Hönstråden II

Hur tänker ni andra med att köpa fjäderfä utifrån? Nu när Gullan flugit vidare så letar jag ny tupp, men är skräckslagen för att få in sjukdomar i gruppen. Då jag endast kläckt fram själv under alla år så har jag varit väldigt förskonad från sjukor, men alternativet är ju att gruppen blir utan ledare i ett antal månade tills en hemmakläckt tupp blir mogen...
Åsikter och tips hur man ska tänka?
 
Hur tänker ni andra med att köpa fjäderfä utifrån? Nu när Gullan flugit vidare så letar jag ny tupp, men är skräckslagen för att få in sjukdomar i gruppen. Då jag endast kläckt fram själv under alla år så har jag varit väldigt förskonad från sjukor, men alternativet är ju att gruppen blir utan ledare i ett antal månade tills en hemmakläckt tupp blir mogen...
Åsikter och tips hur man ska tänka?

Jag har köpt både kycklingar och höns flertalet gånger utan problem. :) Man läser ju annars att man kan råka ut för både det ena och det andra, så det kan ju vara ren tur förstås.
 
Hur tänker ni andra med att köpa fjäderfä utifrån? Nu när Gullan flugit vidare så letar jag ny tupp, men är skräckslagen för att få in sjukdomar i gruppen. Då jag endast kläckt fram själv under alla år så har jag varit väldigt förskonad från sjukor, men alternativet är ju att gruppen blir utan ledare i ett antal månade tills en hemmakläckt tupp blir mogen...
Åsikter och tips hur man ska tänka?
Jag har haft otur när jag köpt. Jag hade gjort så att jag hade åtminstone köpt en trio med tupp och två hönor. Då hade de kunnat vara i karantän några veckor innan jag sätter ihop dem med de gamla.
 
Köp en extern termometer som mäter fukt också, de brukar inte vara särskilt dyra.
Ställ det i en rum med jämntemperatur och där solen inte kan falla på kläckaren och ändra temperaturen.
Sätt igång kläckaren 24h innan för att kolla att den håller temperatur och fukt som det är tänkt. (Ibland kan det vara smart med 48h t.o.m. för är det något som inte funkar så behövs det några timmar för att kolla varför ochattdet hinner bli stabilt innan äggen läggs in.)

När det kommer till äggen så beror det på om du köper och får det skickat via posten. De ska då vila några dagar men vipas morgon/kväll. Jag brukar ha två böcker under en sidan av äggkartongen och sedan byta till andra sidan.
Vill man vara ordentlig så köper man en liten påse Virkon S och doppar äggen med en slev och låter dem torka på papper.

De behöver värmelampa och det är smart att flytta den externa termometern och ha i botten av buren för att hålla koll på värmen.

Bäst är om de kan torka upp i kläckaren (de klarar sig upp till ett dygn) men ibland stör de sina syskon som kläcks så då får man ta ut dem.
Vill man ha handtama kycklingar så lyft dem morgon och kväll.

Det finns hur mycket som helst att skriva, men mycket är ju tips som man lärt sig under åren. 😊
Tack för tips :)
 
Köp en extern termometer som mäter fukt också, de brukar inte vara särskilt dyra.
Ställ det i en rum med jämntemperatur och där solen inte kan falla på kläckaren och ändra temperaturen.
Sätt igång kläckaren 24h innan för att kolla att den håller temperatur och fukt som det är tänkt. (Ibland kan det vara smart med 48h t.o.m. för är det något som inte funkar så behövs det några timmar för att kolla varför ochattdet hinner bli stabilt innan äggen läggs in.)

När det kommer till äggen så beror det på om du köper och får det skickat via posten. De ska då vila några dagar men vipas morgon/kväll. Jag brukar ha två böcker under en sidan av äggkartongen och sedan byta till andra sidan.
Vill man vara ordentlig så köper man en liten påse Virkon S och doppar äggen med en slev och låter dem torka på papper.

De behöver värmelampa och det är smart att flytta den externa termometern och ha i botten av buren för att hålla koll på värmen.

Bäst är om de kan torka upp i kläckaren (de klarar sig upp till ett dygn) men ibland stör de sina syskon som kläcks så då får man ta ut dem.
Vill man ha handtama kycklingar så lyft dem morgon och kväll.

Det finns hur mycket som helst att skriva, men mycket är ju tips som man lärt sig under åren. 😊

Jag vill inte rätta på något sätt men berätta om mina erfarenheter och vad jag lärt mig parallellt med dina.

Jag har lärt mig och kör på detta:

- Äggen behöver endast vila 24 timmar efter frakt, i rumstemperatur
- De ska vippas två gånger per dag medan de vilar eller man väntar på fler ägg (om man tar egna t.ex)
- Om man väntar på egna ägg så ska de stå svalt, ca 16 grader
- Jag tvättar sällan äggen nuförtiden om de är rena. Det verkar inte göra någon skillnad
- Kycklingarna klarar sig upp till tre dygn i kläckaren även om jag ibland låter de ligga så länge så är det sällan. Men minst ett dygn i kläckaren känns bra.
- Värmelampa fungerar och jag hade det till första kullen men lärde mig att de kan bli stressade av att det hela tiden är "ljust" och sover sämre. Bytte till värmeplatta och tycker det fungerar extremt mycket bättre. De känner sig mysiga under och lite mer ombonat. Mer likt verkligheten att krypa under och kunna lägga ryggen mot värmen. Får färre dödsfall med värmeplatta.
- Jag torrkläcker oftast. Dvs har ingen tillförd fukt eller väldigt lite. Under kläckning har jag väldigt högt. Mer än rekommenderat (ca 80 %).

Sedan säger jag precis som du.......det finns hur mycket som helst att skriva men man lär sig under åren.
 
Hur tänker ni andra med att köpa fjäderfä utifrån? Nu när Gullan flugit vidare så letar jag ny tupp, men är skräckslagen för att få in sjukdomar i gruppen. Då jag endast kläckt fram själv under alla år så har jag varit väldigt förskonad från sjukor, men alternativet är ju att gruppen blir utan ledare i ett antal månade tills en hemmakläckt tupp blir mogen...
Åsikter och tips hur man ska tänka?

Jag vill nog inte köpa en klar individ. Fick ett scare med en som fick "hitlergång" och jag trodde den hade Marek. Jag hade väntat.
Ägg är helt klart säkrare även om vissa sjukdomar ändå kan komma.
 
Hur tänker ni andra med att köpa fjäderfä utifrån? Nu när Gullan flugit vidare så letar jag ny tupp, men är skräckslagen för att få in sjukdomar i gruppen. Då jag endast kläckt fram själv under alla år så har jag varit väldigt förskonad från sjukor, men alternativet är ju att gruppen blir utan ledare i ett antal månade tills en hemmakläckt tupp blir mogen...
Åsikter och tips hur man ska tänka?
Jag köpte tillbaka två hönor en gång, fick in fotkvslster och tycks aldrig få bort det helt. Så inte igen här.
 
Jag har beställt en helautomatisk äggkläckare för 12 ägg. Ge mig era bästa tips, vad ska jag tänka på? Både innan jag kläcker (dvs innan äggen läggs in), under kläck och efter kläck. Behöver kycklingarna värmelampa om de är inne i vårat varma hus? Brukar ha 21-22 grader inne. Har en kaninbur att ha de i.
Jag föredrar värmeplatta för kycklingar, mer ombonat och skyddat än under lampa. Går att ställa in så det lutar, så det är svalare ytterst så de kan bestämma själva.
Den ska sitta rätt långt ner så dom verkligen kan ligga under den men ändå bli varma.
 
Jag föredrar värmeplatta för kycklingar, mer ombonat och skyddat än under lampa. Går att ställa in så det lutar, så det är svalare ytterst så de kan bestämma själva.
Den ska sitta rätt långt ner så dom verkligen kan ligga under den men ändå bli varma.
Okey, tack för tips! Ska höra om jag kan låna av en kompis :)
 
Vår automatiska lucka har ställt om tiden av någon anledning och igår morse tyckte jag precis jag hörde en katt utanför dörren. Öppnade och hela gänget står på altanen utanför och tycker de är dags för något gott att äta 🤣

Vi har två ”små”( födda tidig vinter) som är sååå sociala, den gråa hoppade förbi mig och rakt in till barnen hon hörde i badrummet 😄
 

Bifogade filer

  • IMG_6706.png
    IMG_6706.png
    393,2 KB · Visningar: 53
6+ och sol idag så hönsen provade gå utanför hönsgården idag. 5 minuter stod de ut att picka lite i snön, sen gick de in igen :p.

Våra är ute mycket nu men vi har inte så mycket snö kvar! När stormen var här sprang jag och 8 åringen och jagade ifatt våra småttingar som blåste bort 😳😱
 
Mina hönor har börjat lägga ägg och det med råge. 😳
Kollade redena efter att det varit tomt ett bra tag och nu var där två fina berg.
Det verkar som om alla har kommit igång ordentligt utom Hedemora, hittade bara något enstaka efter dem.

Vi gick från knappt -15 minus på natten till plusgrader och lite ljusare på kvällen.
 
Även mina har kommit igång med äggläggandet och jag kan hitta fem ägg om dagen, mot tidigare 2 - 3, Vad ska göra av alla ägg? Väntar att fler ska börja lägg och grannen får redan massor av mig och jag tar med mig massor till verkstan de gånger jag måste in med bilen.
 
Även mina har kommit igång med äggläggandet och jag kan hitta fem ägg om dagen, mot tidigare 2 - 3, Vad ska göra av alla ägg? Väntar att fler ska börja lägg och grannen får redan massor av mig och jag tar med mig massor till verkstan de gånger jag måste in med bilen.
Mina lägger också massor! Jag har gett bort sex kartonger men det svämmar ändå över 😅 jag ska försöka ha lite färre höns nästa vinter tror jag. 😊
 
Mina lägger också massor! Jag har gett bort sex kartonger men det svämmar ändå över 😅 jag ska försöka ha lite färre höns nästa vinter tror jag. 😊
Såg att Hemköp nära jobbet tog 29:90 för en ask med sex ägg från frigående eller blåa ägg. Ska kanske börja sälja på jobbet? Sex ägg för 25 kr? :)
 
Såg att Hemköp nära jobbet tog 29:90 för en ask med sex ägg från frigående eller blåa ägg. Ska kanske börja sälja på jobbet? Sex ägg för 25 kr? :)

Jag säljer också en jäkla massa för efter ca 2,5 månader totalvila och noll ägg har de börjat producera extremt mycket. Jag tar 5:-/st. Skulle säkert kunna ta en krona mer mer håller mig där just nu.

Jag får ca 5-8 tolvpack sålda per vecka. Mannen jobbar som konsult på två företag och de står på kö.
 
Även mina har kommit igång med äggläggandet och jag kan hitta fem ägg om dagen, mot tidigare 2 - 3, Vad ska göra av alla ägg? Väntar att fler ska börja lägg och grannen får redan massor av mig och jag tar med mig massor till verkstan de gånger jag måste in med bilen.
Synd att du bor för långt bort från mig... jag har en 3-4 ställen jag brukar använda mig av men det gör även flera. Mvh vill bara ha riktiga ägg nu för tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 299
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 287
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp