Hönstråden II

De yttersta vingspetsarna böjer sig utåt. Det är oftast att lederna inte hinner tajta till sig när fågeln växer (En teori som verkar stämma ganska bra) då vingpennorna väger lite.

Om man inte gör något åt det blir det permanent. Är de fortfarande växande kan man tejpa, linda eller limma någon dag så har allt stramats åt. Man kan också ge lite mindre mat.
Tack! Aldrig hört eller varit med om något liknande, så har tyvärr inga teorier. Har alltid fritillgång.
 
Alltså.....jag måste fråga....

Inga av mina kycklingar, ällingar, gässlingar eller kalkonkycklingar kan få obegränsat med mat från dygn tre.
Så fort de blir runt tre dygn börjar de få änglavingar. Inte alla och inte mycket men tillräckligt många och mycket för att jag ska börja begränsa maten och ge tre gånger per dag istället.

Det spelar ingen roll vilket märke foder jag använder och givetvis använder jag rätt foder till rätt art.

Det kan ju inte vara av ärftlig natur då det är olika arter och raser. Så givetvis är det maten.
Grannen föder också upp kycklingar varje år och hon har alltid fri tillgång och samma foder som jag och dessutom ibland några avkommor av mina djur. Hon har aldrig haft detta problem.

Nu är jag ju så uppmärksam på detta att jag ser det tidigt och tar då bort fodret och börjar ge kontrollerat istället och då växer det bort på någon dag. De kan få det även när de är lite äldre men då snålar jag in på maten i några dagar så går det tillbaka.
Någon enstaka kalkonäggen har jag fått tejpa några dagar.

Detta händer inte när de bor med mamma, såklart så något gör jag ”fel”.

Har ni några tankar?
En teori som jag bara slänger ur mig för jag har bara haft naturruvade.
När en höna har kycklingar så går de ut i kylan och äter innan de åter kryper in under varma mamma och ligger där länge. När man har maskinkläckta så har man värmelampa och jag har en känsla av att man har både mat och vatten under eller väldigt nära lampan så att man inte får den temperaturskillnaden vilket då gör att kycklingarna aldrig börjar frysa utan kan äta obehindrat under lång tid.
 
En teori som jag bara slänger ur mig för jag har bara haft naturruvade.
När en höna har kycklingar så går de ut i kylan och äter innan de åter kryper in under varma mamma och ligger där länge. När man har maskinkläckta så har man värmelampa och jag har en känsla av att man har både mat och vatten under eller väldigt nära lampan så att man inte får den temperaturskillnaden vilket då gör att kycklingarna aldrig börjar frysa utan kan äta obehindrat under lång tid.

Det är en bra teori men "tyvärr" är det inte så här hos mig. Vi har en stor marsvinsbur där ena sidan är kall och den andra sidan är värmetak på. Dvs ett sådant som de kryper under. Maten och vattnet ligger på den kalla sidan.
Jag är inte en fan av vämelampa, just med tanke på spridningen av värmen och att det är ljust hela dygnet vilket gör att de sover mindre.

Vi har dessutom kallt i huset just nu och igår när jag bytt underlag i buren så gillade de inte att det var knöligt under taket. De satt utanför och frös och innan jag förstod varför de högljutt talade om detta för mig hann det väl gå en timme. Vi fick sätta in tidningar just under där så det blev slätt och fint. Alla somnade på två minuter. Såååå söta!!

Däremot.......när de är maskinkläckta växer deras fjädrar ut snabbare. De börjar få vingspetsar redan dygn två. Det händer inte när de är naturruvade.

Det enda som talar mot detta är ju grannens kycklingar som aldrig får änglavingar och de är också maskinkläckta.
 
Nu börjar värpningen komma igång på allvar!! Vi får ännu så länge inte många ankägg ca1-3 per dag men hönsen har kommit ikapp nu iallafall.

Eftersom husbehovet uppfylls med råge har jag nu testat att lämna kalkonäggen i redet för att se om hon kommer till ruvning om några dagar när redet är fullt. Nu fryser ju inte äggen sönder i väntan på fler.

Alla änglavingar på kycklingarna har fixat till sig utan fysisk hjälp, bara begränsat med mat och ägg. Vilket jag ju misstänkte. Blir dock inte klok på detta, varför händer det bara mina?

Några var extremt utböjda så det är ju jäkligt skönt att det rätade ut sig.
 
Jag har en liten fröken som har börjat sura! Tänkte häromdagen att det vore fint med lite vårkycklingar, jag tror hon hörde mig :D ska samla på mig och testa att lägga under några av araucana-äggen (även om det som kläcks blir korsningar) och så ska jag hämta lite avelsägg hos en gammal kollega på fredag. Så till helgen ska hon få lite ägg under sig, om hon verkar vilja ligga kvar!

Jag tror att det är rätt dålig befruktning på araucanaäggen så jag har inte så höga förhoppningar på dem, men hur många tror ni jag vågar peta under henne? 10?

FE09DFF4-6E8E-43F6-9F2E-24ACD94C7687.jpeg
 
Jag har en liten fröken som har börjat sura! Tänkte häromdagen att det vore fint med lite vårkycklingar, jag tror hon hörde mig :D ska samla på mig och testa att lägga under några av araucana-äggen (även om det som kläcks blir korsningar) och så ska jag hämta lite avelsägg hos en gammal kollega på fredag. Så till helgen ska hon få lite ägg under sig, om hon verkar vilja ligga kvar!

Jag tror att det är rätt dålig befruktning på araucanaäggen så jag har inte så höga förhoppningar på dem, men hur många tror ni jag vågar peta under henne? 10?

Visa bifogad fil 65218
Jag har inte så mycket erfaranhet av hur många man kan/bör sätta under. Satte 10 en gång och det försvann ägg och blev bara två kycklingar.
En annan gång satte jag i 4 ägg och alla kläcktes. Beror nog på hönan.

Andra har nog mycket mer erfarenhet.
 
Jag har inte så mycket erfaranhet av hur många man kan/bör sätta under. Satte 10 en gång och det försvann ägg och blev bara två kycklingar.
En annan gång satte jag i 4 ägg och alla kläcktes. Beror nog på hönan.

Andra har nog mycket mer erfarenhet.

Ja, du har säkert rätt i att det beror på hönan :) detta är samma höna som hade kycklingar hos mig i somras, då hade jag 6 ägg under henne, tre var obefruktade och tre kläcktes. Så minst 6 tänker jag i alla fall!
 
Ja, du har säkert rätt i att det beror på hönan :) detta är samma höna som hade kycklingar hos mig i somras, då hade jag 6 ägg under henne, tre var obefruktade och tre kläcktes. Så minst 6 tänker jag i alla fall!
Så länge äggen får plats så klarar hönan av många kycklingar sedan när de är kläckta. Jag skulle utgå från storlek på höna samt ägg och trycka in så många jag kunde iom att du misstänker dålig befruktning
 
@AraSlei det viktiga är ju att det hon får plats med alla ordentligt. Märk upp och lägg in tio och känn på dem, håller de värmen så funkar det. Känns de kalla så plocka bort.
 
Ja, du har säkert rätt i att det beror på hönan :) detta är samma höna som hade kycklingar hos mig i somras, då hade jag 6 ägg under henne, tre var obefruktade och tre kläcktes. Så minst 6 tänker jag i alla fall!

Min "hönsmamma" köpte jag med tio kycklingar, blommehöna/naturruvade. Så jag hade testat med tio ägg. Är de tillräckligt sugna på att ruva, så är de nog också rätt duktiga på att bre ut sig och angelägna att täcka så många ägg som möjligt.
 
@AraSlei Jag tror inte 10 är några problem. Jag tycker en normalstor höna och uppåt inte verkar ha några problem med det antalet. Våra Hedemora har fått mellan 6-11 ägg att ligga på. Min upplevelse är att 1-2 försvinner, ibland pga klumpig höna som mosar det eller att det puttas ut. Och något/ett par som kanske inte är befruktat. eller inte utvecklas som det ska. Så jag lägger hellre ett par extra för att vara så säker jag kan bli på att få i alla fall 3+ kycklingar :)

Men vi har haft bra befruktning på våra ägg också. Så känner mig ganska säker numera. Vår befruktningsprocent har legat mellan 80-90% så då är det lite lättare att beräkna. Så med lite tveksam befruktning hade jag lagt ett par extra. Så länge hon kan hålla dom varma!
 
Jag är sugen på att köpa in några nya ägg, orpington. I silver laced och nåt mer, måste bara bestämma vad. Gold laced kanske.
Men vill bli av med våra CL först. Dom ska till grannen, men grannens nya hönsgård är inte klar än så.der dröjer lite.
Och så måste vi göra oss av med lilltuppen. Är typ ingen mat på honom så tar emot att slakta, men ingen tycks vilja ha en korsningstupp tyvärr.
 
Mina småtuppar, kläckta i höstas, är alldeles för kaxiga för sitt eget bästa. 🙄 Sätter man sig upp mot och försöker attackera gammelhönan får man nog finna sig i att bli förpassade till tupphimlen. Ska bara ta tag i att be grannen hjälpa mig med det, för jag har ingen större lust att göra det själv.
 
Mina småtuppar, kläckta i höstas, är alldeles för kaxiga för sitt eget bästa. 🙄 Sätter man sig upp mot och försöker attackera gammelhönan får man nog finna sig i att bli förpassade till tupphimlen. Ska bara ta tag i att be grannen hjälpa mig med det, för jag har ingen större lust att göra det själv.
Jag har två småtuppar som ska få åka till tupphimlen inom kort också. Det är lite kaosartat i hönshuset just nu.
 
Jag har två småtuppar som ska få åka till tupphimlen inom kort också. Det är lite kaosartat i hönshuset just nu.

Här kommer en vuxen tupp åka till fryshimlen snart. Han börjar ta maten själv, jagar andra tuppen (inte så konstigt) och hackar på hönorna när de får mat. Han vill inte dela med sig alls och pratar inte med sina hönor längre.
Tror det beror på konkurrens men ärligt talat är han så feg och rädd för allt att han inte gör mycket nytta ändå.
 
Ännu tre uppdateringar från JBV som jag inte fått ta del av trots att jag anmält om uppdatering via mail och fått bekräftelse på att jag ska få det. SUCK!

Det verkar vara en långdragen fågelinfluensa detta år och jag är såååååå trött på att ha ankor och gäss i stallet.
 
Ska slakta ut 4 tuppar. Planerar att ta 2 idag men vilken ordning ska jag ta dem i? I vanliga fall är det inget problem men nu är en av de som ska bort stortuppen.
Vad tror ni? Ta honom först eller sist? Har vad jag tror självklar efterträdare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 299
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp