Hönstråden II

Ungtuppen blir bara värre i hormonerna och våldtar hönorna till höger och vänster mest hela tiden. För deras skull behöver vi slakta honom, men det tar emot med en ung frisk som är för liten för att ge nåt kött :meh:.
Ingen här som vill ha en extra tupp? :p
Jag har inte riktigt samma problem, men nästan.
Bor i Skåne så vill verkligen hålla hönsen inne. Men nu när ljuset börjar komma tillbaka och hormonerna sätter igång, för tuppen finns det inte så mycket annat att göra just nu. :banghead:

KL

Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.
 
Ungtuppen blir bara värre i hormonerna och våldtar hönorna till höger och vänster mest hela tiden. För deras skull behöver vi slakta honom, men det tar emot med en ung frisk som är för liten för att ge nåt kött :meh:.
Ingen här som vill ha en extra tupp? :p

Eh, jag har fortfarande fem ungtuppar så tack men nej tack. :laugh: Jag har valt ut en fin och mycket ordentlig gentleman som ska få behålla livet och vara "tuppen på täppan", men sedan har jag ändå väntat ut att de andra ska börja vilja slåss eller våldta hönorna så att jag lite lättare kan motivera deras avrättning för mig själv.

Tyckte två visade lite stridstendenser ett tag så de har varit närmast grytan - men vad fasen, nu går de ju som värsta kompisgänget och bara chillar och sprätter lite i inhägnaden, med hönorna runt om? Någon parar sig med en höna då och då men sedan är det inte mer med det och de andra verkar ta det helt med ro. Men om någon skulle vilja ha en extra (snäll!) blommetupp av prima genbank, så kan jag också leverera. :D
 
Jag har inte riktigt samma problem, men nästan.
Bor i Skåne så vill verkligen hålla hönsen inne. Men nu när ljuset börjar komma tillbaka och hormonerna sätter igång, för tuppen finns det inte så mycket annat att göra just nu. :banghead:

KL

Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.
Jag har hört att det ska gå bra att hålla tuppar i flock, har dock ingen bra källa!
 
Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.
Jag har aldrig testat men köpte en tupp från en person som haft maximal otur med aveln året innan. Hon hade fått två hönor och en hel hjord med tuppar. Hon hade skilt av tupparna i ett eget hus med egen gård och vad jag såg på en korta stund jag var där så verkade de hålla fred på sig. Ingen av dem såg tussig ut från slagsmål eller så utan alla var fullt befjädrade.
 
Jag har inte riktigt samma problem, men nästan.
Bor i Skåne så vill verkligen hålla hönsen inne. Men nu när ljuset börjar komma tillbaka och hormonerna sätter igång, för tuppen finns det inte så mycket annat att göra just nu. :banghead:

KL

Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.
Det ska fungera ok har jag läst. Vi har dock inte plats för fler hönsgårdar.
 
Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.

Hade tuppar tillsammans med kalkonerna då de ju behöver hjälp med ätandet i början. De gick hela sommaren utan att bråka med varandra trots att de gick utanför vårat vanliga gäng, som går inhägnat i stor hage. De kände alltså ingen konkurrens med varandra eller med befintliga tuppar.

Jag tog bort dem när vi var tvungna att stänga in kalkoner, gäss och ankor i stallet för influensan men faktiskt bara för att de är så ”karatesparkande” under fodring och kalkonerna klarade ju av det men ankorna blev rädda.

Däremot blev en annan utkörd ur bechelor-flocken och fick tas bort för att han var totalmobbad av de andra två. Så, det beror nog på individerna även här.
 
Någon som vet hur det är att hålla bara tuppar för sig? Hade kunnat gruppera om så att tupparna är för sig och hönorna för sig. Men risken är väl att de slåss p.g.a. hormoner och tristess istället.

Jag höll mina slakttuppar i egen flock en period under hösten, det gick jättebra. :)
 
Nån tupplös, men har försökt sen han var några månader och att få iväg en korsningstupp tycks stört omöjligt :p.

Tuppar överlag är ju smått omöjliga att bli av med, av naturliga anledningar. Sen är ju många aviga med att föra in nya vuxna djur också, pga risken med smitta och ohyra. Får man tuppar över får man tyvärr vara beredd på slakt, om det inte är en osedvanligt snygg (och trevlig) tupp. :p
 
Jag ska ju inte ha fler raser men så fick jag syn på silverfärgade leghorns med oranga halsar och fick genast STARKT ha-begär. :cautious: Skulle väldans gärna även kläcka fram fler silverudds blå, fick bara en höna i förra årets kläck, har en (ful) tupp kvar också. Hönan har blivit hönshusets maskot, maken till speciell höna alltså! Nästan så man tror att hon kanske fick lite syrebrist vid kläcket. :o Hon är inte som någon annan. Mer som en hund än en höna.
 
Åhh, ännu ett fall av Fågelinfluensan. När ska eländet ta slut?

Ni som varit med förr; hur fungerar det? Måste det vara smittfritt minst en månad innan de släpper restriktionerna eller är det mer?

Det känns som Coronaviruset "the never ending story".
 
Jag minns inte hur det var senast med smittfri tid eller hur länge restriktionerna varade då, men det känns ju som att denna fågelinfluensa är drygare än någonsin förut. :(

Covid19 och fågelinfluensa och så nu den jävla EHV-1 ovanpå allt. Även om den senare inte drabbar min hästhållning på samma sätt som restriktionerna i de båda första, så är det för mycket elände på en gång, och för utdraget. Är väl bara en tidsfråga innan det kommer något monstervirus för katter också så man ska behöva spärra in henne med. :down:
 
Ja jäklar, just nu känns det bra trögt! Hönsen flockar sig kring dörren varje dag i förhoppning om att kanske kunna tränga sig ut och sno åt sig ett par grässtrån. :(
 
Ja jäklar, just nu känns det bra trögt! Hönsen flockar sig kring dörren varje dag i förhoppning om att kanske kunna tränga sig ut och sno åt sig ett par grässtrån. :(
Ja det var en sak när det var kallt, snö och mörkt.... nu kan vi knappt ta oss in i hönsgården utan att de tar sig ut. Så desperata efter att få picka och rafsa runt 😢 jag känner mig som en hemsk människa. Dom förstår ju liksom inte varför. Nu när det är vår och lockande att vara ute tycker dom nog att vi är värsta sortens ägare...
 
Jag kollade på kartan och reagerade på en sak. De fåglar om man testat positiva är antingen rovfåglar eller vitkindade gäss. Reagerar folk mer om de ser en död ormvråk än en skata eller är rovfåglar överrepresenterade bland de smittade?
Och häromkvällen hörde jag gässtrecken dra över hönshuset och på kartan har det nu ploppat upp smitta lite längre norrut så risken är väl att det här kommer hålla i sig ett tag till när flyttsäsongen drar igång för fullt.
 
Jag kollade på kartan och reagerade på en sak. De fåglar om man testat positiva är antingen rovfåglar eller vitkindade gäss. Reagerar folk mer om de ser en död ormvråk än en skata eller är rovfåglar överrepresenterade bland de smittade?
Och häromkvällen hörde jag gässtrecken dra över hönshuset och på kartan har det nu ploppat upp smitta lite längre norrut så risken är väl att det här kommer hålla i sig ett tag till när flyttsäsongen drar igång för fullt.

Tänkte samma sak häromdagen med flyttfåglarna. Börjar ju se större sällskap av sångsvanar igen nu och väntar egentligen bara på att tranorna ska börja låta. Jag bor ju i Stockholm/uppsala. Så, det är ju på gång med flytten och den kan ju vara tämligen utdragen kan jag tycka.

Kanske är det som med ”alla” influensavirus att det blir lugnt ju varmare det blir? Men maj juni har jag ingen lust med.
 
Alltså det är så skönt att ha slaktat ut de där två tupparna. Det är en gigantisk skillnad att gå in i hönshuset och det var inte ens bråkigt innan. Hela flocken känns så mycket mer stabil eller lugn eller... En av de två tuppar jag tvekade på när jag slaktade har blivit tamare nu trots att jag inte hanterat honom mer och ja det känns bara så himla bra. Om det fortsätter såhär och alla verkar må bra och det inte blir för mycket för hönorna så stannar nog flocken på nuvarande status med 15 hönor och 5 tuppar.
 
Alltså det är så skönt att ha slaktat ut de där två tupparna. Det är en gigantisk skillnad att gå in i hönshuset och det var inte ens bråkigt innan. Hela flocken känns så mycket mer stabil eller lugn eller... En av de två tuppar jag tvekade på när jag slaktade har blivit tamare nu trots att jag inte hanterat honom mer och ja det känns bara så himla bra. Om det fortsätter såhär och alla verkar må bra och det inte blir för mycket för hönorna så stannar nog flocken på nuvarande status med 15 hönor och 5 tuppar.

Härligt att kunna ha så många tuppar till så ”få” hönor. Vi hade 3 till 19 hönor och det var mer än kalabalik, tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 321
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 297
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp