Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har Lilleman precis blivit 3 månader, vägde in på nästan 7,8 kg under besöket hos BVC, helt galet! Inte konstigt att alla kläder blir urväxta så snabbt. 😂 Här är 74 också nästa storlek...

Han fick vaccin också och 39 graders feber som biverkning på kvällen, inte lika kul. Som tur är så hjälpte Alvedon riktigt bra, men det har varit rätt gnälligt nu ett par dagar. Stackars liten. :(
En till rejäl pöjk 😍 Min stora pojke vägde typ 4,4 när han var 3 månader 😳 Han tog dock igen viktuppgången när han fick riktig mat. Elsa ska ju vägas nästa vecka och tror hon kommer landa runt 6 kilo.

Hoppas febern lagt sig. Minns att sonen också var skrikig och ledsen efter sin första vaccinering
 
Ja fy vad fort dom växer ur storlekarna 🙈 sen är ju kläderna så olika i storlekarna! Vissa är ju verkligen skitsmå! H&Ms bebiskläder har jag slutat köpa för dom är så smala och trånga, har varit samma för båda barnen. Däremot är deras barnkläder för lite större barn bättre.

Håller med om att H&Ms kläder är pyttesmå. Har dock alltid passat storebror bra då han alltid varit en smalis. På den här lilla grabben är allt trångt 😂
 
Ett tips om man får fel storlek är att iaf här går pop, Lindex och Kappahl med på att byta storlek utan kvitto 👍🏻 Åhléns gör det inte dock. Vi fick väldigt mycket kläder i 68 denna gång så har bytt till mig större storlekar på flera plagg så att vi hinner använda allt vi fått 👍🏻

Såklart har mamma och syrran köpt kläderna på Lindex som ligger 8 mil bort :grin:
 
Sitter och gömmer mig i sovrummet. Vi skall ha 4 års kalas på söndag och för att mor inte skall gå under har vi beställt städhjälp. Men känner mig lite ”dum” över att ha någon annan att städa åt mig. Men redan varit iväg två timmar och finns inte sååå mycket att göra denna tid på dygnet. Som tur hade äldsta ta tandläkaren idag så där gick de ju en stund. Första gången iväg med alla tre barnen själv. De äldsta är i alla fall på dagis
 
Arvid har nu blivit 8 veckor.. 😳 Alltså dagarna går så fort, helt galet.. Hela dagarna kretsar kring lämning/hämtning av de stora barnen och att laga mat.. :meh:

Trots det känner jag inget behov av barnpassning, vill knappt lämna ifrån mig Arvid till pappan.. Vet inte varför men bara måste ha honom nära mig, var inte riktigt så illa med de andra två.. 🤔 Har dock varit iväg max 45 min för att handla mjölk/hämta ut paket.. Kände mig galet stressad hela tiden även om jag visste att han hade ätit precis innan jag cyklade..
Men man gör alla det som känns rätt för en själv, det tycker jag är viktigt att lyfta.. :heart

Arvid sover mest hos oss eller i vagnen efter promenader, så det blir mycket bärande i sjal/sele.. Han sover oftast 2 timmar i sträck på dagen, ibland vaknar han bara till för att äta och sen somna om men på em/kväll är han ofta vaken i 1- 1 ½ timme..Det är så mysigt att han är mer vaken nu..På nätterna sover han oftast på mitt bröst i början sen ligger han bredvid mig så att jag kan liggamma. 😅

Arvid fick Rota-vaccinet för 2 veckor sedan och det gick jättebra, inga biverkningar alls, möjligtvis att han bajsade lite mer men tja kunde varit så ändå.

Annars rullar allt på, ska hämta ut min förlossningsjournal idag och kanske baka lite..
Hur tänker ni kring risgrynsgröt förresten? Man ska ju inte äta för mycket ris/för ofta pga arsenik men jag älskar risgrynsgröt och vill gärna ha det flera gånger i veckan.. Känns sådär när man ammar men vet inte.. Har inte varit på BVC på ett tag så inte kunnat fråga där.. 🤷‍♀️
 
Sitter och gömmer mig i sovrummet. Vi skall ha 4 års kalas på söndag och för att mor inte skall gå under har vi beställt städhjälp. Men känner mig lite ”dum” över att ha någon annan att städa åt mig. Men redan varit iväg två timmar och finns inte sååå mycket att göra denna tid på dygnet. Som tur hade äldsta ta tandläkaren idag så där gick de ju en stund. Första gången iväg med alla tre barnen själv. De äldsta är i alla fall på dagis
Det är inget att skämmas över. Vi har varannan vecka och har haft senaste året. Så värt!
 
Det är inget att skämmas över. Vi har varannan vecka och har haft senaste året. Så värt!

kan inte annat än hålla med (även om man skäms lite över att hon fick skrubba köksgolvet i 20 min för var så mycket torkade vätskor där, typ spilld mjölk som man bara hastigt torkat upp)

maken skiftar ju så vi får inte heller till en veckostädning. Och med tre barn under 4år (sista dagen jag kan skriva det) blir de kaos
 
kan inte annat än hålla med (även om man skäms lite över att hon fick skrubba köksgolvet i 20 min för var så mycket torkade vätskor där, typ spilld mjölk som man bara hastigt torkat upp)

maken skiftar ju så vi får inte heller till en veckostädning. Och med tre barn under 4år (sista dagen jag kan skriva det) blir de kaos
Känn ingen skam över att ni inte får tid att städa. Det får inte vi heller. Sen kan man ju fråga sig varför det är mer ”okej” att köpa andra tjänster som typ däckbyte, hämtmat mm. Allt är ju för att underlätta i vardagen och spara tid? Njut över ett välstädat hem ❤️
 
Vad härligt det är med människor som känner mina barn bättre än mig. Svärfar kom hit på eftermiddagen, oanmäld såklart, varför ringa och kolla om det passar :meh: Redan innan han kom såg jag att lillebror var trött. Lät svärfar gulla med honom en stund sen tog jag honom för att sova. "Näe han är inte trött, han ligger ju här och vill prata he he he". Mm precis därför somnade han på två minuter nu... :grin: Varför tycker folk att man ska vänta tills bebis börjar gråta innan man tillgodoser behov? Jag ser ju långt innan han börjar gråta om han är hungrig eller trött till exempel.
 
Vad härligt det är med människor som känner mina barn bättre än mig. Svärfar kom hit på eftermiddagen, oanmäld såklart, varför ringa och kolla om det passar :meh: Redan innan han kom såg jag att lillebror var trött. Lät svärfar gulla med honom en stund sen tog jag honom för att sova. "Näe han är inte trött, han ligger ju här och vill prata he he he". Mm precis därför somnade han på två minuter nu... :grin: Varför tycker folk att man ska vänta tills bebis börjar gråta innan man tillgodoser behov? Jag ser ju långt innan han börjar gråta om han är hungrig eller trött till exempel.
Fy så less jag blir på att läsa om sånt.
Fick prata med min egen mamma om vad helamning innebär här (dvs att bebis själv bestämmer när hon vill amma, även om det bara var 5-10 min sen). Även svärmor tycks ha svårt att förstå att det inte är var tredje timme, som hon hade med sina barn.
 
kan inte annat än hålla med (även om man skäms lite över att hon fick skrubba köksgolvet i 20 min för var så mycket torkade vätskor där, typ spilld mjölk som man bara hastigt torkat upp)

maken skiftar ju så vi får inte heller till en veckostädning. Och med tre barn under 4år (sista dagen jag kan skriva det) blir de kaos
Åh, jag vill också ha städhjälp! Tycker inte alls du behöver skämmas men förstår precis... Jag hade förmodligen känt mig tvungen att förstäda 😅
 
Fy så less jag blir på att läsa om sånt.
Fick prata med min egen mamma om vad helamning innebär här (dvs att bebis själv bestämmer när hon vill amma, även om det bara var 5-10 min sen). Även svärmor tycks ha svårt att förstå att det inte är var tredje timme, som hon hade med sina barn.
Och @Eli ja eller hur!

Sist på BVC sa hon att det kanske går att få bebis att sova mer själv när hon är tre månader. Jag sa att vi trivs med att samsova och jag vill fortsätta med det. Förstår att hon försöker stötta, men lite trist känner jag att alla tar för givet att jag så snart som möjligt vill amma mindre, sova själv, lämna bort bebis, med mera som handlar om att bebis ska klara sig själv. Jag försöker liksom njuta av den här tiden fullt ut, jag hade önskat stöttning i att följa bebis behov och få lite positiva ord om det. Sen kanske jag är lite känslig också, tror ingen menar något illa egentligen ❤️. Vilket svammel det blev, men ni fattar.
 
Vad härligt det är med människor som känner mina barn bättre än mig. Svärfar kom hit på eftermiddagen, oanmäld såklart, varför ringa och kolla om det passar :meh: Redan innan han kom såg jag att lillebror var trött. Lät svärfar gulla med honom en stund sen tog jag honom för att sova. "Näe han är inte trött, han ligger ju här och vill prata he he he". Mm precis därför somnade han på två minuter nu... :grin: Varför tycker folk att man ska vänta tills bebis börjar gråta innan man tillgodoser behov? Jag ser ju långt innan han börjar gråta om han är hungrig eller trött till exempel.
Eller som min mamma som alltid tror att E är hungrig när hon skriker. Lika ofta är hon trött men det är tydligen svårare att förstå
 
Och @Eli ja eller hur!

Sist på BVC sa hon att det kanske går att få bebis att sova mer själv när hon är tre månader. Jag sa att vi trivs med att samsova och jag vill fortsätta med det. Förstår att hon försöker stötta, men lite trist känner jag att alla tar för givet att jag så snart som möjligt vill amma mindre, sova själv, lämna bort bebis, med mera som handlar om att bebis ska klara sig själv. Jag försöker liksom njuta av den här tiden fullt ut, jag hade önskat stöttning i att följa bebis behov och få lite positiva ord om det. Sen kanske jag är lite känslig också, tror ingen menar något illa egentligen ❤. Vilket svammel det blev, men ni fattar.

Så tycker jag också att det är, från alla håll. Man ska vara stolt över barn som klarar sig själva så mycket som möjligt från att de är bebisar. Jättekonstigt tycker jag. Svärmor har jättesvårt med att vi samsover. Hon tyckte det var väldigt konstigt att vi inte ens försökt lägga lillebror i egen säng. Näe men jag vill samsova. Tycker det är himla mysigt. Tycker det är rätt jobbigt att sova utan storebror faktiskt. Längtar som tusan efter att kunna snusa i hans hår på natten :heart
 
Jag önskar att jag uppskattade att samsova men min sömn blir så himla störd. Jag har väldigt svårt att komma till ro bredvid barnen och sover typ ingenting med dem hos mig. Blev så lättad när storebror började sova själv. Min sambo sover bättre än mig så Elsa sover med pappa och jag sover i gästrummet. 🙄 Men jag tror egentligen barn mår väldigt bra av att samsova så tycker att ni andra ska stå på er. ❤️
 
Jag önskar att jag uppskattade att samsova men min sömn blir så himla störd. Jag har väldigt svårt att komma till ro bredvid barnen och sover typ ingenting med dem hos mig. Blev så lättad när storebror började sova själv. Min sambo sover bättre än mig så Elsa sover med pappa och jag sover i gästrummet. 🙄 Men jag tror egentligen barn mår väldigt bra av att samsova så tycker att ni andra ska stå på er. ❤

Samma här, skulle egentligen vilja samsova men har svårt att komma till ro då.
 
Och @Eli ja eller hur!

Sist på BVC sa hon att det kanske går att få bebis att sova mer själv när hon är tre månader. Jag sa att vi trivs med att samsova och jag vill fortsätta med det. Förstår att hon försöker stötta, men lite trist känner jag att alla tar för givet att jag så snart som möjligt vill amma mindre, sova själv, lämna bort bebis, med mera som handlar om att bebis ska klara sig själv. Jag försöker liksom njuta av den här tiden fullt ut, jag hade önskat stöttning i att följa bebis behov och få lite positiva ord om det. Sen kanske jag är lite känslig också, tror ingen menar något illa egentligen ❤. Vilket svammel det blev, men ni fattar.

Ja, vad är grejen med att man alltid ska vilja att barnen blir äldre och mer självständiga? I flera föräldragrupper jag är med i på Facebook pratas det om hur man får bebisar att somna på egen hand, tycker det är jättemärkligt. Man vill väl natta sitt barn och inte bara lämna det i ett rum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 828
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 894
Senast: Barbabelle
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 186
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp