Hönstråden II

Kollade på gammal kort och insåg att mitt gäng som är kvar är 7-8 år hela bunten. Kanske därför vi inte fått ett enda ägg i år 😅 tur kläckaren är igång :) våra yngre förmågor har gått åt tyvärr 😭
Jag är i lite samma situation - tre av mina fyra hönor är nog 6-7 år i år, den fjärde är nog 4-5 år. Men jag fick ändå en del ägg förra året, även om det inte är lika många som när de var yngre (de har dock inte börjat lägga än för våren).
Det här är mina första höns. Hur gamla blir höns? När, åldersmässigt, slutar de lägga ägg helt?

Jag hade en plan om att föryngra förrförra året, men båda "unghönorna" jag köpte då (som uppfödaren definitivt trodde var hönor), visade sig vara tuppar, och sen tredje hönan som jag fick gratis av en bekant (eftersom den bråkade med resten av hennes höns) dog av rovdjursattack.

Jag har aldrig använt kläckare, men är kanske dags för det nu :p (jag har hoppats att någon av dem vill ruva naturligt, men har inte lyckats...)
 
Jag är i lite samma situation - tre av mina fyra hönor är nog 6-7 år i år, den fjärde är nog 4-5 år. Men jag fick ändå en del ägg förra året, även om det inte är lika många som när de var yngre (de har dock inte börjat lägga än för våren).
Det här är mina första höns. Hur gamla blir höns? När, åldersmässigt, slutar de lägga ägg helt?

Jag hade en plan om att föryngra förrförra året, men båda "unghönorna" jag köpte då (som uppfödaren definitivt trodde var hönor), visade sig vara tuppar, och sen tredje hönan som jag fick gratis av en bekant (eftersom den bråkade med resten av hennes höns) dog av rovdjursattack.

Jag har aldrig använt kläckare, men är kanske dags för det nu :p (jag har hoppats att någon av dem vill ruva naturligt, men har inte lyckats...)

Jag kommer att föryngra gruppen jag har också. Tyvärr har jag lite för många för att veta vilka som lägger och hur mycket. Jag kan se vilka raserna är som lägger men.....
Vi föryngrar egentligen varje år men då fyller vi på de som eventuellt dött av olika anledningar men i år slaktar vi av lite äldre och sätter in nya.

Hönan som heter "Hunden" kommer få vara kvar av sentimentala skäl. Jag vet inte om hon lägger något alls efter en gapmask-infektion där hon höll på att gå åt men hon får ändå vara kvar. Hon var den allra första som föddes på gården.

Jag får helt klart bättre kläckningsprocent i kläckare (de stora, inte de små) än hos hönorna. Skulle säga att kläckarna blir ca 85-90% kläck om man bortser från ankor och ca 50% hos hönorna.
Så, de ägg jag köper på nätet eller hos uppfödare åker in i kläckaren medan egna ägg eller gåvoägg går in hos någon ruvvillig höna eftersom det är trevligare.
 
IMG_4213.jpeg


Så här ser det ut nu, några månader senare. De trivs jättebra däruppe i växthuset. På dagarna blir det lite varmt så luckorna i överkant öppnar jag per app när det händer.
Vi ställde in 6 balar med halm jämt utspritt. Vi tog bara av snörena och ställde dem rakt upp och ner och dagen efter såg det ut så här. Fantastiskt!
 
Visa bifogad fil 138476

Så här ser det ut nu, några månader senare. De trivs jättebra däruppe i växthuset. På dagarna blir det lite varmt så luckorna i överkant öppnar jag per app när det händer.
Vi ställde in 6 balar med halm jämt utspritt. Vi tog bara av snörena och ställde dem rakt upp och ner och dagen efter såg det ut så här. Fantastiskt!
Drömmen!
 
Jag kommer att föryngra gruppen jag har också. Tyvärr har jag lite för många för att veta vilka som lägger och hur mycket. Jag kan se vilka raserna är som lägger men.....
Vi föryngrar egentligen varje år men då fyller vi på de som eventuellt dött av olika anledningar men i år slaktar vi av lite äldre och sätter in nya.

Hönan som heter "Hunden" kommer få vara kvar av sentimentala skäl. Jag vet inte om hon lägger något alls efter en gapmask-infektion där hon höll på att gå åt men hon får ändå vara kvar. Hon var den allra första som föddes på gården.

Jag får helt klart bättre kläckningsprocent i kläckare (de stora, inte de små) än hos hönorna. Skulle säga att kläckarna blir ca 85-90% kläck om man bortser från ankor och ca 50% hos hönorna.
Så, de ägg jag köper på nätet eller hos uppfödare åker in i kläckaren medan egna ägg eller gåvoägg går in hos någon ruvvillig höna eftersom det är trevligare.
Jag har inte haft så mycket bortfall - av de fem hönorna jag köpte för 6 år sedan är tre kvar. Jag har ruvat fram kycklingar en gång, vilket är därifrån den lite yngre kom (och även tuppen, den ursprungliga blev dödad av en räv) - tror det var ca 8 va 12 ägg (eller något sådant) som kläcktes då. Den ruvvilliga hönan var dock en av dem som dött :cautious:
 

Ja, det enda som är ett "problem" är när det börjar bli ordentligt varmt på dagen men kallt på natten. Det är ju snart.
Då måste man sätta in nätdörrar och de har vi inte gångjärn på så de måste klämmas fast och då kan man inte stänga dörren på kvällen. Det är ett ordentligt jobb att flytta dörrarna varje dag.

Vi bör med andra ord få gångjärn på i år, så dagarna blir luftade och nätterna varma.

Men de är piggare och gladare däruppe än i vanliga hönshuset och utegården, på vintern. Och, det bästa....jag behöver inte tänka på att stänga in dem varje kväll. Ser till dem fysiskt en gång per dag och sedan har jag kamera så jag ser dem på kvällen.
 
Kläckaren jag köpt är en billigare variant, den vänder äggen men matar in lika mkt fukt hela tiden. Har mätt några dagar nu och fukten ligger mellan 70-80%, en nivå jag förstått att man ska ha sista dagarna. Så nu funderar jag på två saker!
1: kan man ha den procenten med fukt under hela kläcket?
2: eller är det bättre att inte ha fukt förrän i slutet, dvs tillsätta fukt sista 3 dagarna?
 
Kläckaren jag köpt är en billigare variant, den vänder äggen men matar in lika mkt fukt hela tiden. Har mätt några dagar nu och fukten ligger mellan 70-80%, en nivå jag förstått att man ska ha sista dagarna. Så nu funderar jag på två saker!
1: kan man ha den procenten med fukt under hela kläcket?
2: eller är det bättre att inte ha fukt förrän i slutet, dvs tillsätta fukt sista 3 dagarna?

Skulle säga nummer två. Många som kläcker mycket "torrkläcker", dvs har ingen fukt tillfört förrän i slutet.
 
Här inväntar vi vårens första kycklingkull, naturruvade. :) Inköpta ägg från Silveruddsblå. 7 totalt, har inte lyst dem så vi får se hur många som behagar komma ut! Dag 21 på tisdag!
 
Kommer beställa 15 broilers i år istället för 35 som jag hade förra. Hela frysen är fylld med kyckling, så har att ta av.

Är sugen på att beställa lohmankycklingar för att ha några som kan lägga ordentligt med ägg.
Får förfrågningar av grannar ibland och det hade varit fint om hönsen kunde betala för sig själv.

Är inne på att skaffa en annan lösdrift då jag vill kunna stänga in fåren bättre och funderar på att flytta dit hönsen istället.

Har vindnät för att få in sol och hade kunnat säkra upp med putsnät och stänga portarna istället.
Gardiner som går att ta upp/ner så får de mer skydd vidd kasst väder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 304
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp