Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att sluta amma faktiskt. Oftast sover lillan med pappa och jag går ner och ammar henne på natten nångång om det behövs, men ibland behöver ju pappan sova ostört och då ska lillan amma nonstop. Jag är en levande napp. Det känns som det mer stör hennes sömn faktiskt 😔 Kan man sluta amma bara på natten?

Sen har hon börjat vakna mellan 04-05 varje morgon. Jag är ett vrak som aldrig får sova längre än så (jag går upp med henne eftersom sambon oftast sover med henne på natten). Men, det är väl bara att lägga sig ännu tidigare på kvällen. Går aldrig i sängs senare än 21.30.
 
Jag funderar på att sluta amma faktiskt. Oftast sover lillan med pappa och jag går ner och ammar henne på natten nångång om det behövs, men ibland behöver ju pappan sova ostört och då ska lillan amma nonstop. Jag är en levande napp. Det känns som det mer stör hennes sömn faktiskt 😔 Kan man sluta amma bara på natten?

Sen har hon börjat vakna mellan 04-05 varje morgon. Jag är ett vrak som aldrig får sova längre än så (jag går upp med henne eftersom sambon oftast sover med henne på natten). Men, det är väl bara att lägga sig ännu tidigare på kvällen. Går aldrig i sängs senare än 21.30.
Äldsta slutade jag amma på natten när han var 9 månader och slutade amma helt när han var 11,5 månader. Mellersta slutade amma dagtid runt året och nattetid när han var 15 månader 🤣🤫
 
Jag funderar på att sluta amma faktiskt. Oftast sover lillan med pappa och jag går ner och ammar henne på natten nångång om det behövs, men ibland behöver ju pappan sova ostört och då ska lillan amma nonstop. Jag är en levande napp. Det känns som det mer stör hennes sömn faktiskt 😔 Kan man sluta amma bara på natten?

Sen har hon börjat vakna mellan 04-05 varje morgon. Jag är ett vrak som aldrig får sova längre än så (jag går upp med henne eftersom sambon oftast sover med henne på natten). Men, det är väl bara att lägga sig ännu tidigare på kvällen. Går aldrig i sängs senare än 21.30.
Jag har läst flera frågor om det på amningshjälpens fb-grupp, så tips att kolla där om hur man kan gå till väga enklast för er båda :heart
 
Jag har läst flera frågor om det på amningshjälpens fb-grupp, så tips att kolla där om hur man kan gå till väga enklast för er båda :heart
Nja, jag har faktiskt gått ur den gruppen för jag blir mest irriterad och trött av att läsa där. Jo, jag vet att det är naturligt och normalt att bebisar vill amma nonstop på natten och om jag kunde somna om lätt så hade det inte varit ett problem men jag kan inte sova med henne hängande i bröstet. Jag är trött hela dagen och irriterad.

Jag tror att det lättaste är att sambon tar Elsa på natten och försöker söva om henne med napp sen får vi se om det funkar att amma henne på dagen. Gör det inte det får jag väl sluta amma då också. Sonen erbjöd vi flaska på natten och till slut ville han inte ha och det och slutade äta av sig själv.

Vi får se om orken finns att ta tag i det nu eller om vi väntar nån månad tills vi är långlediga i sommar...
 
Puh, nu är vi hemma efter två veckor borta, har varit så skönt med miljöombyte och avlastning men nu är det rätt skönt att vara hemma igen faktiskt.
Vi kom hem vid 20 igår och Sixten somnade inte förrän 22 men vaknade samma tid på morgonen så vi får väl se hur den här dagen blir 🙈. Nu ligger de här med huvudena tätt ihop och tittar på samma leksak, så gulliga så man vill gråta. Måste visa en bild på det 😍.
 

Bifogade filer

  • 5F58A52D-B4E6-4DB7-8765-DE1377B1397C.jpeg
    5F58A52D-B4E6-4DB7-8765-DE1377B1397C.jpeg
    275,5 KB · Visningar: 37
Jag funderar på att sluta amma faktiskt. Oftast sover lillan med pappa och jag går ner och ammar henne på natten nångång om det behövs, men ibland behöver ju pappan sova ostört och då ska lillan amma nonstop. Jag är en levande napp. Det känns som det mer stör hennes sömn faktiskt 😔 Kan man sluta amma bara på natten?

Sen har hon börjat vakna mellan 04-05 varje morgon. Jag är ett vrak som aldrig får sova längre än så (jag går upp med henne eftersom sambon oftast sover med henne på natten). Men, det är väl bara att lägga sig ännu tidigare på kvällen. Går aldrig i sängs senare än 21.30.
Tror absolut att det går att sluta amma bara på natten. Det gjorde jag med storebror när han var 8-9 månader. Han ammade hela nätterna och då orkade jag inte längre. Han fick en flaska välling på natten istället, men egentligen hade det nog varit bättre att bara försöka trösta med napp och närhet. Sen ammade han på dagarna till 11 månader. Fasade ut av sig själv så det funkade bra.
 
Puh, nu är vi hemma efter två veckor borta, har varit så skönt med miljöombyte och avlastning men nu är det rätt skönt att vara hemma igen faktiskt.
Vi kom hem vid 20 igår och Sixten somnade inte förrän 22 men vaknade samma tid på morgonen så vi får väl se hur den här dagen blir 🙈. Nu ligger de här med huvudena tätt ihop och tittar på samma leksak, så gulliga så man vill gråta. Måste visa en bild på det 😍.
Gud vad gulligt :love:
 
Puh, nu är vi hemma efter två veckor borta, har varit så skönt med miljöombyte och avlastning men nu är det rätt skönt att vara hemma igen faktiskt.
Vi kom hem vid 20 igår och Sixten somnade inte förrän 22 men vaknade samma tid på morgonen så vi får väl se hur den här dagen blir 🙈. Nu ligger de här med huvudena tätt ihop och tittar på samma leksak, så gulliga så man vill gråta. Måste visa en bild på det 😍.
Ja, herregud så fint ❤️
 
Nja, jag har faktiskt gått ur den gruppen för jag blir mest irriterad och trött av att läsa där. Jo, jag vet att det är naturligt och normalt att bebisar vill amma nonstop på natten och om jag kunde somna om lätt så hade det inte varit ett problem men jag kan inte sova med henne hängande i bröstet. Jag är trött hela dagen och irriterad.

Jag tror att det lättaste är att sambon tar Elsa på natten och försöker söva om henne med napp sen får vi se om det funkar att amma henne på dagen. Gör det inte det får jag väl sluta amma då också. Sonen erbjöd vi flaska på natten och till slut ville han inte ha och det och slutade äta av sig själv.

Vi får se om orken finns att ta tag i det nu eller om vi väntar nån månad tills vi är långlediga i sommar...
Förstår! Själv sover jag nog genom en del amningar, särskilt morgontimmarna tror jag att det är amning typ hela tiden. Jag tror kroppen ställer in sig, så att du om du vill kan fortsätta amma på dagarna ändå. Sen tror jag på att göra vad man mår bäst av :heart
 
Nja, jag har faktiskt gått ur den gruppen för jag blir mest irriterad och trött av att läsa där. Jo, jag vet att det är naturligt och normalt att bebisar vill amma nonstop på natten och om jag kunde somna om lätt så hade det inte varit ett problem men jag kan inte sova med henne hängande i bröstet. Jag är trött hela dagen och irriterad.

Jag tror att det lättaste är att sambon tar Elsa på natten och försöker söva om henne med napp sen får vi se om det funkar att amma henne på dagen. Gör det inte det får jag väl sluta amma då också. Sonen erbjöd vi flaska på natten och till slut ville han inte ha och det och slutade äta av sig själv.

Vi får se om orken finns att ta tag i det nu eller om vi väntar nån månad tills vi är långlediga i sommar...
Jag gick också ur den gruppen, det finns jättemycket bra information och kunskap där men jag märkte efter ett tag att svaren mest skapade irritation ch frustration hos mig. Jag kände mig aldrig tillräcklig liksom 🤷‍♀️

Nu har jag ju precis slutat amma men jag känner igen mig så himla starkt i att inte längre orka ha en bebis som ammar nätterna igenom och den trötthet som följer av att hela tiden vakna till och ha svårt att somna om. Det var det som blev avgörande för mig, jag fixar inte fler sådana nätter. Här fasade sonen ut amningen på dagen själv så det blev aldrig riktigt ett alternativ att bara amma dagtid, annars hade det nog passat mig väldigt bra. Hoppas att ni lyckas få till en sådan lösning! ❤️

Vi var redo med att försöka ge välling på natten istället för att amma men det visade sig att han klarar sig väldigt bra ändå, räcker med att erbjuda lite vatten. Tror dock att det underlättar ganska mycket att han accepterar napp också. De första nätterna blev ganska jobbiga men med napp och tröst gick det rätt bra ändå. Sambon fick ta tre nätter helt själv och det tror jag var avgörande för oss. Känns nästan lite snopet att jag kämpat med amningen och våra tuffa nätter i mer än åtta månader och så blev det en så himla förbättring för vår del bara av att sluta amma. 😅

Nu blev mycket lite mer allmänt riktat men jag hoppas verkligen att ni hittar en bra lösning för er @KarinStarfighter !
 
Jag gick också ur den gruppen, det finns jättemycket bra information och kunskap där men jag märkte efter ett tag att svaren mest skapade irritation ch frustration hos mig. Jag kände mig aldrig tillräcklig liksom 🤷‍♀️

Nu har jag ju precis slutat amma men jag känner igen mig så himla starkt i att inte längre orka ha en bebis som ammar nätterna igenom och den trötthet som följer av att hela tiden vakna till och ha svårt att somna om. Det var det som blev avgörande för mig, jag fixar inte fler sådana nätter. Här fasade sonen ut amningen på dagen själv så det blev aldrig riktigt ett alternativ att bara amma dagtid, annars hade det nog passat mig väldigt bra. Hoppas att ni lyckas få till en sådan lösning! ❤️

Vi var redo med att försöka ge välling på natten istället för att amma men det visade sig att han klarar sig väldigt bra ändå, räcker med att erbjuda lite vatten. Tror dock att det underlättar ganska mycket att han accepterar napp också. De första nätterna blev ganska jobbiga men med napp och tröst gick det rätt bra ändå. Sambon fick ta tre nätter helt själv och det tror jag var avgörande för oss. Känns nästan lite snopet att jag kämpat med amningen och våra tuffa nätter i mer än åtta månader och så blev det en så himla förbättring för vår del bara av att sluta amma. 😅

Nu blev mycket lite mer allmänt riktat men jag hoppas verkligen att ni hittar en bra lösning för er @KarinStarfighter !
Ja, jag blev rätt frustrerad av att läsa i den gruppen, att jag inte orkade med att vara med. Typ såhär; ”min son på två år ammar 10 gånger per natt”. Ständiga svaret; ”Det är normalt”, vilket det ju är men samtidigt kanske man skulle kunna peppa lite mer. Att har du inte sovit en hel natt på två år, så kanske det är läge att göra nåt åt det?

Hur mycket är er son vaken nu på nätterna? Jag minns det som att storebror vakande några gånger per natt ändå men att vi hade betydligt lättare att söva om honom genom att typ klappa på rumpan.
 
Jag funderar på att sluta amma faktiskt. Oftast sover lillan med pappa och jag går ner och ammar henne på natten nångång om det behövs, men ibland behöver ju pappan sova ostört och då ska lillan amma nonstop. Jag är en levande napp. Det känns som det mer stör hennes sömn faktiskt 😔 Kan man sluta amma bara på natten?

Sen har hon börjat vakna mellan 04-05 varje morgon. Jag är ett vrak som aldrig får sova längre än så (jag går upp med henne eftersom sambon oftast sover med henne på natten). Men, det är väl bara att lägga sig ännu tidigare på kvällen. Går aldrig i sängs senare än 21.30.

Självklart ska du sluta amma på natten om du känner att det inte funkar längre ❤️

Kommer inte ihåg hur vi gjorde med äldsta, vet att det inte var enkelt.. har för mig att hon fasade ut det själv till slut dock.

Med lillan nu intalar jag mig att det kommer bli enkelt. Men mest för att vissa nätter sover hon 6h utan att amma - hon började tidigt med det (redan efter någon månad) men sen har det varit perioder när hon ammar flera ggr under natten.

Men det är definitivt något jag kommer testa att göra framöver också. De ska ju inte behöva äta på nätterna efter några månader
 
Hur tänker ni med att testa att ge något annat under nätterna när ni fasar ut amningen, och vad ger ni i så fall? Jag brukar vakna och vara så himla törstig/torr i halsen och är livrädd att bebisen ska känna samma men inte kunna uttrycka det.
 
Självklart ska du sluta amma på natten om du känner att det inte funkar längre ❤️

Kommer inte ihåg hur vi gjorde med äldsta, vet att det inte var enkelt.. har för mig att hon fasade ut det själv till slut dock.

Med lillan nu intalar jag mig att det kommer bli enkelt. Men mest för att vissa nätter sover hon 6h utan att amma - hon började tidigt med det (redan efter någon månad) men sen har det varit perioder när hon ammar flera ggr under natten.

Men det är definitivt något jag kommer testa att göra framöver också. De ska ju inte behöva äta på nätterna efter några månader
Alltså jag känner lite som så att så länge sambon går med på att liten sover bredvid honom och jag går dit och ammar en gång per natt är det okej men ska jag sova med henne så orkar jag inte med amning typ jämt.

Och egentligen ammar hon inte så mycket utan snuttar mest och det är väl ett tecken på att hon egentligen inte behöver det rent hungermässigt...
 
Hur tänker ni med att testa att ge något annat under nätterna när ni fasar ut amningen, och vad ger ni i så fall? Jag brukar vakna och vara så himla törstig/torr i halsen och är livrädd att bebisen ska känna samma men inte kunna uttrycka det.
Sonen fick ju erbjudande om ersättning i flaska men ville efter ett tag inte ha och har aldrig frågat efter det. Varken då eller nu när han verbalt kan be om vatten
 
Självklart ska du sluta amma på natten om du känner att det inte funkar längre ❤️

Kommer inte ihåg hur vi gjorde med äldsta, vet att det inte var enkelt.. har för mig att hon fasade ut det själv till slut dock.

Med lillan nu intalar jag mig att det kommer bli enkelt. Men mest för att vissa nätter sover hon 6h utan att amma - hon började tidigt med det (redan efter någon månad) men sen har det varit perioder när hon ammar flera ggr under natten.

Men det är definitivt något jag kommer testa att göra framöver också. De ska ju inte behöva äta på nätterna efter några månader

Självklart tycker jag också att man ska sluta amma på natten om det inte fungerar. Och att det fungerar för mamman är ju precis lika viktigt. Men vill ändå flika in angående det där att bebisar inte behöver äta på nätterna efter några månader. Det handlar ju mer om att så länge barnen går upp i vikt som de ska så behöver man inte väcka dem för mat. Inte att att är ett argument för att aktivt sluta amma på natten på grund av detta(som en del bvc-sköterskor vill få det till).

@KarinStarfighter med båda mina barn slutade jag amma på natten först men fortsatte på dagen. Det i sig fungerade bra, barnen kunde skilja på natt och dag. Men med båda blev det ganska snabbt så att amningen inte blev lika intressant längre dagtid så den fasades ut efter ett tag dagtid också. Men mina barn var lite större när jag slutade så det kan ju mycket väl vara mer intressant dagtid när barnen är lite mindre :) För mig och brösten var det inga som helst bekymmer. När man ammat så pass längre och amningen är etablerad är det oftast inga som helst bekymmer för brösten att ställa in sig på sådana rutiner :)

Angående facebookgruppen så vill jag tipsa om "systergruppen" Amningshjälpens rådgivningsgrupp. Där är det bara hjälpmammor som svarar och svaren är betydligt mer nyanserade än de säker välvilliga men ibland lite väl frälsta svaren från "vanliga" medlemmar i den andra gruppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 010
Senast: sthu
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 244
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
88 89 90
Svar
1 797
· Visningar
94 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp