Hönstråden II

Skulle väl helst börja med höns och inte ägg som måste kläckas upp. Blir ytterligare ett moment för nybörjaren att läsa på. 😅

Varför vill man inte ha en ras som ruvar? Eller när jag läser på så verkar det vara något negativt.

Och jag är lite tvärtom. Kläck ägg, för då vet man att några av sjukdomarna är eliminerade iallafall. Sedan finns det så mycket filmer på YT att man kommer genom detta ganska snabbt utan större problem.

Det är en fin upplevelse också att ha dem från början.
 
Jag hade bara en höna och tupp kvar efter att räven tog övriga förra sommaren men nu försvann först hönan och sen idag var tuppen borta, en knappt medelstor höna och en liten tupp. Försvann när de var inomhus så räven är utesluten och tidigare när en iller eller mård varit i farten har det funnits spår och de har gått på alla och lämnat med bara lite ätet vid halsen. Men de här två nu bara försvann helt spårlöst och jag funderar på om råttor kan ta vuxna hönor? Och ser man i så fall spår som fjädrar eller sånt? Har visserligen inte sett en råtta här på länge men det kan finnas.

Tråkigt för jag var extra fäst vid de här två som lyckades klara sig från räven.
 
Nu kom tuppen tillbaka! Av någon anledningen hade han övernattat ute i parken/trädgården och gav sig tillkänna nu, fattas bara att det visar sig att hönan bestämt sig för att ruva och och också dyker upp men tror inte det för det var över en vecka sedan hon försvann och jag har inte sett röken av henne.
 
Nu kom tuppen tillbaka! Av någon anledningen hade han övernattat ute i parken/trädgården och gav sig tillkänna nu, fattas bara att det visar sig att hönan bestämt sig för att ruva och och också dyker upp men tror inte det för det var över en vecka sedan hon försvann och jag har inte sett röken av henne.
Men hur har han kunnat övernatta utomhus när du skriver att de försvann inomhus?
 
Men hur har han kunnat övernatta utomhus när du skriver att de försvann inomhus?
Det finns mindre öppningar men under alla år jag bott här har det aldrig hänt att räven försökt ta sig in genom dem. De räven tagit har alltid varit dagtid när hönsen varit ute.
 
Jag har preliminärbokat 15 avelsägg från Hedemorahöns nu till våren.

Kollade till blivande hönshuset idag och det är nog snarare 15kvm än 6 som jag skrev igår.

Det måste piffas myyyycket. Har ni tips?
Vill man ha nät uppsatt där inne så man kan gå omkring utan att riskera att de kan gå ut. Dvs så de är som i en stor bur.
Ska man bygga deras värpbås (haha helt glömt bort namnet) så man kan öppna och plocka ägg på utsidan utan att behöva gå in till dem?
Svårt att förklara.
 
Jag har preliminärbokat 15 avelsägg från Hedemorahöns nu till våren.

Kollade till blivande hönshuset idag och det är nog snarare 15kvm än 6 som jag skrev igår.

Det måste piffas myyyycket. Har ni tips?
Vill man ha nät uppsatt där inne så man kan gå omkring utan att riskera att de kan gå ut. Dvs så de är som i en stor bur.
Ska man bygga deras värpbås (haha helt glömt bort namnet) så man kan öppna och plocka ägg på utsidan utan att behöva gå in till dem?
Svårt att förklara.

Jag har precis så. :) Ska se om jag kan hitta några bra bilder! Jag har som två inhägnader, och så en gång mellan dem. Redena sitter på utsidan. Tycker det bara är fördelar att kunna gå in utan att vara rädd för att råka släppa ut höns, och kunna hämta ägg utan att gå in hos dom!
 
Hittade bilder från när vi gjorde färdigt ena delen!

1000005177.jpg
 
Sådär vill jag också ha det. Dock är vårt hus mindre och lågt i tak. Men det kan nog gå att få till det där också.

Hur rädd behöver man vara för kvalster?

Jag har haft kvalster vid två tillfällen. Tycker det är viktigt att det inte är för tätat och inte för varmt, då trivs de. Har använt Exzolt vid båda tillfällena och kvalstrena försvann fort!
 
Jag har preliminärbokat 15 avelsägg från Hedemorahöns nu till våren.

Kollade till blivande hönshuset idag och det är nog snarare 15kvm än 6 som jag skrev igår.

Det måste piffas myyyycket. Har ni tips?
Vill man ha nät uppsatt där inne så man kan gå omkring utan att riskera att de kan gå ut. Dvs så de är som i en stor bur.
Ska man bygga deras värpbås (haha helt glömt bort namnet) så man kan öppna och plocka ägg på utsidan utan att behöva gå in till dem?
Svårt att förklara.
Försök göra så att man slipper gå in om man inte måste, ta in äggen utifrån och gärna kunna fylla på mat och vatten. Vi fick fågelinfluensa nära förra året och det är stor risk att råka dra in skit när man går in där var dag.

Sen har jag många sittpinnar i olika höjder och storlekar, inget fancy utan gjort enkla "stegar" men kan man så håller det sig fräschare om man har bräda som fångar upp skiten. Mina sitter gärna där inne och hoppar runt och snackar nu när det är tråkigt väder.

Kvalster går att få bort men att jobba förebyggande är ju alltid en fördel. Enklast är ju att måla alla springor och liknande.

Sandbad/bala i torv för att hålla sig rena behöver de kunna göra inne eller ute.
 
Jag har beställt en helautomatisk äggkläckare för 12 ägg. Ge mig era bästa tips, vad ska jag tänka på? Både innan jag kläcker (dvs innan äggen läggs in), under kläck och efter kläck. Behöver kycklingarna värmelampa om de är inne i vårat varma hus? Brukar ha 21-22 grader inne. Har en kaninbur att ha de i.
 
Jag har beställt en helautomatisk äggkläckare för 12 ägg. Ge mig era bästa tips, vad ska jag tänka på? Både innan jag kläcker (dvs innan äggen läggs in), under kläck och efter kläck. Behöver kycklingarna värmelampa om de är inne i vårat varma hus? Brukar ha 21-22 grader inne. Har en kaninbur att ha de i.
Köp en extern termometer som mäter fukt också, de brukar inte vara särskilt dyra.
Ställ det i en rum med jämntemperatur och där solen inte kan falla på kläckaren och ändra temperaturen.
Sätt igång kläckaren 24h innan för att kolla att den håller temperatur och fukt som det är tänkt. (Ibland kan det vara smart med 48h t.o.m. för är det något som inte funkar så behövs det några timmar för att kolla varför ochattdet hinner bli stabilt innan äggen läggs in.)

När det kommer till äggen så beror det på om du köper och får det skickat via posten. De ska då vila några dagar men vipas morgon/kväll. Jag brukar ha två böcker under en sidan av äggkartongen och sedan byta till andra sidan.
Vill man vara ordentlig så köper man en liten påse Virkon S och doppar äggen med en slev och låter dem torka på papper.

De behöver värmelampa och det är smart att flytta den externa termometern och ha i botten av buren för att hålla koll på värmen.

Bäst är om de kan torka upp i kläckaren (de klarar sig upp till ett dygn) men ibland stör de sina syskon som kläcks så då får man ta ut dem.
Vill man ha handtama kycklingar så lyft dem morgon och kväll.

Det finns hur mycket som helst att skriva, men mycket är ju tips som man lärt sig under åren. 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 300
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 287
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp