Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Jag fick någon kod, typ fyra siffror, att ge till min arbetsgivare i deras kontakt med FK. Är det en statlig myndighet så måste de ju göra detta ofta? Prova att prata med dem igen, kanske en annan handläggare gör susen 🙄😉
Jag mailade nog bara att jag ville ha in mina inkomstuppgifter och koden FK gett mig. De har ju allt sånt i sina system så det tar ju knappast mer än fem minuter för dem att klicka ihop ett underlag för din årsinkomst.
Det går ju att göra själv men då måste det ju ändå kontrolleras mot din arbetsgivare, så enklare att de skickar in och du bara godkänner.

Ja, det är ju knappast första gången det händer... :meh: Borde vara superenkelt för dem att göra det. Har inte svarat än för jag kände att det var svårt att formulera ett svar som inte var passivt-aggressivt :o:rofl: Blev lite sur redan direkt när hon började mailet med att skriva fel namn, typ "Hej zassi!" fast jag heter zassoo :p (eller ja, mitt riktiga namn men du fattar ;))

Då hade jag nog bara gått in och ansökt om några föräldradagar för att få fylla i inkomsten och sen hör väl FK av sig till arbetsgivaren kanske 🤦🏼‍♀️

Ja jag vet inte, kanske så jag får göra? Vet inte riktigt vad för slags intyg jag ska lyckas skicka med om FK kräver sådant. Vårt system för tidsredovisning och lönespecifikationer är nerstängt nu under tre veckor :up:
 
Ja, det är ju knappast första gången det händer... :meh: Borde vara superenkelt för dem att göra det. Har inte svarat än för jag kände att det var svårt att formulera ett svar som inte var passivt-aggressivt :o:rofl: Blev lite sur redan direkt när hon började mailet med att skriva fel namn, typ "Hej zassi!" fast jag heter zassoo :p (eller ja, mitt riktiga namn men du fattar ;))



Ja jag vet inte, kanske så jag får göra? Vet inte riktigt vad för slags intyg jag ska lyckas skicka med om FK kräver sådant. Vårt system för tidsredovisning och lönespecifikationer är nerstängt nu under tre veckor :up:
Ansök om någon dag föräldrapenning bara, om du inte vet än hur mycket du vill ta ut. Ange arbetsgivare och inkomst, så kommer FK utreda din SGI. SGI:n bestäms aldrig innan man har ett pågående ärende om jag förstått det rätt.

En gång har FK skickat papper till mig, med kod jag skulle ge till arbetsgivare för att de skulle rapportera in min inkomst,och en gång skickade FK förfrågan direkt till min arbetsgivare.
 
Ja, det är ju knappast första gången det händer... :meh: Borde vara superenkelt för dem att göra det. Har inte svarat än för jag kände att det var svårt att formulera ett svar som inte var passivt-aggressivt :o:rofl: Blev lite sur redan direkt när hon började mailet med att skriva fel namn, typ "Hej zassi!" fast jag heter zassoo :p (eller ja, mitt riktiga namn men du fattar ;))

Ja jag vet inte, kanske så jag får göra? Vet inte riktigt vad för slags intyg jag ska lyckas skicka med om FK kräver sådant. Vårt system för tidsredovisning och lönespecifikationer är nerstängt nu under tre veckor :up:

Jag hade då också blivit sur, inte alls omotiverat att bli det. :mad: Ring FK tycker jag. Kan vara bra att reda ut detta, nu innan barnet kommer, om du behöver inkomsten så att säga. För både mig och maken tog handläggningen några veckor.
 
Ansök om någon dag föräldrapenning bara, om du inte vet än hur mycket du vill ta ut. Ange arbetsgivare och inkomst, så kommer FK utreda din SGI. SGI:n bestäms aldrig innan man har ett pågående ärende om jag förstått det rätt.

En gång har FK skickat papper till mig, med kod jag skulle ge till arbetsgivare för att de skulle rapportera in min inkomst,och en gång skickade FK förfrågan direkt till min arbetsgivare.

Verkar vara olika. På FK:s sida uppmanades jag efter v.22 att lämna in nya inkomstuppgifter via kod+arbetsgivare. Jag har fått uppgifterna godkända av FK för några veckor sedan fast jag inte ansökt om dagar än.
 
Jag ha också lämnat in/fått inlämnat och klart med SGI ett bra tag innan jag sökt om föräldradagar, så måste inte göras i samband med ansökan av dessa 🙂
 
Varit hos BM på förmiddagen, bad henne känna efter om det hade börjat hända något överhuvudtaget men hon kunde inte ens nå livmodertappen...
Så det verkar som om bebis har det bra därinne och inte planerar att komma de närmaste timmarna iaf🤔
Hon tyckte dock bebis sjunkit ner ännu mer (jotack, obehag ner i ben och typ bäcken på mig kan bekräfta att den försöker borra sig ut). Hon kunde känna huvudet. Hoppas som hon också trodde, att jag helt enkelt bara har snabba förlossningar, så det startar utan förvarning och sedan är ungen ute innan någon vet ordet av 🙄😇
40+3 idag samma dag som sonen föddes på, dock drog värkarna igång strax efter lunch den gången så kan nog konstatera att detta blir min längsta graviditet någonsin 🙈😂
 
Besök hos BM i vecka 32 (31+4). Fick träffa en annan eftersom min ordinarie var ledig. Blodtrycket har stigit ytterligare men ligger nu på 120/80 så det är inte direkt jättehögt men ändå stor skillnad jämfört med 105/65 som jag låg på länge.

SF-mått 30,5 och följer kurvan bra. Bebisen verkar ligga med huvudet nedåt och rumpan uppåt till höger, verkar vara ruckbar.

Överlag känner jag mig tung, trött och svullen just nu :down: Blir illamående ibland efter att jag ätit, tungt att andas. Händerna, benen och fötterna är svullna. Stödstrumpor blir mina kompisar från och med nu :p Fogarna börjar ge sig till känna. Vill spola fram tiden några veckor!
 
Besök hos BM i vecka 32 (31+4). Fick träffa en annan eftersom min ordinarie var ledig. Blodtrycket har stigit ytterligare men ligger nu på 120/80 så det är inte direkt jättehögt men ändå stor skillnad jämfört med 105/65 som jag låg på länge.

SF-mått 30,5 och följer kurvan bra. Bebisen verkar ligga med huvudet nedåt och rumpan uppåt till höger, verkar vara ruckbar.

Överlag känner jag mig tung, trött och svullen just nu :down: Blir illamående ibland efter att jag ätit, tungt att andas. Händerna, benen och fötterna är svullna. Stödstrumpor blir mina kompisar från och med nu :p Fogarna börjar ge sig till känna. Vill spola fram tiden några veckor!
Usch, illamåendet, svullnaden och andningen är svinjobbiga! Stödstrumpor hjälper faktiskt 👍 och det blir lite bättre nu när det blir svalare ute.
Äta lite och ofta tycker jag hjälper mot illamåendet, hemskt när jag blir mätt och direkt får halsbränna eller en känsla av att allt kommer upp igen vid minsta tryck mot magen (vilket ju typ är oundvikligt om en inte bara ligger helt stilla och då brukar halsbrännan komma istället 🙄).
Andningsproblemen släpper samma sekund som bebisr ute 😉 Ibland lättar de sista veckorna när bebis sjunker ner också, så hang in there 💪
 
Usch, illamåendet, svullnaden och andningen är svinjobbiga! Stödstrumpor hjälper faktiskt 👍 och det blir lite bättre nu när det blir svalare ute.
Äta lite och ofta tycker jag hjälper mot illamåendet, hemskt när jag blir mätt och direkt får halsbränna eller en känsla av att allt kommer upp igen vid minsta tryck mot magen (vilket ju typ är oundvikligt om en inte bara ligger helt stilla och då brukar halsbrännan komma istället 🙄).
Andningsproblemen släpper samma sekund som bebisr ute 😉 Ibland lättar de sista veckorna när bebis sjunker ner också, så hang in there 💪

Tack för pepp :D Har haft stödstrumpor hela dagen och det har känts väldigt bra. Man får göra vad man kan!
 
Vecka 32 här och börjar känna mig stor och otymplig, fogarna bråkar lite höft och svank är trötta. Lika så fötterna ömma. Men överlag ska jag nog inte klaga om man jämför med många andra har min graviditet hittills varit enkel.


Något lite lugnare på jobbet men ändå mycket att göra och det tar på krafterna såklart, 6veckor kvar att jobbas det är ändå lite nedräkning nu!
 
V 41 här nu, på måndag blir det v 42 😭😱
Hoppas verkligen att bebis vill komma snart, börjar bli väldigt kämpigt nu. Framförallt med en förkyld storebror som varit supergnällig sista dagarna och sovit dåligt + att vi har mycket att fixa med på gården...
Börjar även bli stressad över att barnens mormor och morfar som ska passa storebror under förlossningen åker utomlands på fredag samt att mannen börjat nytt jobb där han egentligen skulle åkt iväg utomlands på måndag men nu lyckats skjuta på det en vecka till 🙈
 
V 41 här nu, på måndag blir det v 42 😭😱
Hoppas verkligen att bebis vill komma snart, börjar bli väldigt kämpigt nu. Framförallt med en förkyld storebror som varit supergnällig sista dagarna och sovit dåligt + att vi har mycket att fixa med på gården...
Börjar även bli stressad över att barnens mormor och morfar som ska passa storebror under förlossningen åker utomlands på fredag samt att mannen börjat nytt jobb där han egentligen skulle åkt iväg utomlands på måndag men nu lyckats skjuta på det en vecka till 🙈

Heja bebis! Hoppas det drar igång snart så du slipper vänta mer. Är det igångsättning på 42+0 annars?
 
Vecka 33 för mig. Tröttheten har slagit till ordentligt. Börjat värka i höfterna och emellanåt ilar det lite obehagligt mellan benen. Har också börjat få ont i ryggen när jag kör bil, det känns inte så lovande med tanke på hur mycket jag kör dagligen... Får se hur det utvecklar sig.
 
V.30 här.
Jag är gnällig som vanligt. Svinont i höfterna, svullna händer och fötter så även dom gör ont(och inga skor passar), illamåendet har börjat komma tillbaka då och då, vidrig halsbränna.
Nu drog jag till med en ordentlig mansförkylning dessutom 😬 🤧

Annars är det full aktivitet där inne. Sparkarna är uppåt, härliga revbenssparkar 😅 ibland känns det som att hon aldrig sover!

Måste åka på shoppingtur någon dag med, är massor med saker vi saknar.

Fick 60 dagar gravidpenning beviljad och är sjukskriven fram tills dess. Så inget mer jobb för mig på länge, känns konstigt.
 
Heja bebis! Hoppas det drar igång snart så du slipper vänta mer. Är det igångsättning på 42+0 annars?
Ja har ingen större lust att behöva bli igångsatt, samtidigt som det hade varit skönt att få igång det hela. Vet inte exakt men då jag inte diskuterat det med BM ännu, hade liksom int ens tänkt tanken att det kanske skulle bli aktuellt 🙈

Har du provat foglossningsbälte mot ryggvärken? Tycker jag hjälper lite när det blir mycket sittande, och försöka ändra positionen lite, lite grann så ofta det går.
 
V.30 här.
Jag är gnällig som vanligt. Svinont i höfterna, svullna händer och fötter så även dom gör ont(och inga skor passar), illamåendet har börjat komma tillbaka då och då, vidrig halsbränna.
Nu drog jag till med en ordentlig mansförkylning dessutom 😬 🤧

Annars är det full aktivitet där inne. Sparkarna är uppåt, härliga revbenssparkar 😅 ibland känns det som att hon aldrig sover!

Måste åka på shoppingtur någon dag med, är massor med saker vi saknar.

Fick 60 dagar gravidpenning beviljad och är sjukskriven fram tills dess. Så inget mer jobb för mig på länge, känns konstigt.
Novalucol har räddat många halsbrännenätter för mig 🙄
Fy förkylning när en är gravid är vidrigt, lider med dig. Skönt ändå att få gravidpenning, hemskt att behöva jobba också när kroppen har fullt upp med att bara klara av att andas och överleva (som det ofta känns som).
 
Novalucol har räddat många halsbrännenätter för mig 🙄
Fy förkylning när en är gravid är vidrigt, lider med dig. Skönt ändå att få gravidpenning, hemskt att behöva jobba också när kroppen har fullt upp med att bara klara av att andas och överleva (som det ofta känns som).

Okej, den har jag inte provat :) Har kört med Rennie som hjälpt litegrann. Provade Gaviscon men spyr nästan av den smaken så undviker den🙄
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
22 322
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 217
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 890
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 720
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp