Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Har fått min sjukskrivning förlängd idag. Den ska förhoppningsvis täcka fram tills jag får gravidpenning om jag nu får dom 60 dagar jag borde ha rätt till.
Senaste dagarna har varit riktigt dåligt, varit kämpigt att bara gå fram och tillbaka till toaletten, vända mig i sängen har varit ett stort smärtsamt projekt. Idag är det lite bättre som tur är. Saknar verkligen mitt gamla liv 😬 Gå promenad med hundarna och greja med hästarna.
 
@lilleknodd2 det kan ju bara vara något kärl som brustit om bebisen bökar sig längre ner kanske? Men hör med din bm om du känner dig orolig 👍

@_Zacke_ fy lider med dig! Är så otroligt frustrerande när kroppen bara motarbetar en och känns allmänt oresonlig 😐

Varit på extra ul på förmiddagen. Allt såg bra ut, gott om fostervatten, bebis åt rätt håll och i normal storlek (uppskattades till ca 3,7 kg vid fullgången tid, om sex dagar med andra ord😱).
Vi (mest mannen eftersom jag är så envis) bestämde att jag jobbar sista dagen idag och är hemma resten av veckan. Vilket nog är klokt då en enorm trötthet kommit över mig under helgen och inte verkar vilja ge med sig. Dessutom trodde de vid ultraljudet att bebis nog kommer vilja träffa oss rätt snart 😍😱
 
@lilleknodd2 det kan ju bara vara något kärl som brustit om bebisen bökar sig längre ner kanske? Men hör med din bm om du känner dig orolig 👍

@_Zacke_ fy lider med dig! Är så otroligt frustrerande när kroppen bara motarbetar en och känns allmänt oresonlig 😐

Varit på extra ul på förmiddagen. Allt såg bra ut, gott om fostervatten, bebis åt rätt håll och i normal storlek (uppskattades till ca 3,7 kg vid fullgången tid, om sex dagar med andra ord😱).
Vi (mest mannen eftersom jag är så envis) bestämde att jag jobbar sista dagen idag och är hemma resten av veckan. Vilket nog är klokt då en enorm trötthet kommit över mig under helgen och inte verkar vilja ge med sig. Dessutom trodde de vid ultraljudet att bebis nog kommer vilja träffa oss rätt snart 😍😱
Det har inte kommit mer blod så jag känner mig lite lugnare nu än imorse, tror du kan ha rätt i att det kan vara pga bökandet!
Får se om jag ringer bm något i veckan oavsett då jag blir rätt nojig över magens tillväxt.. 🤯 Han är extremt pigg och kör disco för jämnan iallafall, så han verkar ju må bra oavsett!

På lördag kör vi 30 årsfest för mig och sen har jag lovat mig själv att jag får börja plocka in bebisens saker från garaget - tvätta kläder och all textil, montera ihop sängen osv. 😍

Vad skönt att allt såg bra ut! Herregud, snart kommer trådens första bebis. Kändes som om vi aldrig skulle komma hit i början på året 😂😉🤪
 
Extra mätning av magen idag, SF-måttet låg kvar på 29 (vecka 30+1) så det har inte fortsatt sticka iväg :up: BM tyckte att det kändes som att bebisen låg med huvudet nedåt men sa att den fortfarande kan fara runt.

Sista tillfället på föräldrakursen idag också, lite mer om förlossning och vad som händer efter att barnet är ute och när man kommit hem. Det har varit rätt bra men också skönt att det är klart :D
 
kl

Min bebis har flyttat ned nu - så skönt att kunna andas, sova och äta utan halsbränna 👍 Trodde ett tag att jag skulle behöva kliva av jobbet redan nu, men efter lite sömn känns det genast bättre! :D

Åh vad skönt, ser fram emot att komma dit jag med :D

Själv har jag börjat första arbetsveckan med att sova som en kratta :crazy: Aldrig haft problem att sova förut, man blir ju helt knäpp!
 
Har fått min sjukskrivning förlängd idag. Den ska förhoppningsvis täcka fram tills jag får gravidpenning om jag nu får dom 60 dagar jag borde ha rätt till.
Senaste dagarna har varit riktigt dåligt, varit kämpigt att bara gå fram och tillbaka till toaletten, vända mig i sängen har varit ett stort smärtsamt projekt. Idag är det lite bättre som tur är. Saknar verkligen mitt gamla liv 😬 Gå promenad med hundarna och greja med hästarna.
kl

Min bebis har flyttat ned nu - så skönt att kunna andas, sova och äta utan halsbränna 👍 Trodde ett tag att jag skulle behöva kliva av jobbet redan nu, men efter lite sömn känns det genast bättre! :D
här har ju bebis flyttat ned flera våningar men jag har fortfarande samma bekymmer med andning och mat 😅
Ser fram emot extra mätningen på måndag även om jag anar att det inte hänt så mycket.. men för att se det hela positiva ur min nyfikna sida så får jag iaf se lillebror på ett TUL också isåfall 🤩💛
 
Fy vad jag har svårt att lita på vården - dels har de missat att lämna ut två provsvar på sköldkörtelvärden nu under graviditeten, och nu senast idag fick jag veta att jag har urinvägsinfektion. De lovade att höra av sig för en vecka sedan om det växte bakterier, och hör jag inget så är allt okej. Jo, tjena - massa e.coli och insatt på antibiotika idag... Hoppas bebisen inte tagit skada bara. :(
 
Nu börjar det verkligen kännas att det är nära 😱
Känner tecknen på att kroppen förbereder sig på ett helt annat sätt än förra gången...
Vet inte om jag vågar säga något till mannen, han är redan sjukt stressad över alla projekt här hemma som helst ska bli klara innan (vi gräver ner nytt avlopp, ska hyra ut stallet och de flyttar in i helgen, håller på att sätta om alla staket (4ha), lite olika markarbeten som vi tänkte "passa på" att göra när vi ändå har grävmaskin på plats, målar om på nedervåningen, han börjar nytt jobb på måndag m.m, m.m).

Haha vi är verkligen dåliga på att ta det lugnt! 🙈
Jag försöker hålla mig lite lagom sysselsatt, fixar med bokföring, städar lite, handlat mat och fyllt på skafferi och frys, har budat hem möbler till den snart klara nedervåningen på auktion 😁
Funderar på om jag inte skulle baka något gottigt nu innan lunch 😋 Bakade mycket när jag gick och väntade på sonen men då hade vi också två frysar. Men en kokostosca hade varit GOTT till eftermiddagen!
 
Fy vad jag har svårt att lita på vården - dels har de missat att lämna ut två provsvar på sköldkörtelvärden nu under graviditeten, och nu senast idag fick jag veta att jag har urinvägsinfektion. De lovade att höra av sig för en vecka sedan om det växte bakterier, och hör jag inget så är allt okej. Jo, tjena - massa e.coli och insatt på antibiotika idag... Hoppas bebisen inte tagit skada bara. :(
Svar på urinodling brukar ta iaf en vecka, men du kanske menar en vecka efter att de skulle höra av sig?
Tråkigt hur som om du inte känner dig trygg! Är det vårdcentralen eller mödravården?
 
är det någon som har koll på vart vi kan hitta listan? :o

Det här borde vara senaste :)

September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland
 
Svar på urinodling brukar ta iaf en vecka, men du kanske menar en vecka efter att de skulle höra av sig?
Tråkigt hur som om du inte känner dig trygg! Är det vårdcentralen eller mödravården?

Hade ett planerat besök hos BM idag och påtalade problemet, de hade missat provsvaret då min BM var på semester. De har nu skrivit en avvikelse på den försenade behandlingen och ska se över sina rutiner. Jag hoppas det ska fungera bättre framöver....

Vårdcentralen är inte så mycket bättre tyvärr - har blivit listad hos en manlig läkare som tyvärr inte verkar ha koll på riktlinjer för behandling av gravida. Går tyvärr inte att byta läkare inom VC utan får lista mig någon annanstans i sånt fall. Så jag får ha koll själv så gott det går och har bokat en telefontid med honom till veckan för att diskutera varför mina provsvar inte lämnas ut som de ska. Dubbelsuck.
 
Vecka 35 nu, närmar sig ju faktiskt! Tycker magen har sjunkit lite nu också, har inte alls samma tryck uppåt och mår inte lika illa på kvällarna längre, så skönt!
Var hos BM i måndags och fick lite bannor för att jag slarvat med järntabletterna det senaste så järnvärdet var lite lägre. Försöker skärpa mig tills nästa besök :p I övrigt var allt bra :)
 
Jag har plötsligt börjat känna mig så himla gravid :p Kan knappt ta på mig skorna, flåsar på vanliga promenader, det är ett halvt träningspass att gå upp för trappan, ryggen och höfterna klagar mer och mer, jag måste i princip välta mig ner i sängen på kvällen... :cautious: Och så börjar jag känna mig mer och mer inåtvänd, att jag liksom egentligen inte bryr mig om eller har hjärnkapacitet att bry mig om så mycket mer än mig själv och mitt barn :o

Slutet på vecka 31 nu i alla fall och har snart klarat mig igenom första arbetsveckan efter semestern. Har meddelat klart och tydligt att det är helt uteslutet att jobba mer än till två veckor innan BF, men skulle gärna gå ännu tidigare om det går... Får se hur jag mår om några veckor, det är ju svårt att säga nu.
 
Min BM är sjukskriven så jag fick en ny på besöket i tisdags. Inte alls nöjd! hon var inte ett dugg charmig och besöket tog 10 minuter, kändes inte som att det fanns tid att ställa frågor, för hon hade bråttom med att få oss därifrån. Fick dessutom en lapp med massa besök förbokade och alla är precis mitt på dagen. Vilket betyder att jag måste vara borta från jobbet 1.5-2 timmar för ett 10-20min långt besök. (Jobbar i en annan stad än den jag bor i). När jag försökte fråga om tiderna gick att byta så fick jag korta snäsiga svar,

Ringde imorse till BVC och har fått en ny BM som var mycket mer tillmötesgående ch trevlig. Och jag har fått nya mer passande tider bokade!

Föräldrakurs verkar det inte bli nån för vår del, de börjar så tidigt som 15.30 och på dagar då jag jobbar till 17.00. Är det stor nackdel att inte gå på föräldrakurs tror ni?
 
@Rouise Bra gjort av dig att byta BM direkt! Man vill ju verkligen känna förtroende och att de lyssnar på en.

Angående föräldrakurs så hade vi måndagar 14:00-16:00, inte riktigt kompatibelt med att jobba kontorstider... Men vi hade semester de två första veckorna så det var bara sista tillfället det blev halvdag på jobbet. Jag skulle nog ha klarat mig utan föräldrakurs, det var inte direkt något revolutionerande som man inte kunde ha läst sig till eller fått via sin vanliga BM. Jag tyckte mest det var trevligt att få tillfälle att få information och möjlighet att ställa frågor i lugn och ro.
 
Min BM är sjukskriven så jag fick en ny på besöket i tisdags. Inte alls nöjd! hon var inte ett dugg charmig och besöket tog 10 minuter, kändes inte som att det fanns tid att ställa frågor, för hon hade bråttom med att få oss därifrån. Fick dessutom en lapp med massa besök förbokade och alla är precis mitt på dagen. Vilket betyder att jag måste vara borta från jobbet 1.5-2 timmar för ett 10-20min långt besök. (Jobbar i en annan stad än den jag bor i). När jag försökte fråga om tiderna gick att byta så fick jag korta snäsiga svar,

Ringde imorse till BVC och har fått en ny BM som var mycket mer tillmötesgående ch trevlig. Och jag har fått nya mer passande tider bokade!

Föräldrakurs verkar det inte bli nån för vår del, de börjar så tidigt som 15.30 och på dagar då jag jobbar till 17.00. Är det stor nackdel att inte gå på föräldrakurs tror ni?

Jag och min man vill inte gå någon föräldrakurs/grupp men känner oss ändå osäkra och vill ha mer kunskap. Men våran bm har lagt på en halvtimme på våra vanliga besök så vi ska få föräldrautbildning av henne då :)
 
Jag har plötsligt börjat känna mig så himla gravid :p Kan knappt ta på mig skorna, flåsar på vanliga promenader, det är ett halvt träningspass att gå upp för trappan, ryggen och höfterna klagar mer och mer, jag måste i princip välta mig ner i sängen på kvällen... :cautious: Och så börjar jag känna mig mer och mer inåtvänd, att jag liksom egentligen inte bryr mig om eller har hjärnkapacitet att bry mig om så mycket mer än mig själv och mitt barn :o

Slutet på vecka 31 nu i alla fall och har snart klarat mig igenom första arbetsveckan efter semestern. Har meddelat klart och tydligt att det är helt uteslutet att jobba mer än till två veckor innan BF, men skulle gärna gå ännu tidigare om det går... Får se hur jag mår om några veckor, det är ju svårt att säga nu.

Minns så väl att jag också var sån med andra barnet 😅 Jobbade till tre veckor innan bf och upplärningen av min vikarie var en pina för jag ville bara vara ifred från allt och alla och hade ingen lust att engagera mig mer än nödvändigt i nåt som inte hade med mig och min familj att göra. Med första barnet var det skillnad för då var jag sjukskriven 100% de tre sista månaderna pga stressrelaterad migrän och var hemma med djuren ensam och vilade:D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 967
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 584
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 906
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
46 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp