Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge kan era ligga och sova själva på kvällen. Vi nattar ju Elsa i spjälsängen runt 19,00 men just nu vaknar hon typ inom en timme. Sambon brukar natta om henne nån gång men sen får nån av oss lägga sig bredvid henne. Det börjar bli så tröttsamt att typ aldrig få nån egentid eller hinna se ett avsnitt på en serie 😔 Tar vi upp henne i soffan är det som att hon vaknar av TVn. Hur gör ni andra?
Max 20 minuter sover Elsa själv när jag smyger upp. Jag går in och nattar om ibland eller bara går och lägger mig. Jag brukar natta henne mellan 19-20.
 
Hur länge kan era ligga och sova själva på kvällen. Vi nattar ju Elsa i spjälsängen runt 19,00 men just nu vaknar hon typ inom en timme. Sambon brukar natta om henne nån gång men sen får nån av oss lägga sig bredvid henne. Det börjar bli så tröttsamt att typ aldrig få nån egentid eller hinna se ett avsnitt på en serie 😔 Tar vi upp henne i soffan är det som att hon vaknar av TVn. Hur gör ni andra?
En halvtimme kanske. Hon vill ha närhet. La storebror intill henne häromkvällen, men då skulle hon klättra över honom.

Tack och lov kan hon sova på nån av oss i soffan, så vi kan kolla film och äta lite gott ändå. Ibland kan hon tom sova bredvid nån av oss, men nån form av kroppskontakt kräver hon.
 
Det låter inte som vår bebis är den enda med stort närhetsbehov. Jaja, vi får väl turas om att vara uppe en stund på kvällen. Vi har ju satt in en TV i sovrummet så kanske kan jag sätta på den utan ljud och kika lite medans jag ligger där...
 
Jag brukar ligga och försöka titta på mobilen när jag ligger i sängen med Elsa. Nu har hon dock blivit väldigt intresserad så jag måste rigga upp den i smyg och lyssna om hon har ögonen öppna.

Om jag måste muta henne att vara still blir det babblarna, hon älskar dem!
 
Nu har hon både fått upp farten i krypandet och ställer sig upp mot saker - och förflyttar sig så stående!
Blev 7 månader förra veckan.
Eftersom det blir att vi jämför med storebror, som var motoriskt sen, känns det sjukt tidigt :p.
Oj, imponerande! Mina blev också sju månader förra veckan och känns långt bort att de ska ställa sig upp 😅. Kul att se hur olika barn är tycker jag!
 
Hur länge kan era ligga och sova själva på kvällen. Vi nattar ju Elsa i spjälsängen runt 19,00 men just nu vaknar hon typ inom en timme. Sambon brukar natta om henne nån gång men sen får nån av oss lägga sig bredvid henne. Det börjar bli så tröttsamt att typ aldrig få nån egentid eller hinna se ett avsnitt på en serie 😔 Tar vi upp henne i soffan är det som att hon vaknar av TVn. Hur gör ni andra?
Alltifrån 10 min till närmare en timme. Tyvärr går det ju aldrig att förutsäga 🙃
Det brukar gå att natta om någon gång här också men sen är det bara att gå och lägga sig bredvid för natten, så några särskilt roliga kvällar blir det ju inte. Att ta med honom och försöka få honom att sova i soffan/famnen går inte alls. Då vaknar han till ordentligt och kan vilja vara uppe flera timmar till.
 
Tintin sover själv i vårt sovrum på kvällarna och vaknar oftast bara 1-2 gånger och somnar om lätt om vi klappar om honom lite. Vissa kvällar vaknar han inte alls. Vi har haft en himla tur att få ett barn som sover så bra. Storebror sov inte själv mer än 20 min i taget första året. När han var runt året kunde vi lägga honom och han sov själv ett par timmar innan vi lade oss. Så det är otroligt olika. Man ska ha tur helt enkelt.
 
Å kan inte ni hjälpa mig lite nu! Elsa sover vanligtvis lite vid 08, sen vid 12/13 och sen igen vid 16/17. Nu börjar hon dra ut på tiden, idag somnade hon 10:30 till 11:30. Sen var hon trött efter en timme men kunde inte somna. Nu somnade hon vid 14:15 istället och vi får se hur länge hon sover Men säg att hon vaknar vid 16, då är det ju perfekt att gå och lägga sig vid 19-tiden.

Förlåt att jag skriver massa tider jag ser att det blir lite rörig men det är så jag känner mig just nu.

Tror ni nästa steg är två lurar per dag? Jag hade gärna sett att hon sover mellan 12-1430 enbart, men det är nog lite tidigt va? Det är så dumt också, för om hon somnar vid 13 så måste hon sova en gång till för att orka med att vara vaken till 19...Så den tuppluren behöver liksom skjutas på till så sent som möjligt i så fall. Vet inte om jag vågar gå och lägga henne tidigare, är rädd för att hon vaknar upp och sätter igång att leka när hon vaknar till.
 
Å kan inte ni hjälpa mig lite nu! Elsa sover vanligtvis lite vid 08, sen vid 12/13 och sen igen vid 16/17. Nu börjar hon dra ut på tiden, idag somnade hon 10:30 till 11:30. Sen var hon trött efter en timme men kunde inte somna. Nu somnade hon vid 14:15 istället och vi får se hur länge hon sover Men säg att hon vaknar vid 16, då är det ju perfekt att gå och lägga sig vid 19-tiden.

Förlåt att jag skriver massa tider jag ser att det blir lite rörig men det är så jag känner mig just nu.

Tror ni nästa steg är två lurar per dag? Jag hade gärna sett att hon sover mellan 12-1430 enbart, men det är nog lite tidigt va? Det är så dumt också, för om hon somnar vid 13 så måste hon sova en gång till för att orka med att vara vaken till 19...Så den tuppluren behöver liksom skjutas på till så sent som möjligt i så fall. Vet inte om jag vågar gå och lägga henne tidigare, är rädd för att hon vaknar upp och sätter igång att leka när hon vaknar till.
Ja, jag tror också att det naturliga är att dra ner till två dagsovningar. En blir nog lite för jobbigt. Tintin har länge sovit cirka 10-11 och 14.30-16 nu. Storebror började sova en gång per dag när han var 13 månader. Minns det så väl för vi kämpade med att få till det men lyckades inte. Sen åkte vi till Mallis när han var 13 månader och då var allt så spännande så det var inga problem att hålla honom vaken och efter den veckan sov han en gång per dag :p
 
Å kan inte ni hjälpa mig lite nu! Elsa sover vanligtvis lite vid 08, sen vid 12/13 och sen igen vid 16/17. Nu börjar hon dra ut på tiden, idag somnade hon 10:30 till 11:30. Sen var hon trött efter en timme men kunde inte somna. Nu somnade hon vid 14:15 istället och vi får se hur länge hon sover Men säg att hon vaknar vid 16, då är det ju perfekt att gå och lägga sig vid 19-tiden.

Förlåt att jag skriver massa tider jag ser att det blir lite rörig men det är så jag känner mig just nu.

Tror ni nästa steg är två lurar per dag? Jag hade gärna sett att hon sover mellan 12-1430 enbart, men det är nog lite tidigt va? Det är så dumt också, för om hon somnar vid 13 så måste hon sova en gång till för att orka med att vara vaken till 19...Så den tuppluren behöver liksom skjutas på till så sent som möjligt i så fall. Vet inte om jag vågar gå och lägga henne tidigare, är rädd för att hon vaknar upp och sätter igång att leka när hon vaknar till.
Här sovs det bara i omgångar om 30 min på dagen, två stycken brukar det bli. Sen kan hon sova lite längre på kvällen, 19-22 och så vaken en stund till innan hon somnar när jag lägger mig.
 
Å kan inte ni hjälpa mig lite nu! Elsa sover vanligtvis lite vid 08, sen vid 12/13 och sen igen vid 16/17. Nu börjar hon dra ut på tiden, idag somnade hon 10:30 till 11:30. Sen var hon trött efter en timme men kunde inte somna. Nu somnade hon vid 14:15 istället och vi får se hur länge hon sover Men säg att hon vaknar vid 16, då är det ju perfekt att gå och lägga sig vid 19-tiden.

Förlåt att jag skriver massa tider jag ser att det blir lite rörig men det är så jag känner mig just nu.

Tror ni nästa steg är två lurar per dag? Jag hade gärna sett att hon sover mellan 12-1430 enbart, men det är nog lite tidigt va? Det är så dumt också, för om hon somnar vid 13 så måste hon sova en gång till för att orka med att vara vaken till 19...Så den tuppluren behöver liksom skjutas på till så sent som möjligt i så fall. Vet inte om jag vågar gå och lägga henne tidigare, är rädd för att hon vaknar upp och sätter igång att leka när hon vaknar till.
Ja, börja med två sovpass per dag innan du siktar på ett. Tror sonen var dryga året när vi gick ner på ett pas. Elsa har ett nytt sovmönster där hon sover ca 1,5 timme på fm och sen bara 30-40 på eftermiddagen. Problemet vi har är att hon går upp så tidigt att hon vill sova redan runt 8.30. Och då blir eftermiddagsluren lite tidig och det blir lätt gnälligt även om vi lägger henne redan 18.30
 
Internationella mensdagen idag tydligen, och vad passar bättre än att på denna dag återfå sin mens :rolleyes: Vet inte om jag direkt saknar den men samtidigt så slipper jag den där ständiga gravidnojan som min skalle skapar åt mig (trots att de i princip borde vara ett jesusbarn ;) )

Vet inte om det är utvecklingsfas (enligt appen i alla fall) eller tandsprickning (hittar dock inga svullnader som skulle tyda på det) men hon har varit helt tokigt gnällig idag, absolut inget har funkat, åt säkert 4-5 gånger på natten mot 1 som varit den senaste tiden. Lägg till att brorsons hade ledig dag idag. Allt gick bra, till kl 10, då var mitt tålamod slut
 
Ja, mens. Fy fan. Fruktansvärt. Efter två täta graviditeter med amning har jag vant mig vid att den är borta men nu har jag fått tillbaka den sen en tid tillbaka och det känns jättejobbigt. Känner mig så svullen och äcklig och har fett hår. Tänker att jag borde testa hormonspiral för att se om den försvinner. Hade ingen mens på Cerazette men fick sluta pga sköra slemhinnor.
 
Satte in hormonspiral på efterkontrollen, så ingen mens här än. Hade lite blödningar i början samt ett par månader senare, men inget sen dess. Mensen får gärna hålla sig helt borta med den.
 
Åh lyllos er som fortfarande inte har fått tillbaka mensen… här kom den ju redan efter 2 månader 😬 hade hoppats på åtminstone ett halvår som förra gången, men eftersom lillan redan från början sov länge på nätterna känns det ju rimligt att mensen kom tillbaka tidigt ändå.

Men fy vad hemskt det blivit efter två barn. Antar att hormonerna fortfarande spelar in, vill minnas att det blev bättre efter ett år eller så… 😬 mår dåligt av preventivmedel så det är inte ens att överväga, men nu har jag blivit riktigt jobbig i humöret - pms deluxe. Aldrig haft innan. Och att använda de mensskydd jag brukar går inte 😭 slemhinnorna känns för känsliga/sköra… enda som funkat är bindor och jag hatar bindor - känns så ofräscht tycker jag och de ska alltid vika sig eller krångla på nåt sätt.
 
Hur länge kan era ligga och sova själva på kvällen. Vi nattar ju Elsa i spjälsängen runt 19,00 men just nu vaknar hon typ inom en timme. Sambon brukar natta om henne nån gång men sen får nån av oss lägga sig bredvid henne. Det börjar bli så tröttsamt att typ aldrig få nån egentid eller hinna se ett avsnitt på en serie 😔 Tar vi upp henne i soffan är det som att hon vaknar av TVn. Hur gör ni andra?

Vi lägger henne vid 20, brukar lägga båda barnen samtidigt. Och så sover hon till ca 23, då vill hon amma och sover vidare. Vi brukar oftast lägga oss då också.

Senaste tiden har dock varit lite huller om buller på kvällarna… vet inte riktigt vad de beror på. För att vi har så ljust på kvällarna nu kanske, solen går ju inte ner här nu. Har midnattssol. Märkte att de påverkade barnen då de villa ta morgon kl 4 i torsdags… 😴 händer i princip aldrig, nu vaknade ju båda barnen och jag kunde inte heller sova… mörklagt sovrummet rejält efter de och har inte hänt igen 😆
 
Åh lyllos er som fortfarande inte har fått tillbaka mensen… här kom den ju redan efter 2 månader 😬 hade hoppats på åtminstone ett halvår som förra gången, men eftersom lillan redan från början sov länge på nätterna känns det ju rimligt att mensen kom tillbaka tidigt ändå.

Men fy vad hemskt det blivit efter två barn. Antar att hormonerna fortfarande spelar in, vill minnas att det blev bättre efter ett år eller så… 😬 mår dåligt av preventivmedel så det är inte ens att överväga, men nu har jag blivit riktigt jobbig i humöret - pms deluxe. Aldrig haft innan. Och att använda de mensskydd jag brukar går inte 😭 slemhinnorna känns för känsliga/sköra… enda som funkat är bindor och jag hatar bindor - känns så ofräscht tycker jag och de ska alltid vika sig eller krångla på nåt sätt.
Men samma här. Kan inte använda menskopp för den åker bara ut. Har precis tagit ut hormonspiralen och hoppas att PMS:en ska bli bättre. Den har varit fruktansvärd hittills :wtf:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 945
Senast: farin
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 527
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
96 97 98
Svar
1 955
· Visningar
104 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp