Hösilage/Botulism?

Sv: Hösilage/Botulism?

Jo visserligen men varför ska man inte vaccinera mot det...men vill man ha en häst som får likförgiftning så får man ju stå där sen...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Miloo2 skrev:
Jo visserligen men varför ska man inte vaccinera mot det..

Jag vaccinerar inte av 4 skäl.
1. Botulism är oerhört sällsynt.
2. Vaccination verkar inte hälpa så där jättebra.
3. Det finns vissa risker med själva vaccinationen.
4. Att vaccinera alla mina hästar skulle kosta lika mycket som hästarnas försäkring kostar/år.

Miloo2 skrev:
..men vill man ha en häst som får likförgiftning så får man ju stå där sen...
Botulism är INTE samma sak som likförgiftning.
Det är Botulism.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Ok...hade hört att det va samma sak..men det är i allafall en toxinförgiftning...bildas om ett dött djur finns i ensilagebalen lr om det är mycket jord...iallafll så dör hästen oftast om den blir drabbad av botulism...
I sommras så gick mitt sto:s fölunge bort...Just av botulism(obduktion gjordes)...både mamman och fölisen gick på hösilage...mamman var vaccinerad men inte fölet då vet sa att vaccinetskulle ge ett fullgott skydd genom mjölken...men icke:(
Så nu har jag slutat med hösilage...får hö ,så som man alltid har gjort i urminnes tider i sverige....
mvh miloo2
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Men man är ju inte säker med hö heller.
Det var ju bara tur att min häst, som var ett 7månaders föl, inte dog av botulism från köttbitarna i höet.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
Men man är ju inte säker med hö heller.
Det var ju bara tur att min häst, som var ett 7månaders föl, inte dog av botulism från köttbitarna i höet.
Om du nu har varit drabbad av det, förstår jag faktiskt inte hur du inte vågar vaccinera... Hade min häst "fått en släng" av botulism så hade jag nog fått kalla fötter och vacc. fort som :devil: då man då har varit väldigt nära att vara med om något som man absolut inte vill vara med om!

Visst det är ovanligt...men om du nu har varit med om det så vet du hur snabbt det kan hända! :angel:
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
Det var i alla fall vad den samlade veterinärkåren på SLU trodde.
Och jag tror då mera på dem än på dig..
Nähä?!?:banana: Det borde du väl oxå göra?!? Det roligaste är att många hellre litar på veterinären än agronomen i tex. utfodringsfrågor oxå...

Inte_Ung skrev:
Magen stannade helt på hästen och den kom till Ulltuna p.g.a. kolik.
Väl där så blev den ganska så trött.
Och de gissade på det då jag hade hittat små köttrester i höet.
Brukar inte hästar bli trötta efter ett kolikanfall?!? ;)

jag säger absolut inte emot dej, säger veterinärerna så, så var det säkert så! Det var ju för tur att din häst klarade sig bra iaf! :bow:
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
Jag vaccinerar inte av 4 skäl.
1. Botulism är oerhört sällsynt.
2. Vaccination verkar inte hälpa så där jättebra.
3. Det finns vissa risker med själva vaccinationen.

Vi har precis börjat med hösilage (närmare bestämt gav första lilla invänjningsgivan igår) och vi tänker inte vaccinera av i princip samma tre första anledningar som Inte_Ung la fram.

Vi har rådfrågat vår veterinär (som jag har mkt stor tilltro för) för ett tag sedan och hon tyckte inte vi skulle vaccinera, dels för att våra hästar är över 20 år bägge två och dels har dom aldrig varit vaccinerade mot botulism, det ansåg hon öka risken för komplikationer från vaccinet.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Jag funderar själv också på att vaccinera mot botulism eller om jag inte ska. Men är det inte oftast det bara är i väldigt blött ensilage? Och jag menar det fodret som min pålle äter är från ett stort företag och dom borde ju kunna sin grej tycker man. Men hur är det med mögel är det på någe sätt inblandat i botulismen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Jag har inte vaccinerat min häst, för min veterinär sa att det var onödigt där jag bor och har hästen.
Fråga din veterinär om vad han tycker, han vet nog.
Fast jag tycker ändå man ska vaccinera, det kostar inte mycket och då har man gjort vad man kan.
Jag ska göra det till hösten ändå.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Muppo skrev:
Om du nu har varit drabbad av det, förstår jag faktiskt inte hur du inte vågar vaccinera
Därför att vaccination inte hade hjälpt i detta fallet ändå.
Det var fel stam och den finns inget vaccin emot.

Och så gick det ju bra.
Jag är mindre rädd nu än då.
Det jag gör är att kontrollera fodret bättre så att inget kött råkar komma med.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Muppo skrev:
Brukar inte hästar bli trötta efter ett kolikanfall?!?
Inte riktigt på det viset.
Den var liksom slapp och hängig och hade svårt för att dia.
Men jag såg inte detta, för den var inne på kliniken när det hände.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Muppo skrev:
Det roligaste är att många hellre litar på veterinären än agronomen i tex. utfodringsfrågor oxå...
När det gäller utfodring så är mina ledstjärnor:
Christina Planck,
Björn A Olsson
och Anna Jansson.

Anna Jansson vaccinerar inte heller sina hästar.
Och hon köper ensilage av samma leverantör som jag.
Så jag har tagit kvalificerade referenser på mitt silage.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Inte_Ung skrev:
När det gäller utfodring så är mina ledstjärnor:
Christina Planck,
Björn A Olsson
och Anna Jansson.

Anna Jansson vaccinerar inte heller sina hästar.
Och hon köper ensilage av samma leverantör som jag.
Så jag har tagit kvalificerade referenser på mitt silage.

ååå..då e vi två! (men vem fan e björn? :confused: ) Men jag lägger till Cissi Müller på min lista! :D
Anna Jansson har ju ett gäng hästar så det blir lite pengar om man skulle vaccinera alla...
 
Sv: Hösilage/Botulism?

Björn är Christina Plancks kompis.
De skrev boken "Rätt foderstat - Bättre häst" tillsammans.
Och så är det han som räknar recept åt Hanssons som gör Edel-fodret som jag använder.

Jag har fler hästar än Anna Jansson.
Hon bor bara några kilometer från mig.
 
Sv: Hösilage/Botulism?

oki!:D *hmhm* då borde man kanske veta vem du e?

Min stallägare har en av Anna´s gamla travare förresten. Anna och "gubben" (kommer inte ihåg namn) tycker han är finare än aldrig förut, så det e kul!

*hmhm* har inte läst den boken faktiskt...borde nog göra det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 637
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp