stänger ju in våra nattetid, blir alldeles för nojig annars 😅 men dom går in alternativt får vi putta in några unghöns vid senast 21. Men vår gård är svår att rovsäkra till 100% då det är stenigt, ojämnt, längs med en ojämn vägg etc. Det är liksom svårt att få tätt och nät på ett bra sätt överallt. Däremot planerar vi att bygga nytt hönshus nästa år med tillhörande gård och där är tanken att låta den första delen av gården vara lite mindre, med tak och så rovdjurssäker som den går och sen möjlighet till att öppna upp till en större. Hoppas det ska bli en bra kompromiss. Men det får som sagt bli till nästa år, då det kommer krävas en del ekonomi för att få det som vi vill ha det :)

I övrigt har mamma-hönan som adopterade 4 kycklingar efter att ha gjort sådär bra ruvjobb själv tröttnat och skiter ganska fullständigt i sina kycklingar nu. Hon var superduktig första tiden men jag tycker det känns lite tidigt att stöta bort dom redan drygt 5 veckor gamla.... optimal mamma vet jag inte om jag tycker hon visat sig vara. Hon skapar mest merjobb för oss :grin:

Vår absolut bästa ruvhöna har i dagarna fått 6 st (med en till på g ut) av 7 möjliga och hon är en fröjd. Hon är duktig på att ruva, hon är duktig på att ta hand om dom små, hon är lugn men försvarar. En ren fröjd med andra ord. Men nu får de gärna pausa lite med ruvandet... börjar bli lite många små liv i hönsgården nu!
 
Här kommer det också kycklingar! Efter viss drama igår. Gick in i hönshuset under kvällen och möttes av en f r u k t a n s v ä r d stank. :yuck: Visade sig att ett av äggen under ruvhönan med BF nu hade gått sönder och en grå, vidrig sörja hade spritt sig över resterande ägg, rede och höna! Hon visade också med all tydlighet att hon inte ville vara kvar i redet vilket gjorde mig nervös.

Snabbt ut med höna som for runt och passade på att dricka vatten och äta. Försiktigt torka av och plocka bort resterande ägg, byta all halm i redet och så tillbaka med äggen igen. Då tycker inte höna att hon ska komma tillbaka. :meh: Det var redan ett litet hålslag på ett ägg och pip från ett annat så det skulle hon jävlar i mig visst det. Får stänga in höna med ägg och hålla tummar, och visst lade hon sig igen efter en stund. Och nu har det kommit en kyckling! :)
 
Här kommer det också kycklingar! Efter viss drama igår. Gick in i hönshuset under kvällen och möttes av en f r u k t a n s v ä r d stank. :yuck: Visade sig att ett av äggen under ruvhönan med BF nu hade gått sönder och en grå, vidrig sörja hade spritt sig över resterande ägg, rede och höna! Hon visade också med all tydlighet att hon inte ville vara kvar i redet vilket gjorde mig nervös.

Snabbt ut med höna som for runt och passade på att dricka vatten och äta. Försiktigt torka av och plocka bort resterande ägg, byta all halm i redet och så tillbaka med äggen igen. Då tycker inte höna att hon ska komma tillbaka. :meh: Det var redan ett litet hålslag på ett ägg och pip från ett annat så det skulle hon jävlar i mig visst det. Får stänga in höna med ägg och hålla tummar, och visst lade hon sig igen efter en stund. Och nu har det kommit en kyckling! :)

Pust.....vilken pärs!! Hoppas det går vägen nu då.
 
Här kommer det också kycklingar! Efter viss drama igår. Gick in i hönshuset under kvällen och möttes av en f r u k t a n s v ä r d stank. :yuck: Visade sig att ett av äggen under ruvhönan med BF nu hade gått sönder och en grå, vidrig sörja hade spritt sig över resterande ägg, rede och höna! Hon visade också med all tydlighet att hon inte ville vara kvar i redet vilket gjorde mig nervös.

Snabbt ut med höna som for runt och passade på att dricka vatten och äta. Försiktigt torka av och plocka bort resterande ägg, byta all halm i redet och så tillbaka med äggen igen. Då tycker inte höna att hon ska komma tillbaka. :meh: Det var redan ett litet hålslag på ett ägg och pip från ett annat så det skulle hon jävlar i mig visst det. Får stänga in höna med ägg och hålla tummar, och visst lade hon sig igen efter en stund. Och nu har det kommit en kyckling! :)
Det är spännande med djur... ;D :crazy::laugh::laugh:
Lycka till med alla! :heart
 
Hos oss är det ganska mycket liv i hönsgården 😅 har ju 6 st tonåringar, 2 yngre tonåringar, 3 4-veckors kycklingar, 6 nykläckta sötnosar under en höna och nu verkar 2 hönor till vilja ruva... är nog dags att sälja av några stycken. Är lite för många fåglar i olika konstellationer just nu. Men dom är fina :love: tur hönsgården är stor och att dom numera får vara ute och sprätta omkring! :D
 
Jag måste nog in och störa ankhonorna som ruvar och kolla om det är något som helst i äggen och hur många som ligger därunder.
De har legat ett tag och redet är trångt och fullt med både ägg och ankor. Om det är dålig aktivitet i äggen måste de ut snart och om det är fin aktivitet i så vill jag sortera ut dem och lägga tillbaka dem till tjejerna och ta ut de dåliga. Vill ju inte få samma jobb som @Fruentimber

Det är lite roligt det här med reden. Jag har stora backar som enligt jbv räcker till gäss, mindre backar som fungerar till ankor, några stora på lite höjd och några låga. Jag har även några skivor lutande mot väggen, ett däck med halm i och en uppochnervänd skottkärreöverdel med utskuret hål i för att kunna ta sig in och ut. Dessa är inte godkända enligt jbv.

Tre stora mag pie ligger i det trånga, trånga skottkärreredet och ruvar ägg. Där verkar också de flesta vilja lägga sina ägg om inte mag pierna ligger där. Det är alltså ett rede som inte är godkänt av jbv.
Med alla dessa reden är det garanterat de som är gässreden eller "öppna" reden som inte gillas utan de trånga "gömda" ställena som inte är enligt mått som används mest. De andra används bara om det inte finns någon annanstans att lägga.

Mitt nästa projekt är att locka mina myskisar (som verkar vara lite atypiska och inte vill ruva alls i år. Det är ett år gamla) och göra "trädrullar" att sätta upp på väggarna i olika höjd, låga som höga. De vill ju ruva i mörker och gärna i gamla fällda träd så det borde tilltala dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 327
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 303
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp