Hönstråden II

@Ajda Jag utgår från jbv och lägger till eftersom de alltid skriver minimimått.

JBV

Fackreden har minimimått på 30 cm och kollektivreden 35 cm (kortaste sidorna).

Enligt Jordbruksverket ska kortaste sidan vara 24cm. Jag tänkte mer på vad som är rimligt. Om vi kan få till 2 reden mellan varje stolpe blir det 6 stycken.
Bör vi ha fler? Tänker att jag isch vill ha ca 10 höns.
 
Enligt Jordbruksverket ska kortaste sidan vara 24cm. Jag tänkte mer på vad som är rimligt. Om vi kan få till 2 reden mellan varje stolpe blir det 6 stycken.
Bör vi ha fler? Tänker att jag isch vill ha ca 10 höns.
Jag har just nu 15 höns och fyra reden. De lägger till 90% sina ägg i samma rede 😅 på sommaren har jag sex reden, för då brukar 1-3 vara upptagna av ruvhönor.
 
Enligt Jordbruksverket ska kortaste sidan vara 24cm. Jag tänkte mer på vad som är rimligt. Om vi kan få till 2 reden mellan varje stolpe blir det 6 stycken.
Bör vi ha fler? Tänker att jag isch vill ha ca 10 höns.
24cm är jbv men jag tänkte att jag hade inte haft under 30cm. Sorry 😅

Jag har gemensamt rede och har 12 höns just nu och de ligger helst på samma hög. Vill de lägga sig och ruva så flyttar jag över dem i gorillabalja.
 
Igår var sambon och köpte x antal skålar för mat och vatten + värmelampa från en äldre dam som slutat med höns. Kul!

Börjat spåna på färg i hönshuset. ”Måste” det vara vitt? Vi har den härligaste gröna på vårt utedass. Tänk grön som en grön barnfärg. Inte mintgrön, inte mossgrön, utan något däremellan.

Hur stor hönsgård har ni?
 
Igår var sambon och köpte x antal skålar för mat och vatten + värmelampa från en äldre dam som slutat med höns. Kul!

Börjat spåna på färg i hönshuset. ”Måste” det vara vitt? Vi har den härligaste gröna på vårt utedass. Tänk grön som en grön barnfärg. Inte mintgrön, inte mossgrön, utan något däremellan.

Hur stor hönsgård har ni?
Gissar att min hönsgård är typ 10*4 meter? Använder den dock bara när jag inte är hemma, annars är de frigående. Skulle jag alltid ha dom i den skulle jag vilja ha minst dubbelt, gärna tre gånger så stor. De nöter hårt på marken om de är på liten yta. Rekommenderar nättak och ordentligt utlagd/nedgrävd nederkant för att skydda mot rovdjur.
 
Igår var sambon och köpte x antal skålar för mat och vatten + värmelampa från en äldre dam som slutat med höns. Kul!

Börjat spåna på färg i hönshuset. ”Måste” det vara vitt? Vi har den härligaste gröna på vårt utedass. Tänk grön som en grön barnfärg. Inte mintgrön, inte mossgrön, utan något däremellan.

Hur stor hönsgård har ni?
Såklart behöver det inte vara vitt! Men ljusfärg tycker jag är att föredra så en grön "barnfärg" låter bra? Annars kan man köra grönt nere och bryta av med vitt högre upp som man gör till hästar.

Min hönsgård är placerad så att den kan inte vara större än 2x6m då den ligger precis vid hästarnas stall.
Den är i minsta laget men jag har möjlighet att öppna så att jag har två boxar till hönsen (när jag har många) så att de får större yta inomhus + hönsgård.
I år har jag sporadiskt slängt in halm/hö/hösilage i gården för dem att sprätta i, här har varit extremt blött i år men har funkat okej.
 
Gissar att min hönsgård är typ 10*4 meter? Använder den dock bara när jag inte är hemma, annars är de frigående. Skulle jag alltid ha dom i den skulle jag vilja ha minst dubbelt, gärna tre gånger så stor. De nöter hårt på marken om de är på liten yta. Rekommenderar nättak och ordentligt utlagd/nedgrävd nederkant för att skydda mot rovdjur.

Tanken nu är att de ska få vara frigående när vi är hemma (och när det inte är restriktioner vad gäller fågelinfluensa). Men vi jobbar ju, så det blir endel tid i hönsgården också.

Läst att endel väljer putsnät i stället för hönsnät. Är det stor skillnad?
 
Tanken nu är att de ska få vara frigående när vi är hemma (och när det inte är restriktioner vad gäller fågelinfluensa). Men vi jobbar ju, så det blir endel tid i hönsgården också.

Läst att endel väljer putsnät i stället för hönsnät. Är det stor skillnad?
Putsnät är mycket starkare än dagens hönsnät. Har du turen att hitta låga gunnebostängsel på Blocket kan du sätta det + putsnät längst ner på hönsgården så håller det garanterat mot vassa klor.

Såg två rävar på väg till jobbet idag och hönsen får vara inne tills jag kommer hem i em, så får jag se om de känner för att komma ut något då.
 
Tanken nu är att de ska få vara frigående när vi är hemma (och när det inte är restriktioner vad gäller fågelinfluensa). Men vi jobbar ju, så det blir endel tid i hönsgården också.

Läst att endel väljer putsnät i stället för hönsnät. Är det stor skillnad?

Utan tvekan ska du ha putsnät. Hönsnät är till för att hålla hönsen inne - men inte för att hålla predatorer ute. Allt du kan ha isär med dina egna händer, kan du tänka dig att det kommer räv, grävling etc också att kunna ha sönder. Täck väggar, tak och minst 50 cm ner under marken.

Vår hönsgård är kanske 4x8 meter, håller med @Unafraid om att ju större desto bättre. Våra är frigående när vi har möjlighet, vi har dock ett tryck från rovfågel så det gäller att antingen vi är ute samtidigt eller att vi kan hålla hundarna ute med hönsen så att hundarna kan avbryta eventuella attacker. Det blir alltid bättre mot sommaren, när rovfåglarna har mer att äta och inte tar samma risker.

Angående färg - vitt behöver det ju inte vara, men det är lättare att upptäcka diverse ohyra om färgen är ljus. Helst hade jag velat kalka, men vi har vanlig vit stallfärg i dagsläget.
 
Utan tvekan ska du ha putsnät. Hönsnät är till för att hålla hönsen inne - men inte för att hålla predatorer ute. Allt du kan ha isär med dina egna händer, kan du tänka dig att det kommer räv, grävling etc också att kunna ha sönder. Täck väggar, tak och minst 50 cm ner under marken.

Vår hönsgård är kanske 4x8 meter, håller med @Unafraid om att ju större desto bättre. Våra är frigående när vi har möjlighet, vi har dock ett tryck från rovfågel så det gäller att antingen vi är ute samtidigt eller att vi kan hålla hundarna ute med hönsen så att hundarna kan avbryta eventuella attacker. Det blir alltid bättre mot sommaren, när rovfåglarna har mer att äta och inte tar samma risker.

Angående färg - vitt behöver det ju inte vara, men det är lättare att upptäcka diverse ohyra om färgen är ljus. Helst hade jag velat kalka, men vi har vanlig vit stallfärg i dagsläget.
Just det, ohyran tänkte jag inte på…
 
Kalkfärg är enkelt, bara att blanda släkt kalk med vatten till filmjölkskonsistens och sedan måla på väggarna med. Använd skyddsglasögon när ni blandar. När det torkat är det helt ofarligt. :)
IMG_1772.jpeg


Tveksamt om vi kommer fortsätta med kalkfärg. Den flagnar överallt. Hatar den.
 
Stora frågan är nu vad vi ska göra med fönstret. Vill inte sätta igen det då det släpper in mycket ljus. Det är totalt 11 trasiga rutor (2-glas). Vi har endel gamla fönster liggandes, men såg att endel har också spruckna glas, eller så är det fel storlek.
Tanken är hönshuset är att det ska kosta oss så lite som möjligt. Så vi har tänkt försöka använda befintligt material som finns här hemma på gården. Går sådär.
Inne på att renovera fönstret. Vad kostar glasrutor tro?

IMG_1765.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 332
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp