Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag önskar att jag uppskattade att samsova men min sömn blir så himla störd. Jag har väldigt svårt att komma till ro bredvid barnen och sover typ ingenting med dem hos mig. Blev så lättad när storebror började sova själv. Min sambo sover bättre än mig så Elsa sover med pappa och jag sover i gästrummet. 🙄 Men jag tror egentligen barn mår väldigt bra av att samsova så tycker att ni andra ska stå på er. ❤️

Samma här. Nu samsover vi ändå eftersom det är det enda Lilleman accepterar, men min egen sömn blir verkligen katastrof och jag ligger vaken trots att bebis sover och jag själv är jättetrött. Vi har löst det som så att sambon har Lilleman på kvällen så att jag får åtminstone 2-4 timmars sammanhängande sömn för mig själv.
 
Här samsover var med. Storebror mellan mig och pappan (upplever inte alls att storebror är redo att sova i eget rum eller ens säng) och lillasyster på min utsida (med skydd så hon inte kan ramla ur såklart).
Tycker det är jättemysigt. Försökte lägga henne i est i spjälsängen först (har den som skydd, med öppen sida mot mig) men det stör mig betydligt mer att behöva sätta mig upp och lyfta i och ur ön att bara låta henne vända sig mot tutten när hon ska amma.

Ok, ibland känner jag det vore trevligt med egentid med pappan i sängen ;), men vi kan faktiskt flytta oss just då istället för barnen.
 
Älskar samsovning 😍 tills barnet vrider och vänder sig för mycket och man vaknar av fötter som sparkar överallt 😂 Vi samsov länge med storasyster, vi fick alla mest sömn då. Hon lärde sig sova i eget rum när hon var 2 år ungefär och strax därefter nån gång hela nätter utan att komma in till oss. Skönt nu kan jag tycka att slippa ha båda i våran säng, men det är ändå mysigt de nätter storasyster fortfarande kommer in till oss.

Får se hur länge lillasyster vill samsova, jag går helt efter barnen där. Vad som funkar bäst för oss alla och vad barnet behöver. Än så länge verkar lillasyster lika mammig och närhetstörstande som storasyster ❤️
 
Alltså varför får jag så ljudkänsliga barn?? 😭 Storebror var otroligt ljuskänslig och jag trodde (eftersom många antydde eller sa det rakt ut) att det var mitt fel. Jag skulle haft mer ljud för mig hemma från början. Den här gången har det naturligt varit mer ljud i och med storebror och renovering och så, men ändå är lillebror nu så ljudkänslig att jag ständigt går och hyssjar storebror för att han inte ska väcka honom. Han har också börjat bli störd av ljud när vi ammar. Det i kombination med att vi alla är hemma hela tiden och jag i princip får noll egentid gör att jag är på skitdåligt humör hela tiden och bara vill att alla ska vara TYSTA så bebisen sover och jag får vara ifred en stund. Usch jag är arg på storebror mest hela tiden och får så sjukt dåligt samvete 😩
 
Alltså varför får jag så ljudkänsliga barn?? 😭 Storebror var otroligt ljuskänslig och jag trodde (eftersom många antydde eller sa det rakt ut) att det var mitt fel. Jag skulle haft mer ljud för mig hemma från början. Den här gången har det naturligt varit mer ljud i och med storebror och renovering och så, men ändå är lillebror nu så ljudkänslig att jag ständigt går och hyssjar storebror för att han inte ska väcka honom. Han har också börjat bli störd av ljud när vi ammar. Det i kombination med att vi alla är hemma hela tiden och jag i princip får noll egentid gör att jag är på skitdåligt humör hela tiden och bara vill att alla ska vara TYSTA så bebisen sover och jag får vara ifred en stund. Usch jag är arg på storebror mest hela tiden och får så sjukt dåligt samvete 😩
Känner igen det där. Storebror var också ljudkänslig. Kunde typ inte ha på TVn med ljud när jag ammade. Lillasyster är mindre känslig. Hon har väl fått vänja sig, men reagerar på plötsliga ljud som när brorsan tappar duplo eller liknande. Storebror går runt och hyssjar så fort vi hämtar honom på förskolan 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Eli
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?
 
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?
04.30 är orimligt tidigt 😫.
07.15 lämnar vi sängen som tidigast. Ändå helt okej, så försöker hålla det där så länge det går. Vet inte riktigt vad man gör om de vaknar och vägrar somna om...

Min stora pojk vaknade sjukt tidigt, jag minns att jag var så trött att jag gick upp med honom och låg på golvet. Helst med min kropp som skydd mot vad det var han ville stoppa frukostmackan i; akvariet, videon, tvn.
 
Alltså varför får jag så ljudkänsliga barn?? 😭 Storebror var otroligt ljuskänslig och jag trodde (eftersom många antydde eller sa det rakt ut) att det var mitt fel. Jag skulle haft mer ljud för mig hemma från början. Den här gången har det naturligt varit mer ljud i och med storebror och renovering och så, men ändå är lillebror nu så ljudkänslig att jag ständigt går och hyssjar storebror för att han inte ska väcka honom. Han har också börjat bli störd av ljud när vi ammar. Det i kombination med att vi alla är hemma hela tiden och jag i princip får noll egentid gör att jag är på skitdåligt humör hela tiden och bara vill att alla ska vara TYSTA så bebisen sover och jag får vara ifred en stund. Usch jag är arg på storebror mest hela tiden och får så sjukt dåligt samvete 😩

Åh ❤️ Hoppas det blir bättre!
här är det storasyster som är ljudkänslig, osäker om hon var det så tidigt.. men hon gillar fortfarande inte höga ljud, kan bli ledsen när lillasyster skriker högt och plötsligt. När hon var mindre grät hon alltid när andra barn grät, sambon var tydligen likadan både med gråtande och höga ljud. Hoppas lillasyster blir lite mer ljudtålig eftersom nu är det ju aldrig tyst 🤷‍♀️med storasyster hade vi hund också så det var ju inte alltid tyst då heller..
 
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?

Men fyy vad tidigt 🙈 Inte haft det problemet med nåt av barnen, än. Om lillebror får sova ostört sover han oftast till 9 ungefär. Storebror brukar vakna vid 8. Vi har dock kvällspigga barn istället så lillebror somnar inte förrän runt 22 på kvällen...
 
Åh ❤ Hoppas det blir bättre!
här är det storasyster som är ljudkänslig, osäker om hon var det så tidigt.. men hon gillar fortfarande inte höga ljud, kan bli ledsen när lillasyster skriker högt och plötsligt. När hon var mindre grät hon alltid när andra barn grät, sambon var tydligen likadan både med gråtande och höga ljud. Hoppas lillasyster blir lite mer ljudtålig eftersom nu är det ju aldrig tyst 🤷‍♀️med storasyster hade vi hund också så det var ju inte alltid tyst då heller..

Storebror är lite likadan, tycker det är jobbigt med höga ljud så vi har haft svårt att vara hos andra som har mer högljudda barn 🙈 Jag trodde ju att lillebror inte skulle bli lika ljuskänslig i och med mer ljud hemma nu men det verkar tyvärr inte hjälpa...
 
Åh, jag vill också ha städhjälp! Tycker inte alls du behöver skämmas men förstår precis... Jag hade förmodligen känt mig tvungen att förstäda 😅

kaaaan hända att jag ägnade hela torsdagen att plocka upp. Dock hade de två äldre tömt ut ALLA lådor med leksaker i lekrummet
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?

Makens klocka ringer 5:30 när han skall till jobb. Pojkarna vaknar ofta med honom och stiger upp och äter frukost. Det är 50/50 om hon vaknar. Antingen sover hon ca en timme till eller så stiger hon upp men vill då oftast sova reda efter 45 min
 
Storebror är lite likadan, tycker det är jobbigt med höga ljud så vi har haft svårt att vara hos andra som har mer högljudda barn 🙈 Jag trodde ju att lillebror inte skulle bli lika ljuskänslig i och med mer ljud hemma nu men det verkar tyvärr inte hjälpa...

Här var det väldigt tydligt när hon började förskolan. En av anledningarna till att hon sen inte började trivas, tillsammans med annat som gjorde att vi sa upp platsen också. Men umgåtts med en bekant som har högljudda barn har ändå funkat 😅 men där tror jag också antalet barn spelat in för vår del, hon hade svårt på förskolan för de andra barnen var så många som var för på och nyfikna. Stora barngrupper går inte riktigt hem.

Tråkigt att lillebror verkar bli likadan för er. Men tänker att de växer ifrån det förr eller senare förhoppningsvis ❤️ Kanske är man själv lite klokare på nåt sätt med när man redan har ett barn som är ljud/ljuskänslig.
 
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?

Usch så tidigt! Vi har inga direkta rutiner än så vi gör lite olika beroende på hur natten varit. Våra äter var tredje timme fortfarande så vi brukar göra sista kvällsmatningen vid 23-00, den försöker jag oftast ta själv så min sambo kan gå och lägga sig. Sedan tar vi nattmatningen tillsammans runt kl 03-03.30 och därefter brukar min sambo ta morgonmatningen runt 06 så jag får sova. Funkar någorlunda men nu har de börjat bli så svårsövda på kvällen att det är svårt att ta den matningen ensam, jag känner hela tiden en stress över att jag inte ska hinna natta den första innan den andra börjar skrika efter mat vilket gör att jag ofta lägger ner den första i sängen lite för snabbt och då vaknar han bara och skriker medan jag matar nummer två så allt blir superstressigt och jag springer mellan vardagsrummet och sovrummet för att trösta när jag ändå rapar bebisen jag just då matar 🙈😅.
Efter morgonmatningen brukar min sambo ha kvar dem ute i vardagsrummet och då somnar de ofta om lite men inte alltid. Så kliver jag upp runt 8.30-9 för nästa matning men då har jag ångest över att hela dagen bara går och jag har sovit bort min favorittid på dagen. Skulle egentligen vilja ta morgonmatningen jag med men har inte riktigt vågat släppa kvällarna till min sambo eftersom han är så extremt kvällstrött.
 
När ”låter” ni era små ta morgon? Elsa somnar för natten runt 19-20 och ibland sover hon till runt 05 utan uppvak, ibland vaknar hon runt midnatt och vill ha mat. Innan har hon vaknat runt 6-6.30 och då känns det naturligt att gå upp och göra henne iordning eftersom resten av familjen också går upp då, men nu har hon vaknat mellan 04.30 och 05 och är pigg, så då har vi jag inte gjort några försök att söva om henne, men det är ju faen för tidigt. Jag är ju så trött när kvällen kommer. Och sambon sover ju med henne större delen av natten så det är liksom inte något alternativ att han ska ha henne på morgonen också?
Hon har inga rutiner än, brukar amma och sen somnar hon när vi lägger oss runt 23. Morgon sover hon gärna. Hon brukar bråka med magen tidig morgon, 5-7 nån gång. Och även amma då. Sen sover hon gärna intill mig hela förmiddagen, med lite liggamning nån gång.
 
Har börjat ta fram och sätta ut annonser på mina gravidkläder. Känns sorgligt och konstigt, men vi har liksom bestämt oss så finns ingen anledning ha dom kvar. Även om de ena byxorna är de skönaste jag nånsin haft.
Åh, det skulle jag nog också göra. Vi har väl inte bestämt oss till hundra procent, men vi har ju det tufft som det är plus att sambon fyller 40 i år så vi känner att åldern också är emot oss. Skulle man ångra sig går det ju att köpa nya kläder 😉
 
Usch så tidigt! Vi har inga direkta rutiner än så vi gör lite olika beroende på hur natten varit. Våra äter var tredje timme fortfarande så vi brukar göra sista kvällsmatningen vid 23-00, den försöker jag oftast ta själv så min sambo kan gå och lägga sig. Sedan tar vi nattmatningen tillsammans runt kl 03-03.30 och därefter brukar min sambo ta morgonmatningen runt 06 så jag får sova. Funkar någorlunda men nu har de börjat bli så svårsövda på kvällen att det är svårt att ta den matningen ensam, jag känner hela tiden en stress över att jag inte ska hinna natta den första innan den andra börjar skrika efter mat vilket gör att jag ofta lägger ner den första i sängen lite för snabbt och då vaknar han bara och skriker medan jag matar nummer två så allt blir superstressigt och jag springer mellan vardagsrummet och sovrummet för att trösta när jag ändå rapar bebisen jag just då matar 🙈😅.
Efter morgonmatningen brukar min sambo ha kvar dem ute i vardagsrummet och då somnar de ofta om lite men inte alltid. Så kliver jag upp runt 8.30-9 för nästa matning men då har jag ångest över att hela dagen bara går och jag har sovit bort min favorittid på dagen. Skulle egentligen vilja ta morgonmatningen jag med men har inte riktigt vågat släppa kvällarna till min sambo eftersom han är så extremt kvällstrött.
Jag är imponerad över hur ni fixar det med två barn ❤️
 
Tack för alla svar och ja, det är tidigt att gå upp innan 5 😴 Men samtidigt är det svårt och jobbigt att söva om ett barn som inte är sömnigt så ikväll går jag och lägger mig med storebror vid 19.30 och sen ger sambon flaska om hon vill äta innan midnatt så jag får sova ikapp lite. Sen är hon oftast nöjd på morgonen så då får hon pyssla i gymmet så kan jag vila i soffan under tiden. Det är svårt att ändra på dygnsrytmen.
 
Bläää, verkar som att mensen kommit tillbaka redan. Någon knas blödning i alla fall. Haft lika med alla tre så får hoppas att även denna gång så håller de paus tills jag minskar med amningen igen. Så har de varit tidigare. En blödning när babyn varit runt 3 månader och sedan inget förens babyn varit 7-8 månader
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 828
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 894
Senast: Barbabelle
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 186
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp