Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Besök hos BM idag i vecka 36 (35+3). Blodtrycket var jättebra, 115/65 så lite lägre än senast till och med. SF-måttet hade hoppat upp till 34 så magen växer på! Det märks, om man säger så :p

Skönt att få prata lite med BM överlag, jag fick gnälla av mig lite av de senaste dagarnas deppighet över att allt känns lite tungt och den förbaskade svullnaden. Alltså överlag är det väl ändå hyfsat (mår ju inte bra men det är väl ändå på den nivå som man kan förvänta sig när man är höggravid) men jag märker att jag svänger mer i måendet just nu, det är lite mer svajigt.

Vi pratade om förlossning och men jag hade inget specifikt jag ville att hon skulle skriva i journalen. Jag försöker att hålla mig avslappnad och inte ha så mycket förväntningar. Tror att om jag skulle börja tänka för mycket på det så skulle det nog bli jobbigare, min hjärna har lätt att gå på högvarv så jag vill inte ge den för mycket att jobba med. Tycker att jag har tillräcklig koll på hur det går till så jag vill nog mest vara i min bubbla och hålla det positivt och avslappnat.
 
Besök hos BM idag. Kom hem nyss.
Allt såg bra ut med bebis, SF måttet dock samma som för 2v sen men han har sjunkit ännu mer (hur han nu kunnat det, känns som att han snart är ute 😂).

Hon gjorde en undersökning och konstaterade att tappen är ca 1cm, dock fortfarande bakåtriktad men är 1-2cm öppen och hon petade lillebror på huvudet 😱

Med storasyster bad jag om en undersökning på fredagen och hon är född måndagen efter så förhoppningsvis så blev kroppen lite irriterad nu så det kommer igång 😅

Är ruskigt trött hela tiden nu pga nätter som mest består av vakentid.. försöker vila lite dagtid men det blir ju inte samma djupsömn och så är det mycket att göra på dagarna också! 😴🤦🏼‍♀️
Min förhoppning är att det snart är dags iaf, med lite hjälp från BM idag..
 
Här verkar min kropp ha gått in i någon form av protest? 🤔 I helgen fick jag mjölkstockning (fruktansvärt otrevligt, extrem frossa och öm i ena bröstet) tack och lov gick det över rätt fort! I tisdags satt jag och bebis tre timmar på närakuten på vårdcentralen pga att jag även fått öroninflammation sedan har jag sedan förlossningen ont i ena knät, känns som när muskelfästena krånglade för en massa år sedan 😬 Suck!
Självklart är ju mannen bortrest i jobbet denna vecka men har ändå funkat ok hittills med barnen.
Men nu räknar jag ner till fredag kväll när hela familjen är hemma igen!
 
Har också varit hos BM idag, allt såg bra ut och bebis hade vänt sig och lagt sig med huvudet nere nu. Är i vecka 34 och börjar längta rejält efter att få träffa lillen (fast han får gärna stanna några veckor till)!
Är inne på min tredje vecka hemma från jobbet nu och börjar bli lite uttråkad! Idag var jag dessutom och lämnade unghästen på lösdrift och den äldre hästen har jag helt lämnat över i min stallkompis vård så nu behöver jag inte ens åka till stallet varje dag, vet inte riktigt vad jag hitta på istället 😒
 
Hoppar in här och frågar er som är lite längre i er graviditet - foglossningsbälte? Vad bör man satsa på? Något särskilt märke, form etc eller går både de billiga såväl som dyra bra? Måste ha ett nu känner jag. Men jag hatar när det finns olika varianter och märken att välja på.
 
Hoppar in här och frågar er som är lite längre i er graviditet - foglossningsbälte? Vad bör man satsa på? Något särskilt märke, form etc eller går både de billiga såväl som dyra bra? Måste ha ett nu känner jag. Men jag hatar när det finns olika varianter och märken att välja på.

Efter rekommendation från sjukgymnast köpte jag ett från Gula rehab, ”semi-elastiskt stödbälte”. Kostade strax över 200 och jag tycker det funkar toppen :) Har dock inget att jämföra med.
 
Hoppar in här och frågar er som är lite längre i er graviditet - foglossningsbälte? Vad bör man satsa på? Något särskilt märke, form etc eller går både de billiga såväl som dyra bra? Måste ha ett nu känner jag. Men jag hatar när det finns olika varianter och märken att välja på.
Jag köpte ett billigare, funkade toppen i början men nu i slutet ger det inget stöd alls. Det är alldeles för elastiskt och smalt.
Har istället ett stödbälte som min sambo hittade ute bland träningssakerna som funkar bättre. Är ett riktigt brett band som går att dra åt ordentligt vid behov!
 
Hoppar in här och frågar er som är lite längre i er graviditet - foglossningsbälte? Vad bör man satsa på? Något särskilt märke, form etc eller går både de billiga såväl som dyra bra? Måste ha ett nu känner jag. Men jag hatar när det finns olika varianter och märken att välja på.

Har inte hjälpt ett endaste dugg för mig, nästan bara gjort det sämre. Har haft både ett bredare och ett smalt. Föredrog i så fall det smala som inte tyckte in i magen minsta lilla man lutade sig framåt.
 
Jag pendlar i vikt ca 3 kg mellan morgon vs kväll, nån mer som drar på sig stor skillnad i vätska under dagen? Är fortfarande svullen på morgonen, men i alla fall lite mindre...
 
Har inte vägt mig hemma något då jag gått upp såpass mkt så jag vill inte se 😅😱
Däremot känner jag i kroppen att det är en stor skillnad mellan morgon och kväll.. på morgonen känner jag mig nästan ogravid 😆

Än så länge har det inte hänt nåt mer här.. ska ut och mocka i stallet nu och sen ta en liten promenad med storasyster på cykel - kanske får en promenad igång något!

Har besök hos BM om en vecka.
Ska då ta upp eventuell igångsättning, har blivit väldigt nervös och drömmer mardrömmar om att behöva gå till vecka 42 efter att ha läst om studien som påbörjades 2017 som dom sedan avbröt pga etiska skäl.
Dalarna har redan ändrat sina rutiner till igångsättning i vecka 41, men här kör man fortfarande på 42 😰
 
Har inte vägt mig hemma något då jag gått upp såpass mkt så jag vill inte se 😅😱
Däremot känner jag i kroppen att det är en stor skillnad mellan morgon och kväll.. på morgonen känner jag mig nästan ogravid 😆

Än så länge har det inte hänt nåt mer här.. ska ut och mocka i stallet nu och sen ta en liten promenad med storasyster på cykel - kanske får en promenad igång något!

Har besök hos BM om en vecka.
Ska då ta upp eventuell igångsättning, har blivit väldigt nervös och drömmer mardrömmar om att behöva gå till vecka 42 efter att ha läst om studien som påbörjades 2017 som dom sedan avbröt pga etiska skäl.
Dalarna har redan ändrat sina rutiner till igångsättning i vecka 41, men här kör man fortfarande på 42 😰
Ja, jag har också tänkt på den studien. Icke att jag går över tiden så mycket, då åker jag hellre en tripp till Dalarna.
 
Ska då ta upp eventuell igångsättning, har blivit väldigt nervös och drömmer mardrömmar om att behöva gå till vecka 42 efter att ha läst om studien som påbörjades 2017 som dom sedan avbröt pga etiska skäl.
Dalarna har redan ändrat sina rutiner till igångsättning i vecka 41, men här kör man fortfarande på 42 😰
Det man dock ska tänka på är att risken för dödfödsel är knappt 0,4 % i grund.
Efter fullgången tid kvarstår bara 40% av den risken, dvs mindre än 0,2 % totalt.
Riskfaktorerna är flera utöver överburenhet: ålder >35 år, rökning, droger, alkohol, kraftig övervikt, illa kontrollerad diabetes, andra sjukdomar etc. Ju färre sådana man prickar in, desto lägre hamnar risken under 0,2 %.
Så sammanfattningsvis, om man undviker att pricka in särskilt många av riskfaktorerna är det himla jätteosannolikt, rent statistiskt sett. :)
 
Det man dock ska tänka på är att risken för dödfödsel är knappt 0,4 % i grund.
Efter fullgången tid kvarstår bara 40% av den risken, dvs mindre än 0,2 % totalt.
Riskfaktorerna är flera utöver överburenhet: ålder >35 år, rökning, droger, alkohol, kraftig övervikt, illa kontrollerad diabetes, andra sjukdomar etc. Ju färre sådana man prickar in, desto lägre hamnar risken under 0,2 %.
Så sammanfattningsvis, om man undviker att pricka in särskilt många av riskfaktorerna är det himla jätteosannolikt, rent statistiskt sett. :)
Vet att risken är liten, men det är ändå en större risk i vecka 42 än i vecka 41.
Dessutom var risken extremt liten att få våra två sena missfall i förra året också, så chansen är ju inte direkt på våran sida känns det som. Vet inte riktigt hur jag ska övertala förlossningen bara, om liten inte tänker titta ut frivilligt innan dess..
 
Vet att risken är liten, men det är ändå en större risk i vecka 42 än i vecka 41.
Dessutom var risken extremt liten att få våra två sena missfall i förra året också, så chansen är ju inte direkt på våran sida känns det som. Vet inte riktigt hur jag ska övertala förlossningen bara, om liten inte tänker titta ut frivilligt innan dess..
Jo, den är ju det och det känns sjukt onödigt när det går att förebygga. Jag har ju själv t.ex bidragit med att sluta snusa, och äter nyttigare än nånsin. Då får vården bidra med sin del tycker jag.

Jag tänkte börja snällt med visad oro och hoppas på att komma fram den vägen. :angel:

Men kärvar det kommer jag hävda rätt till delaktighet i vården enligt 5 kap, 1§ och 7 kap, 1§ https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tningssamling/patientlag-2014821_sfs-2014-821 samt dra in varför man får kejsarsnitt på indikation oro i vissa fall.

Kärvar det ytterligare så får vi se... 👿
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
24 547
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
18 672
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 910
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
47 388
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Hjälp med fundering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hästtransport - Golv

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp