Hösilage för 2-3 hästar.

JDFJ

Trådstartare
Hur gör ni som fodrar med hösilage och inte har "tillräckligt många" hästar?
Jag tänker framförallt på åtgången, en öppnad bal blir dåligt fort om det ej är minusgrader etc.
Jag funderar på hur jag skall lägga upp mina fodergivor till hösten. Jag ser helst att mina hästar går på fri tillgång och funderar både på torrhö och hösilage.

Rundbalar i hö tycker jag är svårt att hålla fräscht, och svårt att få tag i god kvalitét.
Det är även en förvaringsfråga då jag inte har tillgång till så stor lada.
Småbal finns det möjlighet att ha ett par ton hemma.

Bästa alternativet vore plastat hö, det kan jag förvara ute utan problem men då undrar jag hur det är genomförbart när jag "bara" har 2-3 (den tredje eventuellt om jag hyr ut en box) hästar.

Om man köper mindre hösilagebalar som känns mer lätthanterliga (har inte egen traktor och kan inte gärna rulla ut en 600kgs bal varje gång det behövs påfyllning :rofl: ) och jag kan då lägga ut en hel sådan i någon form av foderstation.

Jag har ingen möjlighet att ens ta in en bal i taget för att den skall "torka".

Hur hur hur löser jag detta? :idea:
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Eftersom allt torrhö här omkring har möglat bort (plastade storbalar, småbalar är helt slut inom 15 mils radie) så har jag i år fortsatt med torrt hösilage (TS 85%), kasserar balen om det verkar minsta lilla dåligt eller om det är kvar i den efter "för många" dagar.

Jag ställer den på en lastpall, tar bort all plast, river upp den så att det är luftigt i hela balen (ett jävla jobb) och bär ut till hästarna så mycket jag kan varje dag. Jag använder aldrig det allra sista utan kastar det för säkerhets skull. (Mycket täckodling blir det!)

Det blir givetvis mycket spill, men för 200 kr/bal blir det billigare än att åka och leta som en dåre efter torrhö. Balarna väger kanske 250 - 300 kg och jag har fyra hästar (två högdräktiga, en hingst och en tunn svårfödd ynglig på 5 år). Ingen av dem går på något vidare bete än eftersom gräset var väldigt sent här hos oss i år.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Jag hade i vintras 3 hästar ( mellan 148-162 cm och 430-500 kg) och fick tag på hösilagebalar på ca 200 kg. Det tog dem ca 7 dagar för dem att äta upp balaran när det fanns lite gräs i hagen (stora ytor) och ca 5 dagar när det var snö. De hade fritillgång och gick på lösdrift. Jag hade aldrig problem med kvaliten på fodret - förutom några balar i slutet på säsongen som var dåliga när jag öppnade dem.

Pga att jag inte hade nät eller liknande blev det mycket spill, men annars smidit och är man två personer kan man lätt rulla balarna själv några meter (trots att dessa var fyrkantinga), några gånger lyckades jag även själv, men då fick de inte ha frusit fast, sitta på fel ställe, vara halt etc...

Planen är samam vända i år och ytterligare en häst till samt någon form av nät/låda så att maten inte sprids överallt. Svårast var nog att få iväg de dåliga balarna.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

vi eldar upp de dåliga balarna, att dumpa dem i skogen eller liknande känns inte som ett alternativ och att skicka dem på tippen är dyyyyrt.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Jag har tre hästar och vi använder fyrkantsbalar på ca 120-150 kg. Det känns lagom för oss, räcker ca 3 dagar och går därmed bra att fodra med större delen av året. Har dock inte fri tillgång utan väger upp alla givor, och balarna öppnas på samma plats där de förvaras så jag behöver inte flytta på dem. Ska du ställa ut en hel bal åt gången på så få hästar hade jag absolut velat ha småbalar, det blir lättare att hantera och framför allt håller det sig fräscht.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Låt säga att jag köper 200-300 eller större balar och väljer att riva upp dem och servera i någon form av foderstation i hagen för fri tillgång (Just för att balarna blir för tunga för att rulla in), hur täckar jag det som blir kvar av balen tills det är dags att fylla på i hagen igen? Behöver jag lyfta in det i en bod (har inga lador utan två bodar, en modell mindre och en större) för att det inte ska bli dåligt eller "räcker" en typ pressening?
EVENTUELLT har jag fått tag på en leverantör som kan måttanpassa balarna efter mitt behov (då blir det 100-150kgs) och då är problemet löst. Men givetvis hade han fått in en stor offert om leverans till hel ridskola så frågan är om det finns ngt kvar åt mig...
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Aha!
Sedan har jag en till fundering.
Fryst stråfoder kan juh orsaka kolik. Hur löser ni det när ni serverar hösilage som har en större tendens att frysa än ett torrt hö?
Jag funderar på om jag köper 100-150kgs balar, att lösa det genom att ställa in den öppnade balen i foderutrymmet i stallet (en gammal utebox med anslutning till stallet) och hämta det aktuella höet där ifrån varje gång jag fyller på i hagen för att motverka att det fryser, så att det inte ligger ute där det alltid blir under nollan.
Det riskerar inte att bli gammalt med så små balar tänker jag.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Svarar igen då... Vi har så pass torrt silage nu att det inte fryser så det har varit ett icke-problem nu i år. Tidigare har vi gjort så att vi "helt enkelt" har tagit lös, packat i IKEA-kassar och sedan burit in i stallet. Tre omgångar foder har stått i stallet och en fjärde i den varma sadelkammaren för slutlig upptining innan fodring. (När det var dags att fodra tog vi alltså det helt tinade ur sadelkammaren, ställde in en ny omgång, och packade en ny omgång fruset silage och ställde i stallet).
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Har haft hösilage i några år, småbal ca 40 kg. Normalt pris tycker jag, men det var några år sedan (har flyttat hästarna till större flock), kring 1:80/kg, ibland var balen 45 kg o ibland 35 kg så det blir ett snittpris. Analyserat av bra värde (lågt MJ högt smrp) och mycket fint, behövde aldrig kasta bort någon bal från just den leverantören. Bodde då i Östergötland där det fanns mycket att välja på ang höleveranser.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Vi hade hösilage till fullblod + shettis. 170 kgsbalar i fyrkant, lätthanterliga och gick att hålla fräscha utom den allra varmaste tiden (då var hästarna inte så intresserade av annat än bete ändå, vi köpte torrhö dessa månader).

Balarna tog vi in så de hann tina inne i stallet innan de fodrades, det kan bli riktigt tråkiga konsekvenser att fodra med fruset foder.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

I vintras när det var plusgrader så fodrade vi våra hästar med plastat hösilage fri tillgång i hagen. Vi var en period tvugna att ha två balar öppnade till fyra hästar, för annars fick inte alla äta. Att dela en bal ledde bara till att hästarna trampade ner ÄNNU mer hösilage.

Det funkade fint, balarna höll bra skick och vi behövde inte kasta något. Så till vintern om det blir riktig vinter och minusgrader funderar jag på att eventuellt ha hösilagebalar i hagen för först två och sedan tre hästar.

Och det går utmärkt att rulla ut ensilagebalar i hagen! Det gjorde vi hela vintern, det även fast det stundtals var lerigt vid grinden! Ett par gånger så fixade en person utrullningen och att välta upp balen, de flesta gånger var vi två, och två av balarna var "blötare" än de andra, då gick det åt tre personer.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Tack för alla svar!
Nu vet jag hur jag ska lösa foderfrågan i vinter! :banana:
Småbal + fri tillgång från "inneförvarat" foder ur småbal som fylls på varje morgon!
Nu ska jg bara bygga en bra foderhäck! ;)
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

Vi använder hö i småbal när det är varmt och torrt ensilage (inte hö i påse utan ca 60-65% TS) på vintern. För några år sedan började vi med fyrkantsbal ist. för rundbal, vilken skillnad. Nu kan man öppna i ena gaveln och ta skiva för skiva och resten är skyddat och håller sig mycket längre.
Tidigare hade vi 4 hästar som åt ensilaget och då tog det ca en vecka/bal, nu kommer vi bara att ha 3 så vi får se hur det går.
 
Sv: Hösilage för 2-3 hästar.

*kl*

Har 50 kgs småbal (haft från 25 kg och upp till 50, men nu ligger de på 50 kg). 2 ponnyer, strikt reglerad giva, går ca 14 kg/dygn. Blött silage.

Vintertid inte ett problem då en bal förbrukas på 3,5 dygn. När det är varmt däremot så känns det inte okej. Så jag fryser det sommartid, i en frysbox.

Inte haft minsta problem med kolik etc av fruset grovfoder, men det tinar så otroligt snabbt, tinar bra nog bara av att hästarna andas på det. Oftast inte speciellt fruset i bal vintertid heller trots lågt TS och stall som håller samma temp som ute.

Sommartid tinas det ju på bara den tid det tar för mig att väga upp det om man bara drar isär det.
 

Liknande trådar

Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 354
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 907
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 031
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 561
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp