Hönstråden II

Haha, alltså - min mor.
Jag blev kontaktad av min sysslings sambo som frågade om hon kunde få köpa avelsägg av mig. Javisst kan du få det, men det blir ju inget rasrent. Det gjorde inget, men hon fick välja ut de ägg hon ville ha, resultatet blev två vita ägg från mina blandraser och fyra bruna hedemora-ägg. Ett sexpack som jag lämnade hos min mor (som i sin tur köpte en platta ägg från mig) som sysslingen skulle hämta upp.

Idag skickade sysslingens sambo ett meddelande med en rapport, "fyra spindlar i de beiga äggen men inget i de turkosa, tyvärr". Turkosa? :confused: Du fick inga turkosa av mig, du skulle ju ha vita! "Jo, de är turkosa! Kolla!" *skickar bild*

Jag: L, det där är inte äggen du skulle ha. :laugh: Inte ens de beiga stämmer!
Skriver till min mor och frågar om hon mixtrat om äggen.
"Ja det kanske jag gjorde, jag ville ju att M och L skulle ha stora, fina ägg!"

:rofl:

Tack för hjälpen, mamma. :p
 
Om man ska starta upp med höns (så småningom, får väl vänta ut fågelinfluensan först...), vad rekommenderar ni? Köpa några vuxna, unghöns, ägg, eller en blandning? Kan man starta med en grupp småttingar, eller bör man ha äldre i flocken från början också?
 
Om man ska starta upp med höns (så småningom, får väl vänta ut fågelinfluensan först...), vad rekommenderar ni? Köpa några vuxna, unghöns, ägg, eller en blandning? Kan man starta med en grupp småttingar, eller bör man ha äldre i flocken från början också?

Vi började med en vuxen grupp direkt (hade inte så mycket till val, en kompis som tvingade på oss gruppen :D) men det var faktiskt väldigt smidigt. Ägg direkt, en tupp som redan hade god koll på sina hönor och inte lika känsliga som kycklingar/unghöns. Kunde släppa ut dem utanför inhägnaden redan efter ett par dagar. Smittmässigt så är ju ägg överlägset, dock. Hade inte blandat, utan kört antingen eller, eventuellt vuxen grupp med unghöns om de kommer från samma ställe.

Nu utgår jag dock ifrån att man inte har haft höns tidigare eller är van. Är man det rekommenderar jag ägg, förutsatt att man t ex kan ta bort tuppar också.
 
Om man ska starta upp med höns (så småningom, får väl vänta ut fågelinfluensan först...), vad rekommenderar ni? Köpa några vuxna, unghöns, ägg, eller en blandning? Kan man starta med en grupp småttingar, eller bör man ha äldre i flocken från början också?
Jag hade köpt könsbestämda unghönor (och tupp om du vill ha det). Köper du små kycklingar är risken att hälften eller mer blir tuppar och det är inte så kul att ta hand om. Dessutom slipper du hålla på med lampa och värme.
Köper du från en hobbybesättning som har haft sina höns inne är det nog "ingen" fara.
 
Vi började med en vuxen grupp direkt (hade inte så mycket till val, en kompis som tvingade på oss gruppen :D) men det var faktiskt väldigt smidigt. Ägg direkt, en tupp som redan hade god koll på sina hönor och inte lika känsliga som kycklingar/unghöns. Kunde släppa ut dem utanför inhägnaden redan efter ett par dagar. Smittmässigt så är ju ägg överlägset, dock. Hade inte blandat, utan kört antingen eller, eventuellt vuxen grupp med unghöns om de kommer från samma ställe.

Nu utgår jag dock ifrån att man inte har haft höns tidigare eller är van. Är man det rekommenderar jag ägg, förutsatt att man t ex kan ta bort tuppar också.
Gjorde samma sak, vuxen grupp. Skulle jag börja om skulle jag nog välja ägg för att minska risken för smitta. Jag är personligen starkt för att hönsen sköter sina ägg själv och kycklingarna har en mamma som tar hand om dom, det känns bättre med den "naturliga" vägen. Maskinruvade blir dock lättare tama.
 
Om man ska starta upp med höns (så småningom, får väl vänta ut fågelinfluensan först...), vad rekommenderar ni? Köpa några vuxna, unghöns, ägg, eller en blandning? Kan man starta med en grupp småttingar, eller bör man ha äldre i flocken från början också?

Jag köpte ägg på grund av smittorisken. Fast jag var helt nybörjare. Man slipper ju en del av sjukdomarna om man tar ägg. Vi var dock beredda på att slakta av och äta de som blev tuppar.

En gång har jag köpt unghönor då jag tyckte det vid tillfälle var enklare.

Skillnaderna är inte så stora. Mina blir aldrig jättetama, oavsett om det är maskinkläckta, kläckta under höna eller köpta som vuxna. Däremot känner jag mer för de jag själv föder upp. Men inte jättestor skillnad.

Jag köper fortfarande avelsägg hellre än köper färdiga hönor och har ca 1-6 kläck per säsong. Gärna under höna men det är sällan de passar in i schemat Men det har hänt.
Vi äter fortfarande upp överflödet av tupparna. Får vi hönor över har jag bekanta som gärna får/köper dem.
 
Vi började med att köpa in avelsägg. Fick fem hönor och tre tuppar av 10 ägg. Två av hönorna är kvar, blir fyra år i sommar.

Tycker det fungerade utmärkt starta upp med ägg även som nybörjare. Finns bra böcker.
 
Jag är både för och inte att köpa ägg.
Jag ser ibland otroligt basic frågor i FB grupper, som är så basala (och självklart är äggen kläckta/ kycklingarna inköpta) som inte känns särskilt djurvänligt.
Höns är väldigt enkla, men det är trots allt levande djur.
 
Jag är både för och inte att köpa ägg.
Jag ser ibland otroligt basic frågor i FB grupper, som är så basala (och självklart är äggen kläckta/ kycklingarna inköpta) som inte känns särskilt djurvänligt.
Höns är väldigt enkla, men det är trots allt levande djur.

Ja, alltså jag har ju gått ur alla hönsgrupper. Gick med i en igen för en tid sen. Men jag blir smått skogstokig alltså. HUR svårt kan det vara att man till och med skiter i att Googla innan?

(Skällde ut en senast igår som hade sina höns frigående för "det finns faktiskt ingen smitta hos oss". Idiot. :banghead:)
 
Jag är både för och inte att köpa ägg.
Jag ser ibland otroligt basic frågor i FB grupper, som är så basala (och självklart är äggen kläckta/ kycklingarna inköpta) som inte känns särskilt djurvänligt.
Höns är väldigt enkla, men det är trots allt levande djur.

Nä, det förutsätter ju att man läst på innan. Jag tycker alternativ.nu och youtube är bra källor om man är lite källkritisk, har sunt förnuft och läst på Sveriges lagar så man vet om det de säger i andra länder fungerar här eller inte.
 
Jag är både för och inte att köpa ägg.
Jag ser ibland otroligt basic frågor i FB grupper, som är så basala (och självklart är äggen kläckta/ kycklingarna inköpta) som inte känns särskilt djurvänligt.
Höns är väldigt enkla, men det är trots allt levande djur.
Ah, nä det tror jag inte är nån jätterisk för min del i alla fall, jag är rätt hård mot mig själv när det kommer till kunskapskrav innan jag skaffar djur. :) Har haft hand om höns förut, dock aldrig kycklingar, så just den biten blir ny i så fall.
 
Idag har jag vägt mina höns för genbanksrapporten, ja det var i sista sekund men har glömt ta med vågen tidigare. Min restriktiva utfodring i vinter har gett resultat. Vanligen får jag skämmas för mina tunga fåglar när rapporten ska skickas in. I år ligger de snarare i underkant av viktskalan.
 
Två små-tuppar slaktade! Tips på recept? Vi har gjort coq au vin två gånger i rad och vill prova något annat. Inget med pasta/potatis och helst ingen gryta. Vilka är era favoriter?
 
Två små-tuppar slaktade! Tips på recept? Vi har gjort coq au vin två gånger i rad och vill prova något annat. Inget med pasta/potatis och helst ingen gryta. Vilka är era favoriter?
Jag kokar klubborna och gör en currysås. Bröstfiléerna gör jag ofta även de med curry men då tar jag filén lägger en hög curry på den, en bit buljongtärning i curryn, pressar en vitlöksklyfta ovanpå och sist en hög rosmarin. Detta kokar jag i en gräddsås kryddad med samma saker som i klicken på köttet. Toppen ska alltså ligg i luften, använd lock. Serveras även det med ris. Det senare är något av det godaste jag vet.
 
Jag kokar klubborna och gör en currysås. Bröstfiléerna gör jag ofta även de med curry men då tar jag filén lägger en hög curry på den, en bit buljongtärning i curryn, pressar en vitlöksklyfta ovanpå och sist en hög rosmarin. Detta kokar jag i en gräddsås kryddad med samma saker som i klicken på köttet. Toppen ska alltså ligg i luften, använd lock. Serveras även det med ris. Det senare är något av det godaste jag vet.
Sparar ner receptet! Tack. :)
 
Ungtuppen blir bara värre i hormonerna och våldtar hönorna till höger och vänster mest hela tiden. För deras skull behöver vi slakta honom, men det tar emot med en ung frisk som är för liten för att ge nåt kött :meh:.
Ingen här som vill ha en extra tupp? :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 316
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp