Hönstråden II

Sååååå trött på den jäkla fågelinfluensan. Vintern går ju an eftersom det är kallt och blir mörkt tidigt, men vill ha sällskap när jag fixar i trädgården, låta dem sprätta fritt och sandbada under rhododendron.
 
Min gammelhöna, som är "minst 10 år" (kom hit för 9 år sedan och då var hon vuxen) är tämligen upprörd över att hon inte får gå ut. Jag förstår henne.
De tre unghönorna, som kläcktes i september, vet ju knappt något annat än att vara inne så dem är lättare att övertyga.
Samma här, har en höna som rymt ett par gånger. Snabb som en iller när jag öppnar dörren till boxan, springer ut och upp på gödselstacken för att åla sig innan jag får in henne.
 
Jaha, här har det möblerat om sig lite i hönsgården efter att min ena wachtelhund lyckats ta sig in där. Turligt nog hade en av mina bästa vänner för många höns just nu, så i fredags flyttade det hem en hedemorahöna med 7 kycklingar, och idag kommer det ytterligare en höna med minst 3 kycklingar (från samma ställe). Det var lite synd att de inte kunde komma samtidigt, men äggen kläcktes inte helt enligt plan :p
 
Tjoho! Trädgårdsterroristerna är utsläppta!
IMG_20210517_171709_079.jpg
 
Lustigt då jag varit inne mer än en gång under helgen.
Jag bor precis utanför restriktionsområdet i Skåne, hade ni släppt?
Det är ju en rätt stor radie kring den smittade anläggningen.
 
Lustigt då jag varit inne mer än en gång under helgen.
Jag bor precis utanför restriktionsområdet i Skåne, hade ni släppt?
Det är ju en rätt stor radie kring den smittade anläggningen.

Det släppte idag under eftermiddagen. Jag har varit inne varje dag och så även i morse, så beslutet är mycket nytt.
Jag ser att du släppte ut idag och jag hade tagit det beslutet också. Man får ju anta att de tänkt noga på var gränsen ligger även om det givetvis finns en viss risk fortfarande.
 
Någon som har erfarenhet av att släppa ihop kalkoner? Är det lika illa som med höns?

Kalle kalkon står, tillsammans med sina hönor, utanför buren med ungkalkonerna hela dagarna. Han går från ankhuset och dit, sedan är de där i ca 7 timmar om dagen och sedan får jag valla in honom.

Jag var lite sugen på att släppa ut de unga och se om de sluter sig till den permanenta kalkongruppen. Det skulle underlätta en del men jag vill ju inte bli av med någon i någon fajt. Det verkar dock inte så vanligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 324
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp