Hööks viktband, hur funkar dom?

superbusan

Trådstartare
Köpte ett sånt men fattar inte hur det funkar! Överst står det cm. Under 130 cm (ca på min islänning) står det ca lbs: 400, och kgs ca 200. Det kan väl inte mena att en häst/ponny på 130 cm ska väga 200 kg. Då ligger väl 400 närmare, men lbs är väl inte kg? Hjälp mig någon Superbusan
 
Tror att du skall lägga det runt magen - typ där du har sadelgjorden, men det kanske du redan har gjort ?

/Muffin som bara gissar
 
Det låter ju rimligt, men har du ett måttband det står både kgs och lbs på? Det var där det körde ihop sig!!
 
lbs är pounds och en pound är 0,456 kg. Viktenheten används nog numera endast av amerikaner (som vägrar gå över till SI-enheter...).

/ Digge
 
På mitt måttband från Hööks står det vikt i kg (och säkert lbs också, tänkte jag inte på), det går jag efter.
Men måttbandet har fel med 51 kg på min häst.
Hon är vägd så jag vet hennes vikt, köpte viktbandet för att jag var nyfiken på om de verkligen fungerade.
 
Köpte också det i ren nyfikenhet :D
Shettismadamen vägde 293 kg, vilket jag kan köpa eftersom hon är fet :o och enl bandet skull hon då vara ca 150 el nåt :D
Min stora häst skulle enl bandet väga 603 kg- no way, säger jag.... För 1½ år sen vägde hon 645 kg och efter det både blivit grövre o högre i manken... :angel:
 
Det där med mankhöjden kan man strunta rätt bra i, men däremot brukar vikten stämma på plus/minus 25 kg (iaf på de hästar jag mätt och sen vägt). Men man ska lägga det lite snett, det ska vara bakom armbågen runt magen, men sen gå lite snett över ryggen, och läggas precis där manken slutar på en häst med normal manke. Lägegr man det rakt upp över manken får man fel vikt.

Min maxade D-ponny (arab) väger 405 kg enligt måttbandet. Han är en aning för rund nu, och väger när han är i lagom hull ca 400 kg, så mått bandet diffar med största sannolikhet ca 20 kg NERÅT på honom. Men soms agt, inom +/- 25 kg:s intervall har måttbandet visat rätt på alla hästar jag mätt..
 
Men det stämmr ju ändå inte på den stora, hon har ju knappast blivit mindre o lättare. 645 kg är ju enl våg...

Tyckte mest det var komiskt med mankmåttet på shettisen :cool: och ja, hon har nog säkert vikt för en liten stor häst :o :o :p
 
ja har ett sådant, ja tycker att det funkar.

om du kna läsa på bandet så står det att man ska lägga det precis bakom frambenen. Min ponny väger enligt den 370 kg , tror det kan stämma då hon är ganska smäcker.
Mätte flera andra ponnys i stallat, flera av dom mindre ponnys (maxad c) väger lika mkt som hon (maxad d) medans den andra maxade d ponnyn vägde 410 kg.

enligt dom kan det slå fel 5 procent.
 
Jag mätte islänningen till ca 360 kg och nordsvensken (nybliven 3-åring) 500 kg och det kan ju stämma hyfsat. Men cm på höjden mot vikten blev ju lite lustig på en del håll. Tack alla för era svar!! mvh Superbusan
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp