Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

En rapport från Fraggel.

Maja växer och frodas. Nu är jag mest nojjig för alla sjukdomar som RS och Kikhosta som det talas om. Blir även trött på människor som är dunderförkylda och vill komma hit på besök. I övrigt är det kanon! Maja vaknar en gång per natt nu sista målet vid 22 sen vid 03 för att sedan vakna vid 7-8 tiden.

Fast friska beisar klarar ju ändå förkylningar rätt bra. Hela familjen har i princip varit oavbrutet sjuka och förkylda hela hösten härhemma, eftersom storebror släpar hem det ena värre än det andra från dagis, men lillebror tycks faktiskt vara den som klarar dem bäst. Eller så är han bara den minst gnälliga av oss. ;)

Lillebror fortsätter annars att vara en oförskämt lätthanterlig liten pajsare. Aldrig ledsen och skrikig, oftast nöjd och glad, sover gott och mycket och växer ordentligt. Otroligt lyxigt med ett sånt barn!
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Alla säger åt oss att de aldrig har träffat ett barn som är så glad som våran, han skrattar åt allt och alla..
Folk har sagt till oss att de kommer böra grina då de ser frmmande ansikten i en viss ålder, när kommer det?
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Aldrig? Äldste sonen är två och ett halvt, och han har aldrig haft nån sån fas. Däremot kommer det oftast en ålder då de inte är lika glada att sitta i famnen på vem som helst, när de är små är de ju oftast nöjda oavsett vems knä de sitter i.

Funderar på i vilken ålder de börjar kunna känna igen folk? Vår bebis är snart tre månader nu, och även om man förståss som förälder gärna vill tro att han känner igen mig, så tror jag nog inte han gör det egentligen, han är lika glad mot alla.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja så är Ian också, han är u glad i alla. Så jag funderade på det som alla sa.. kommer typ aldrig komma hos Ian då han verkar vara så glad :D''men den som väntar får väl se, hehe :D
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja, visst är hon!? Världens finaste bebis :love: :D (inte alls partisk.. :angel:)

Vi har också en glad bebis som skrattar och är glad mest hela tiden. När hon blir kinkig är hon extra mammig (eller tuttig?) men annars brukar hon kunna vara hos de flesta. Hon brukar flirta in sig rätt bra hos de flesta, såpass att de som inte velat ha barn innan, eller "inte än", som träffar henne vill ha det nu, nu, nu! Och de som inte gillar barn alls gillar ändå henne. Ett riktigt charmtroll är vad hon är *stolt mamma*.

Det återstår nog att se om de blir sådana någon gång. En liten som jag bar runt på som aldrig förr för x antal år sedan gick från att älska när jag bar på honom till att skrika så fort han var hos någon annan än mamman. Pappan funkade ibland, men inte särskilt ofta när det fanns "främmande" folk i närheten.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Har (äntligen) knåpat ihop en liten förlossningsberättelse. Jag har inte skrivit med alla detaljer, det är ju ändå en privat grej och vissa saker tänker jag hålla för mig själv och de som var där. Men lite vill jag dela med mig av.
Länkar till min blogg så får ni läsa där (näst nyaste inlägget :p).
http://www.muwlin.blogg.se
 
Sv: Höstföräldrar 2012

*KL*
Min lilla och hennes bror har också varit bebisar som varit glada och orädda, men periodvis har sonen varit mer mammig. Han har dock aldrig gråtit när han sett andra människor utan för det mesta varit supercharmerande och glad.

Gott nytt år. Vi börjar året med förmodat RS på lilltösen, men än så länge äter hon som hon ska (för det mesta) så då blir slemmet inte lika trögflytande och hostattackerna inte så illa. Tar vi oss igenom morgondagen och en dag till så tror jag vi kan känna oss säkra på att det gick vägen ändå.

Just RS är jättevanligt den här tiden på året hos småttisar med äldre syskon, och som jag har förstått så är det ett av ett fåtal virus som bebisar faktiskt drabbas av. Annars är min erfarenhet också att bebisar klarar sig rätt bra. Vi får hoppas att hon piggar på sig innan nästa vecka, för då är det tänkt att hon ska få sin första vaccination.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Hoppas lilltösen kryar på sig. Min lilltös är snorig än, men inte sämre i alla fall. Usch jag blir så nojjig om alla artiklar om Rs-epedemi, kikhost och så vidare.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Hur vet man egentligen att de har rs? Min bebis har varit mer eller mindre konstant förkyld sen han föddes eftersom storebror smittar honom hela tiden, går det att märka skillnad på en ofarlig förkylning och rs för en lekman?
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men min tös har ju också varit förkyld mer eller mindre sen hon föddes. Hon har hittills inte brytt sig nämvärt, men den här gången mår hon riktigt dåligt, gnäller och slemmar, hostar och snorar i massor, ingen feber. Mycket slem, framförallt efter de sovit och vid hostattackerna, samt feberfri trots att de mår risigt, är tecken på RS. Årstiden spelar också in, nu ligger RS på topp.

RS behöver inte alls vara farligt för spädisar, men spädisar och gamla människor löper större risk att utveckla lunginflammation. Om men lyckas mata/amma mycket kan man hjälpa till så att slemmet inte blir så segt och att det lättare hostas upp. Helt enkelt så håller man koll på bebisen som vid vilken förkylning som helst.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

kl

Ian har bara varit förkyld en gång än så länge..
Men då har han ju inga syskon som drar hem nått.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Min dotter (nu 2 år) hade rs virus när hon var 3 månader. Hon fick sin första förkylning först och sen blev hon bara sämre. Skillnaden mot när det bara var förkylningen var att hon fick väldigt jobbigt att andas, hon fick kämpa för att få luft. Hon blev inlagd på sjukhus i en vecka. Efter det har hon haft jobbigt med andningen vid förkylningar men senaste förkylningen klarade hon bra så jag hoppas det vänt nu.

Så var försiktiga, min dotter har en storasyster men hon gick inte på dagis då. Vi var inte heller ute i stora folksamlingar men ändå blev hon så sjuk.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Det går ju inte att vara försiktig när man har ett äldre dagisbarn hemma, vi kan och vill ju inte hålla dagisbarnet isolerat från resten av familjen. Pappan plockar ju med sig en och annan förkylning från jobbet också, men även där vill jag ju inte gärna leva i karantän ensam med bebisen. Så man får nog stå ut med att den förkylning som någon i familjen får oftast drabbar alla.

Dock har bebisen aldrig fått feber eller hosta, och blir nästan aldrig täppt i näsan, utan snorar bara lite. Vi andra blir oftast mycket sjukare.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Jag menade mest att man kan undvika dom situationerna man kan, inte ge sig ut och handla när det är som mest folk och inte låta förkylda pussa på bebisen (familjen undantaget). Men samtidigt så var vi försiktiga och ändå blev våran dotter så sjuk så det är svårt att undvika.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Hur snabbt efter första förkylningen blev din dotter sämre? Ja jag är helnojjig. Kommer skippa att gå på Öppna förskolan nu som startar. Känns jättetråkigt, men inte värt att få skiten och nu i min by så cirkulerar streptokocker hit och dit.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Hon blev förkyld i mellandagarna, men var sen nästan bra. Ungefär en vecka in på nya året fick hon lätt feber, hostig och jobbigt med andningen. Om jag kommer ihåg rätt blev hon snabbt sämre då även om det aldrig var "ringa-ambulans-akut". Den natten satt vi uppe med henne och åkte till hennes läkare dagen efter, han skickade direkt upp oss till sjukhuset. Rs är sällan livsfarligt men det är jobbigt för dom små
Jag skulle också undvikit öppna förskolan om ni har saker som går där ni bor.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Har du ingen du kan träffa lite lugnare? Om ni har babyträffar på er öppna förskola skulle jag våga gå dit. Det luriga med rs är att hos äldre barn och vuxna blir det en vanlig förkylning, jag tror att det är därför bebisarna smittas så lätt.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Tyvärr är det inga babyträffar utan det är från 0-5 år. Så det känns som det kan vara en smitthärd där. Hur är det? Ger amning mer skydd mot rs och liknande? En kompis hävdar att ammar man får inte bebisen rs, men det har jag svårt att tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 520
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp