Bukefalos 28 år!

hösilage mängd/fritillgång frågor

Moppa123

Trådstartare
Hejsan på er :)
Nu har vi bestämt att våra pållar ska få ensilage ute i hagen. Dock får jag ett foderstats problem :confused:

Hur ska jag ska lista ut hur många kilon hon äter under en dag om det är fri tillgång och de är två stycken i hagen??

Min äter snabbare och mer än den andra men jag måste ju få något sorts hum eftersom jag vill räkna ut alla värden osv osv..

hur gör ni? :confused:
 
Beror lite på vad det är för värden på hösilaget. Ett dåligt hösilage (låg kvot pga lite protein) ska man inte ge obegränsat av.

Ett bra hö/hösilage däremot gör det inget om hästen äter "för mycket" av förutom att de kan bli överviktiga då.

mvh Jessica
 
hmm ok, det har du iof rätt i.
Hästarna har ganska tråkigt i hagen och vill få deras tuggbehov tillfredsställt och dessutom så de inte har så trist i hagen.

Men ska naturligtvis kräva en analys på ensilaget.
Men hur vet man hur många kilo de lyckas klämma i sig??
 
Ja, det kan vara lite bökigt att ta reda på. Hur blött är hösilaget? Det blir ju fler kg om det är blött.

Vanligt hö kan jag tänka mig blir 10-15 kg på fri tillgång om man har en "normal" häst, med ett blött hösilage blir det säkert upp till 20 kg.

Det kanske går att söka i trådarna på "foder" och se om man kan få några svar?

mvh Jessica
 
Hur har ni introducerat hästen på ensilaget?
Min "hag-kompis" vill bara slänga ut en 200 kgs bal och sedan låta dem äta...
hmmmmm min häst är ganska glups och hungrig så jag tror mer på att introducera det långsamt...
eller är jag fånig då?
 
Har de inte fått hösilage förut så måste det introduceras långsamt, det är ju ett foderbyte som vilket annat som hellst. tex byte från hö till gräs på sommaren.
Tvära foderbyten är ju aldrig bra !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 236
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp