Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det skulle jag nog också göra. Vi har väl inte bestämt oss till hundra procent, men vi har ju det tufft som det är plus att sambon fyller 40 i år så vi känner att åldern också är emot oss. Skulle man ångra sig går det ju att köpa nya kläder 😉
Vi fyller 39 och 38 nästa år, så vi känner också att åldern är emot oss. Men framförallt känner jag att jag vill räcka till för mina barn, känns som två räcker väl då. Imponerad av de som vill och orkar med fler, men som med allt är vi ju alla olika :).
 
Bläää, verkar som att mensen kommit tillbaka redan. Någon knas blödning i alla fall. Haft lika med alla tre så får hoppas att även denna gång så håller de paus tills jag minskar med amningen igen. Så har de varit tidigare. En blödning när babyn varit runt 3 månader och sedan inget förens babyn varit 7-8 månader
Trist, man (jag) vill ju gärna slippa mensen ett tag nu.
 
Har börjat ta fram och sätta ut annonser på mina gravidkläder. Känns sorgligt och konstigt, men vi har liksom bestämt oss så finns ingen anledning ha dom kvar. Även om de ena byxorna är de skönaste jag nånsin haft.

Vi ska inte heller ha fler och jag sålde det mesta av mina gravidkläder igår. Hade tänkt vänta till våren men en bekant som är gravid sökte efter kläder så sålde allt till henne. Kändes konstigt nog helt ok. Däremot kan jag bli lite gråtig när vi ammar och det blir så där mysigt och tänka att det är sista barnet jag ammar 😭
 
Bläää, verkar som att mensen kommit tillbaka redan. Någon knas blödning i alla fall. Haft lika med alla tre så får hoppas att även denna gång så håller de paus tills jag minskar med amningen igen. Så har de varit tidigare. En blödning när babyn varit runt 3 månader och sedan inget förens babyn varit 7-8 månader

Fick också tillbaka min tidigt, 8 veckor efter förlossningen. Så tjatigt. Har fått den igen nu så antar att den är tillbaka på riktigt :cautious:
 
Och @Eli ja eller hur!

Sist på BVC sa hon att det kanske går att få bebis att sova mer själv när hon är tre månader. Jag sa att vi trivs med att samsova och jag vill fortsätta med det. Förstår att hon försöker stötta, men lite trist känner jag att alla tar för givet att jag så snart som möjligt vill amma mindre, sova själv, lämna bort bebis, med mera som handlar om att bebis ska klara sig själv. Jag försöker liksom njuta av den här tiden fullt ut, jag hade önskat stöttning i att följa bebis behov och få lite positiva ord om det. Sen kanske jag är lite känslig också, tror ingen menar något illa egentligen ❤. Vilket svammel det blev, men ni fattar.
Stor igenkänning på det du skriver och jag håller med dig. Jag har samsovit och helammat båda barnen och med första upplevde jag att folk tyckte jag ”gjorde fel” som sov med bebis intill mig och inte tvingade fram att han skulle sova i egen säng, för det gjorde minsann deras barn osv osv... den här gången är det så jäkla skönt att jag låter alla sådana dömande uttalanden och råd passera utan att jag bryr mig. Jag vet själv vad som är bäst för mitt barn och samsovning ger både mig och bebis mest nattsömn. Det är så jäkla gött med min BVC-sköterska för hon kommer inte med pekpinnar. Ingen av mina barn har sovit i sin spjälsäng en enda natt 😂 kan ha varit den mest onödiga prylen.
 
Ja, vad är grejen med att man alltid ska vilja att barnen blir äldre och mer självständiga? I flera föräldragrupper jag är med i på Facebook pratas det om hur man får bebisar att somna på egen hand, tycker det är jättemärkligt. Man vill väl natta sitt barn och inte bara lämna det i ett rum.
Håller med. Strider ju verkligen mot ens egna instinkter att lämna en liten bebis ensam i ett eget rum som vissa gör.
 
Angående fler barn så är det samma här. Vi har sagt att vi är klara. Men det är lite dubbelt det där. På ett vis känner jag mig klar med barnafödandet. Men samtidigt kunde jag inte låta bli att bli lite glad över att läkarna som sydde ihop mig sa att allt såg fint ut och om jag ville ha fler barn fanns det inga hinder trots två kejsarsnitt. Men jag vill verkligen känna att jag har energi och tid till mina två guldklimpar plus att sambon har två barn sen tidigare så varannan vecka är vi familjen annorlunda 😂😅🤪🤣 Sambon fyller dessutom 40 nästa år medan jag fyller 29 nu i december.
 
Stor igenkänning på det du skriver och jag håller med dig. Jag har samsovit och helammat båda barnen och med första upplevde jag att folk tyckte jag ”gjorde fel” som sov med bebis intill mig och inte tvingade fram att han skulle sova i egen säng, för det gjorde minsann deras barn osv osv... den här gången är det så jäkla skönt att jag låter alla sådana dömande uttalanden och råd passera utan att jag bryr mig. Jag vet själv vad som är bäst för mitt barn och samsovning ger både mig och bebis mest nattsömn. Det är så jäkla gött med min BVC-sköterska för hon kommer inte med pekpinnar. Ingen av mina barn har sovit i sin spjälsäng en enda natt 😂 kan ha varit den mest onödiga prylen.

+1 på den! 😂

Gillar min bvc-sköterska starkt med. Sist sa hon "du känns så trygg, men du är ju andragångsförälder också och vet vad du gör". Kändes så jäkla skönt att få lite cred.
 
Stor igenkänning på det du skriver och jag håller med dig. Jag har samsovit och helammat båda barnen och med första upplevde jag att folk tyckte jag ”gjorde fel” som sov med bebis intill mig och inte tvingade fram att han skulle sova i egen säng, för det gjorde minsann deras barn osv osv... den här gången är det så jäkla skönt att jag låter alla sådana dömande uttalanden och råd passera utan att jag bryr mig. Jag vet själv vad som är bäst för mitt barn och samsovning ger både mig och bebis mest nattsömn. Det är så jäkla gött med min BVC-sköterska för hon kommer inte med pekpinnar. Ingen av mina barn har sovit i sin spjälsäng en enda natt 😂 kan ha varit den mest onödiga prylen.
En spjälsäng är väldigt bra för förvaring av blöjor, böcker mm. Har jag hört :angel: .
 
Jag är förresten så imponerad och glad över hur fin kontakt vi får med lilla Elsa. Tror inte brorsan var lika tidig. Hon ler och vokaljollrar med olika ljud hela tiden. Man kan liksom ha långa samtal med henne ❤️

Jag jobbar ju med små barn med autism och förundras hela dagarna över hur det ”bara kan fungera” och hur fantastiskt det är när viljan att kommunicera är så stark. ❤️
 
Vi ska inte heller ha fler och jag sålde det mesta av mina gravidkläder igår. Hade tänkt vänta till våren men en bekant som är gravid sökte efter kläder så sålde allt till henne. Kändes konstigt nog helt ok. Däremot kan jag bli lite gråtig när vi ammar och det blir så där mysigt och tänka att det är sista barnet jag ammar 😭
Jag har inte så mycket känslor för mina gravidkläder däremot finns vissa bebisplsgg som känns svårt att göra mig av med, typ en liten pyjamas från polarn och pyret som jag älskar och som jag köpte när jag var gravid med storebror. Han kom ju till efter ivf och var så efterlängtad och det var så fantastiskt att äntligen få köpa bebiskläder ❤️ Kommer också sakna att få amma ❤️
 
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?

Här har det alltid varit ett uppvak kring kvart över fem, och ganska ofta så går vi upp då eftersom det är omöjligt att få honom att somna om. Lyckas man ändå med det så brukar han sova till kl. sex eller som längst kl. sju, aldrig längre än så. Dock kan det hända att vi ligger kvar i sängen en stund efter han vaknat och ätit om han är på bra humör, men ingen av oss sover... De tidiga morgnarna kombinerat med täta uppvak för amning hela natten gör mig galen...
 
Här har det alltid varit ett uppvak kring kvart över fem, och ganska ofta så går vi upp då eftersom det är omöjligt att få honom att somna om. Lyckas man ändå med det så brukar han sova till kl. sex eller som längst kl. sju, aldrig längre än så. Dock kan det hända att vi ligger kvar i sängen en stund efter han vaknat och ätit om han är på bra humör, men ingen av oss sover... De tidiga morgnarna kombinerat med täta uppvak för amning hela natten gör mig galen...
Då är det inte bara vi som har en morgonpigg bebis. Känner mig mer utvilad idag. Elsa åt vid 20.30 och sov sen till 05, så jag ska inte klaga. Storebror har också sovit hela natten 👍🏻Jag gick och la mig samtidigt som henne och då är det ju ändå okej att gå upp med henne vid 05. Förstår att du blir trött av ständiga uppvak 😴😩 Även om det inte känns så just nu så är det ju inte för alltid. Jag har lättare att acceptera det denna gång (även om jag är tröttare pga två små) just för att jag vet att det inte är så här för alltid
 
Jag har inte så mycket känslor för mina gravidkläder däremot finns vissa bebisplsgg som känns svårt att göra mig av med, typ en liten pyjamas från polarn och pyret som jag älskar och som jag köpte när jag var gravid med storebror. Han kom ju till efter ivf och var så efterlängtad och det var så fantastiskt att äntligen få köpa bebiskläder ❤ Kommer också sakna att få amma ❤

:heart Har också en pyjamas jag känner mycket för. Storebror fick den i julklapp sin första jul av min mormor. Hon dog sedan veckan efter han fyllde 1 år :heart

Jag har för övrigt plockat fram den pyjamasen och alla andra plagg i strl 74 till lillebror nu 😂
 
Jag har inte så mycket känslor för mina gravidkläder däremot finns vissa bebisplsgg som känns svårt att göra mig av med, typ en liten pyjamas från polarn och pyret som jag älskar och som jag köpte när jag var gravid med storebror. Han kom ju till efter ivf och var så efterlängtad och det var så fantastiskt att äntligen få köpa bebiskläder ❤ Kommer också sakna att få amma ❤
Jag kommer spara några plagg, bland annat body+mössa sonen fick på neo. Ett par plagg från varje unge, tänkte jag.
 
Kommer ge bort rubbet gällande babykläder. Har dock familjemedlemmar som väntar sina första barn så de får efterhand komma och plocka ur
 
På tal om fler barn tycker jag det känns jättesvårt, jag har egentligen alltid velat ha tre barn men har reviderat det till två när åren gått. Innan jag blev gravid var jag lite stressad över att hinna få två barn innan jag blir för gammal eftersom vi inte vill ha dem så tätt, så var väldigt glad över att vi fick tvillingar så ett syskon var klart från början 😅. Nu har jag dock börjat känna mig lite snuvad på en till föräldraledighet, känns tråkigt att detta ska vara den enda ledighet jag får. Dessutom kan jag ibland känna mig snuvad på den här ledigheten också utifrån att den blir något annat än vad den varit med ett barn. Det är på många sätt supermysigt att vi är hemma tillsammans alla fyra och jag är jätteglad över att vi har möjlighet att vara hemma båda två (fattar inte hur nån klarar att vara ensam med tvillingar hela dagar 😬😬), men jag hade också lite sett fram emot att vara ensam med bebis på dagarna och skapa våra rutiner och bara vara med varandra, det är lite påfrestande att jag och min sambo går på varandra här hemma och inte alltid är överens om hur vi ska lägga upp dagarna (min sambo ser det som viktigt att ha ordning hemma, jag vill helst sitta i soffan och mysa med bebis hela dagarna...). Dessutom skulle jag gärna vilja få upplevelsen av att amma, tycker det verkar så mysigt och känner mig väldigt ledsen över att det inte funkat den här gången.
Samtidigt känns det som att det kommer dröja rätt länge innan vi kommer orka med ett tredje barn och jag blir 35 nästa år, min sambo 37, så har inte så lång tid på oss. Och vad händer om det blir tvillingar igen??😱😱😱
 
På tal om fler barn tycker jag det känns jättesvårt, jag har egentligen alltid velat ha tre barn men har reviderat det till två när åren gått. Innan jag blev gravid var jag lite stressad över att hinna få två barn innan jag blir för gammal eftersom vi inte vill ha dem så tätt, så var väldigt glad över att vi fick tvillingar så ett syskon var klart från början 😅. Nu har jag dock börjat känna mig lite snuvad på en till föräldraledighet, känns tråkigt att detta ska vara den enda ledighet jag får. Dessutom kan jag ibland känna mig snuvad på den här ledigheten också utifrån att den blir något annat än vad den varit med ett barn. Det är på många sätt supermysigt att vi är hemma tillsammans alla fyra och jag är jätteglad över att vi har möjlighet att vara hemma båda två (fattar inte hur nån klarar att vara ensam med tvillingar hela dagar 😬😬), men jag hade också lite sett fram emot att vara ensam med bebis på dagarna och skapa våra rutiner och bara vara med varandra, det är lite påfrestande att jag och min sambo går på varandra här hemma och inte alltid är överens om hur vi ska lägga upp dagarna (min sambo ser det som viktigt att ha ordning hemma, jag vill helst sitta i soffan och mysa med bebis hela dagarna...). Dessutom skulle jag gärna vilja få upplevelsen av att amma, tycker det verkar så mysigt och känner mig väldigt ledsen över att det inte funkat den här gången.
Samtidigt känns det som att det kommer dröja rätt länge innan vi kommer orka med ett tredje barn och jag blir 35 nästa år, min sambo 37, så har inte så lång tid på oss. Och vad händer om det blir tvillingar igen??😱😱😱
Har ni tvillingar i släkten?

Min mormor var tvilling och hade trilling-syskon. Men den genen verkar ha hamnat i en annan gren än min (mammas kusins döttrar har bägge fått tvillingar).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 349
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 530
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 963
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp