Hönstråden II

Varför är höns stundtals så elaka djur? Eller kycklingar… Mina kycklingar är tre veckor gamla och de har redan gett sig på en stackare att mobba… Sprayade blåspray och smörjde med ”tjärsalva”, hoppas att det hjälper, men det hjälpte inte förra året när jag också hade kycklingar och de pickade på varandra…
Vad är det för ras? Mina har aldrig sysslat med sånt.
 
Hönsplanerna var egentligen lagda på hyllan. Men återupptogs ganska snabbt igen.

Vad tror ni, kan vi få liv i det här gamla hönshuset?

IMG_1753.jpeg


En vän säljer en mindre grupp höns, ca 10. Blandade raser och åldrar. Jag har blivit rådd att kläcka själv pga minska risken för att dra hit sjukdomar. Men man är ju sååå sugen på ägg tämligen direkt.
Och kläcka verkar vara en hel vetenskap.
 
Hönsplanerna var egentligen lagda på hyllan. Men återupptogs ganska snabbt igen.

Vad tror ni, kan vi få liv i det här gamla hönshuset?

Visa bifogad fil 142320

En vän säljer en mindre grupp höns, ca 10. Blandade raser och åldrar. Jag har blivit rådd att kläcka själv pga minska risken för att dra hit sjukdomar. Men man är ju sååå sugen på ägg tämligen direkt.
Och kläcka verkar vara en hel vetenskap.

Utan tvekan får ni liv i det där! :) Vi har ett lika gammalt som vi också skakade liv i när vi tog över gården.

Jag har både kläckt och köpt, aldrig haft bekymmer men visst är sjukdomsrisken högre. Är det en flock som ser frisk ut hade jag inte tvekat!
 
Utan tvekan får ni liv i det där! :) Vi har ett lika gammalt som vi också skakade liv i när vi tog över gården.

Jag har både kläckt och köpt, aldrig haft bekymmer men visst är sjukdomsrisken högre. Är det en flock som ser frisk ut hade jag inte tvekat!

Vi började igår. Köpt osb-skivor till väggarna. Annars är målet att bygga med enbart material vi har hemma. Vi får se hur långt vi kommer på det.
Måste hitta ett fönster, då det man ser på bilden saknar 11 rutor. Och det är ganska mörkt när det är igenbyggt som det är nu.
 
Varför är höns stundtals så elaka djur? Eller kycklingar… Mina kycklingar är tre veckor gamla och de har redan gett sig på en stackare att mobba… Sprayade blåspray och smörjde med ”tjärsalva”, hoppas att det hjälper, men det hjälpte inte förra året när jag också hade kycklingar och de pickade på varandra…
De får inte ha sitt naturliga beteende.
 
Vi började igår. Köpt osb-skivor till väggarna. Annars är målet att bygga med enbart material vi har hemma. Vi får se hur långt vi kommer på det.
Måste hitta ett fönster, då det man ser på bilden saknar 11 rutor. Och det är ganska mörkt när det är igenbyggt som det är nu.

Vi har faktiskt inte klätt in väggarna, då stoppar du upp det naturliga genomdraget och då trivs diverse kvalster och annan ohyra.

Glöm inte att täcka fönstret med nät, så att fåglarna aldrig riskerar komma i kontakt med glaset!
 
Bor de för trångt? Jag har haft många kullar kycklingar, både framkläckta och naturruvade. Aldrig haft bekymmer med att de skulle picka på varandra. Är det något i omgivningen som kan vara galet?
Förra året var de i hönshuset, iår är de i en spjälsäng. Men spjälsängen är ju jättestor i jämförelse med deras egna storlek. Mat, vatten, olika berikningar, värmetak. Vad behövs mer?
 
Förra året var de i hönshuset, iår är de i en spjälsäng. Men spjälsängen är ju jättestor i jämförelse med deras egna storlek. Mat, vatten, olika berikningar, värmetak. Vad behövs mer?

Hm, okej. Hur många är de? Vad får de för foder?
 
De är nio, fem cl och fyra hedemora. Det får något startfoder från granngården, något utländskt.

Hur många veckor är de? Jag har sex silverudds blå i dagsläget som blir fyra veckor om några dagar, en spjälsäng hade varit på tok för liten. Är det där problemet kniper kanske?
 
Hur många veckor är de? Jag har sex silverudds blå i dagsläget som blir fyra veckor om några dagar, en spjälsäng hade varit på tok för liten. Är det där problemet kniper kanske?
De är tre veckor. Men när de sitter typ under värmetaket, är ju 90% av platsen i sängen outnyttjad. Men ja, kanske för litet i alla fall?
 
De är tre veckor. Men när de sitter typ under värmetaket, är ju 90% av platsen i sängen outnyttjad. Men ja, kanske för litet i alla fall?

Ja, det kan nog ändå vara för litet, och trångt blir det ju under värmetaket kan jag tänka mig. Kanske en extra värmekälla någonstans?
 
Det är lite konstgjord andning som sker i hönshuset. Stommen har lite att önska. Sambon lyckades få till en ny bärande stolpe som gjorde att taket blev rakt igen.

Annars är alla osb skivorna uppe nu. Nästa steg är att sätta upp skivor i taket (vill gärna ramla ner sågspån från vinden) och försöka hitta ett nytt fönster.

Jag har hunnit googla raser också. Varit inne på Hedemora hela tiden. Men hon som brukar ha avelsägg några mil härifrån har stiltje. Funderar på cream legbar. Eller om jag ska bara gå bananas med lite blandat sen.
Önskemålet är inte för små och ska ge mycket ägg och vara snälla.
 
Hur många veckor är de? Jag har sex silverudds blå i dagsläget som blir fyra veckor om några dagar, en spjälsäng hade varit på tok för liten. Är det där problemet kniper kanske?

Svarar på ditt men riktat till diskussionen i allmänhet.

Jag har nog alltid lite för trångt då jag kläcker rätt tidigt (febrauri/mars) och har dem på stora matbordet och inte alltid kan ta ut dem i stallet som jag vill. Två hamsterburar ihop.
Det har alltid gått bra, förutom någon enstaka karatespark. Jag har haft upp till 15 stycken så trångt. Det var ju räknat att alla inte skulle kläckas men kläckaren är helt enkelt för bra.
Det har inte varit några problem i den ålder.

Däremot tror jag att det kanske kan bero på något annat i miljön. Någon kanske blivit skadad av något annat och minsta blod brukar trigga en del höns.

För lite mat? För mycket mat? För lite värme? För mycket värme?

Värmeplatta upplever jag bättre än lampa då de inte behöver ligga på varandra och bli för trångt. Stor platta. Jag har testat små plattor när jag haft få kycklingar men upplever de sämre eftersom det är procentuellt mer kanter i förhållande till yta. Har hellre stor även då.
 
Hur breda (smala snarare) tycker ni att ett värprede kan vara? Vi har tre bärande stolpar vi ska bygga reden mot. Blir det för smalt att göra två reden mellan varje stolpe? (Delen i mitten är bredare än de två på kanterna. På kanterna är det 68cm mellan stolpen. Sen bygger ju trät in också. Så max 30cm breda lär redena bli där. Ska man göra ett stort i stället där?

IMG_1768.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 367
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 330
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp