Bukefalos 28 år!

Hösilage med mycket klöver..

Tabitha

Trådstartare
.. kan man säga något generellt om det? Det har väldigt långa klöverstrån, är ganska torrt och luktar fräscht men "örtigt" snarare än sött. Jag vet att man inte kan se på höet vad det innehåller rent näringsmässigt, men undrar ändå om någon har erfarenhet av hur det "brukar" förhålla sig.. Liksom. :angel: Kan man t.ex. säga att hösilage med grova strån generellt innehåller mer fibrer än ett med tunna strån? Eller att ett hösilage som luktar sött generellt innehåller mer socker än ett som luktar örter? Bonden har ingen analys, men om jag skall fortsätta handla av honom tänkte jag kosta på en själv.
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

Vet bara att hästar verkligen ÄLSKAR det...vi har ett hösilage som vi analyserat som kommer i dagarna..det är mkt klöver/lusern i så då får vi veta om det innehåller så mkt protein som vi tror..sen vet jag inte med fibrerna, men våra hästar har aldrig varit så fina sen vi började ge det för 3 år sedan..dom får 50/50 med ett "vanligt" hö.
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

Om det är mycket klöver i så BORDE det ju vara proteinrikt - frågan är bara HUR proteinrikt. Jag skulle tro, utan att ha några större erfarenheter av sånt dock, att det åtminstone innehåller en NORMAL mängd protein. Men det beror ju också på NÄR det är skördat?
På SÅ sätt kan man ju ana vad det kan tänkas innehålla och därmed bestämma om det ska bli köp eller inte, men man bör ju alltid analysera det för att vara säker.
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

Problemet med klöver är att det kan vara svårt att ensliera. De hårda stjälkarna är fyllda med luft och då skapas inte den riktiga syrefria miljön. Stjälkarna kan även sticka hål på plasten. Om klöver ska funka bra så ska den vara riktigt tidigt tagen, så att den är späd. Hästar är ju gräsätare, men en liten inblandning av baljväxter kan öka ett foders proteininnehåll. Jag har gett ett klöver ( 80%) och gräs( 20%) hösilage. Men jag fick slänga dom balarna just för att det var sent taget och för mkt luft. Min ena häst fick även kolik av det fodret, gasbildning i tarmen. Nu ger jag ett rent timotejhösilage med en mkt liten inblandning av lusern, vilket fungerar utmärkt.

Men är inte klöverinnehållet allt för stort och den är späd och fin så funkar det alldeles utmärkt som foder.
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

Klöver är snarare lättare att packa än gräs och eventuellt syre i några själkar förbrukas snabbt (förutsatt en inte alltför hög ts-halt). Däremot innehåller klöver mindre lättlösliga kolhydrater än gräs, vilket teoretiskt skulle kunna ge vissa problem.

David
 
Hösilage med mycket ogräs..

Tack för era svar! :bow: Tyvärr har det visat sig inte bara vara klöverrikt - det innehåller bitvis även en hel del ogräs - typ kamomill (tror jag - ser ut som små prästkragar med dill på stjälkarna :angel:) och en del annat som jag inte vet namnet på. Fråga: Kan det (ffa "kamomillen") vara skadligt eller tar det bara upp onödig plats i balen? Har hittills försökt plocka bort dem, men det är lite för tidskrävande i längden..
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

har fått värdena på vårat nu..Ts 68, MJ 9,0, smb.rp 108...rätt bra med andra ord..;)
 
Sv: Hösilage med mycket klöver..

Å grattis - vilken lyx! Är tveksam till om jag skall fortsätta handla mitt, det är så mkt kamomill och annat "skräp" i det. Har inte tid att stå o rensa för hand varje dag! Jag ska öppna en bal till idag och kolla hur den ser ut..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 126
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 236
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 946
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Var tvungen att köpa annat hösilage nu eftersom bonden hade slut. Finns ingen analys på det, och tycker det känns lite "onödigt" att ta...
Svar
2
· Visningar
810
Senast: Latest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp