Hösilage/Botulism?

aysha

Trådstartare
Okej alla Bukefalister, hjälp mig!

Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism?
Har sökt lite fakta på nätet och det verkar vara en ganska ovanlig sjukdom och att det även krävs tre sprutor (en väldig massa onödiga(?) pengar) för att få ett fullgott skydd mot den...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Har gjort det nu och har fått svar :)

Men fortsätt gärna men tankar och åsikter! Det är alltid kul att veta hur andra tänker och tycker!
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Skulle inte vilja komma till stallet och vetat att jag sparade några hundralappar på att inte vaccinera och sen hitta hästen liggandes...

Är det värt att chansa?!? Visst, skyddet är verkligen inte 100 % och det är inte vanligt med botulism, men ändå! Händer det så har jag iaf gjort "allt" jag kunnat!

Det kostar att ha häst, det borde man veta vid det här laget, och ibland kanske det måste få kosta lite extra...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Hästar kan få botulism även om de inte äter hösilage. Faktum är att det var mycket vanligare med botulism förr, när alla hästar åt hö. Så skulle jag vaccinera min häst skulle jag göra det för att jag var rädd att den skulle få botulism, och inte för att jag fodrade med något annat än hö...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Min förra häst vaccinerade jag inte pga att det fanns så mkt tyckande o tänkande om just botlismvac.När det helt plötsligt dök upp en död förtorkad mus i balen fick jag ont i magen av oro...Min nya häst vaccinerade jag direkt..känns mkt bättre även om jag vet att vaccineringen inte ger 100% skydd så känns det som om jag gjort vad jag kan göra...så jag rekomenderar att vaccinera..
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Skulle inte vilja komma till stallet och vetat att jag sparade några hundralappar på att inte vaccinera och sen hitta hästen liggandes...

Är det värt att chansa?!? Visst, skyddet är verkligen inte 100 % och det är inte vanligt med botulism, men ändå! Händer det så har jag iaf gjort "allt" jag kunnat!

Det kostar att ha häst, det borde man veta vid det här laget, och ibland kanske det måste få kosta lite extra...

Nej självklart skulle inte jag vilja det heller, men anledningen att jag frågar är att skyddet ändå inte är till 100% och de kan få det av vanligt hö också.

Visst, jag är VÄL medveten om att det kostar att ha häst, han äter mig ur huset!

Men jag ska nog ända ta det säkra före det osäkra och vaccinera honom...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

klokt! Om man har många hästar är det en hel annan kostnadsfråga och då kanske man kan börja fundera om man ska vaccinera eller ej. Det är som sagt inte så vanligt med botulism, men har man en häst tycker jag man gott kan göra det för att skydda sitt samvete lite om du förstår vad jag menar!
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Har för mej att dom har kommit med mindre ampuller med vaccin till just botulism så de e inte lka dyrt längre att vaccinera som förut.....jag betalade 170 per spruta..fast då var vi ett par stycken som delade på vetrinär..
 
Sv: Hösilage/Botulism?

chika skrev:
När det helt plötsligt dök upp en död förtorkad mus i balen fick jag ont i magen av oro.....
Tyvärr så hjälper inte vaccinet på de stammarna av botulism som kommer av döda djur i fodret.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Nu håller jag faktiskt helt med dig! :)

För övrigt diggar jag ditt nick stenhårt! Det är vad jag och en av mina bästa vänner kallar varann titt som tätt! :D
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Ja, men det va ju inte alls blodigt! Jag fick för mig att det skulle va jäättedyrt! :o
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Iccic skrev:
Faktum är att det var mycket vanligare med botulism förr, när alla hästar åt hö..
En av mina hästar hade en gång en släng av lindrig botulism av hö.
Det hade kommit kött av döda djur i höet.
Det hade dock inte hjälpt med vaccination där, för vaccinet hjälper inte mot de stammarna.
Det vaccinet skyddar emot är botulism som kommer från jord i ensilaget.
Och en duktig bonde har inte jord i sitt ensilage.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

När det för några år sedan var värsta skriket om botulislm, hade vi tänkt vaccinera alla hästarna, men då var det slut vaccin och omöjligt att få tag i.
Det blev aldrig att vi gjorde det då, och har inte gjort det nu heller.

Enar.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
En av mina hästar hade en gång en släng av lindrig botulism av hö.
Det hade kommit kött av döda djur i höet.
Det hade dock inte hjälpt med vaccination där, för vaccinet hjälper inte mot de stammarna.
Det vaccinet skyddar emot är botulism som kommer från jord i ensilaget.
Och en duktig bonde har inte jord i sitt ensilage.

hmmm.....tror du har fel i det där! Det finns 8 typer av clostridium botulinum varav hästar har drabbats av B och C (ev D?) I sverige har hästar bara drabbats av typ B, varför vi vaccinerar mot denna. Den är en anaerob bakterie som finns som sporer i jord, gödsel, gammal förna och kadaver. Det finns tre olika infektionsvägar varvid vi pratar om toxinintag i fodersammanhang. MUPPO ANROPAR PETER LUNDIN!!!HAR JAG FEL?
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
En av mina hästar hade en gång en släng av lindrig botulism av hö.
.
lindrig??? MED EN DÖDLIGHET PÅ 90% tror jag inte riktigt att din häst hade det dårrå!
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Vi vaccinerar mot typ B eftersom det är denna som hästar är känsligast mot(vaccinet är importerat). Att vi på svenska botulismfall bara hittat typ B innebär inte att andra inte förekommer(ofta hittar man inget alls).
Inte ung har i stort sett rätt, typ c kan dock komma direkt från jord även den.
PL
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Muppo skrev:
lindrig??? MED EN DÖDLIGHET PÅ 90% tror jag inte riktigt att din häst hade det dårrå!
Det var i alla fall vad den samlade veterinärkåren på SLU trodde.
Och jag tror då mera på dem än på dig.

Magen stannade helt på hästen och den kom till Ulltuna p.g.a. kolik.
Väl där så blev den ganska så trött.
Och de gissade på det då jag hade hittat små köttrester i höet.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Vaccinera ALLTID!!!!!!!! mot botulism....ALLTID,ALLTID...Det finns inga ursäkter eller unndantag att inte vaccinera sin häst mot det!!!
miloo2
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 611
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp