Hönstråden II

Tycker det är för tidigt men hönan är envis så jag la ett par Maran-ägg under henne.
Visa bifogad fil 140451

Det är nog första vintern/förvåren som jag inte haft en enda ruvvillig höna. För mig är det ganska bra då jag inte planerar några kycklingar i år (det kommer gå jättebra. Jag SKA inte ha kycklingar i år. Mitt knä klarar inte eventuellt omplacering av höna och barn. Jag SKA inte ändra mig).
Jag brukar alltid ha minst 2-3 stycken envisa hönor vid denna årstid.
Det kan bero på att de bor i växthuset där det är ljust så länge det är det ute. I hönshuset är det ju mörkt inne i huset och då verkar det slå till på ett annat sätt.

Däremot har kalkoner, gäss och myskankor blivit ruv-villiga och gässen borde få barn snart men jag tror de är sönderfrusna. De ligger mot en yttervägg (iofs isolerad) men de lade de i januari och väntar ju tills de har tillräckligt med ägg, så risken är stor. Jag går dock inte in till dem då de direkt ropar på pojkarna som bits hårt. Jag skulle behöva rensa upp så de lägger nya ägg istället. Få se hur det går.

Kalkonen blev av med sitt rede till ankorna som envist ligger kvar när hon piper och går runt så jag måste fixa ett nytt rede till henne. Jag tror dock äggen är kalkonägg (lite svårt att se skillnad när de legat på dem ett tag) och det är inte något jag vill; att ankor uppfostrar kalkoner eller tvärtom. Så, någon lösning måste jag tänka ut här.
 
1000005514.jpg


:)

Fem små har tittat ut! Ett ägg känns tomt, osäker på det sjunde men det är än så länge utan hålslag. Spättade Silverudds Blå.
 
Hittade liten kyckling på golvet som hade råkat ramla ur redet. I princip död när jag lyfte upp den, men nu pipig och lite pigg igen efter att fått åka bh och få lite kroppsvärme en halvtimme. :) Ska peta i den lite näring innan den får komma ut till hönsmamma och syskon igen.
 
Inte alls, behåller smutsiga ägg. Man får inte göra rent ägg.
Fast hönserier rengör ju ägg? Läste att många torkar av dem och nån använde sandpapper/klossar men har inte testat själv så vet inte hur effektivt det är. Tidigare har jag gett bort dem så då har de fått vara lite smutsiga och folk har velat ha fler, men ska jag sälja vill jag de ska vara rena utan fläckar men vet att de inte ska tvättas.
 
Inte alls, behåller smutsiga ägg. Man får inte göra rent ägg.

Man får inte tvätta ägg utan tillstånd. Det har med temperaturskillnader att göra. Risken att bakterier och virus åker in i ägget istället för ut.

Att putsa av med sandpapperskloss är, vad jag förstår, tillåtet eftersom skiten inte kan tränga in i ägget. Dock kan man ju strunta i de allra skitigaste äggen och behålla dem själv.
 
Fast hönserier rengör ju ägg? Läste att många torkar av dem och nån använde sandpapper/klossar men har inte testat själv så vet inte hur effektivt det är. Tidigare har jag gett bort dem så då har de fått vara lite smutsiga och folk har velat ha fler, men ska jag sälja vill jag de ska vara rena utan fläckar men vet att de inte ska tvättas.

Man får inte heller sälja/ge bort smutsiga ägg. Hönserier har tillåtelse att tvätta ägg och vad jag förstår kan vem som helst söka tillstånd men det är väl jobbigare än vad belöningen är.
 
Någon mer som sitter och lyssnar på hönsföreläsningen som länsstyrelsen i Dalarna håller i? Andra delan av fyra.
 
Varför är höns stundtals så elaka djur? Eller kycklingar… Mina kycklingar är tre veckor gamla och de har redan gett sig på en stackare att mobba… Sprayade blåspray och smörjde med ”tjärsalva”, hoppas att det hjälper, men det hjälpte inte förra året när jag också hade kycklingar och de pickade på varandra…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 304
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 288
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp