Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
De sjukhussängar jag har varit i har varit väldigt smala! Jag kanske är ovanligt bred, men jag hade inte fått plats med mitt babynest bredvid.

Babynest var nog det enda vi saknade på eftervården första gången. Vi tog madrassen från baljan och la en filt över och så sov sonen på det mellan oss. Med andra barnet hade vi nest med oss och var väldigt nöjda med det. Men om det är enkelsängar så känns det ju svårt att få plats med nest. För oss har det varit dubbelsängar (eller ja två sängar bredvid varandra)
 
På vår förlossning hade vi inte fått plats med ett nest någonstans. Finns heller inga plastbaljor utan man får en tubsjal att bära bebis i för att vara hud mot hud så mycket som möjligt.

Tredje dagen efter förlossningen nu och nu har baby bluesen slagit till :cry: Han är så himla fiiin min bebis så jag gråter därför samtidigt som jag gråter för att jag har så fruktansvärt ont i svanskotan och kan inte göra nånting. Är sjukt frustrerande att be om hjälp med allt och nu stör jag mig på att min man är så sjukt ineffektiv. Inget blir gjort. Är otroligt jobbigt att bara ligga och se allt som behöver göras och inte kunna kliva upp ens.

Jag har i alla fall fått världens finaste bebis :heartcry:
Visa bifogad fil 56405

På återbesöket på BB idag vägde han 3630 g så har gått ner lite men mjölken har runnit till ordentligt idag så nu vänder han nog.
Men åh så fin! :love: Kommer ihåg den där tredagarsgråten.. Så himla jobbigt med alla hormoner och känslor som far omkring..
 
  • Hjärta
Reactions: Eli
Han är fantastiskt fin 😍🤩

Får du någon bra smärtlindring för svanskotan nu när du ammar? Känns kroppen ok annars efter förlossningen?

Vad är det för tubsjal? Som en trikåsjal, typ? Jag har packat ner en i min BB-väska.

Tack 🥰

Bara Alvedon och Ipren. Hjälper inget särskilt. Kroppen känns annars prima! Hade det inte varit det här med svanskotan hade jag lätt varit ute och promenerat nu.

Det är som en tubtop bara, en tajt som man stoppar ner barnet i. Dock verkar inte min bebis gilla den, han vill ligga utsträckt, lös och ledig på bröstet eller i famnen :D
 
Nån som har koll på vad det är för nål man har på handryggen under förlossningen?
Minns från min förra förlossning hur oerhört jobbigt jag tyckte just det var, under hela förlossningen. Kan man likagärna få en liten mjuk i armvecket, tro? Eller är den mer i vägen där på något vis? Den nålen är nog det jag oroar mig mest för inför förlossningen, rimligt 😂
 
Nån som har koll på vad det är för nål man har på handryggen under förlossningen?
Minns från min förra förlossning hur oerhört jobbigt jag tyckte just det var, under hela förlossningen. Kan man likagärna få en liten mjuk i armvecket, tro? Eller är den mer i vägen där på något vis? Den nålen är nog det jag oroar mig mest för inför förlossningen, rimligt 😂

Pvk:n? Man kan säkert sätta den i armvecket men du tror inte den är mer ivägen där? 😅 Jag var sjukt irriterad på den efter förlossningen den här gången. Fick be om att ta bort den två gånger innan det hände nåt.
 
Pvk:n? Man kan säkert sätta den i armvecket men du tror inte den är mer ivägen där? 😅 Jag var sjukt irriterad på den efter förlossningen den här gången. Fick be om att ta bort den två gånger innan det hände nåt.
Ja! Den kan vara mer i vägen där, jo, men om man skulle kunna tejpa slangen längs armen på något vis kanske...
Vad jag minns var det en rutingrej att sätta den direkt, jag är lite osäker på om de faktiskt användes 🤔
 
Ja! Den kan vara mer i vägen där, jo, men om man skulle kunna tejpa slangen längs armen på något vis kanske...
Vad jag minns var det en rutingrej att sätta den direkt, jag är lite osäker på om de faktiskt användes 🤔

kan säga att det är mycket mer bekvämare att ha den i handen än I armen. Men be dem tejpa fast slangen så att de blir lite som en ”båge/U” så rör nålen mindre på sig.

måste man dessutom ta blodprov av någon orsak så är man dessutom begränsad till att bara använda ena armen om kanylen ligger i armvecket (jobbar på labben och är smått irriterad då personalen envisas lägga kanyl i armen. Går kanske bra att ta ur samma arm ett par gånger men när man måste ta nytt prov för 10:nde gången eller så...)

vet inte hur mycket den läggs på rutin, jag är ju igångsatt med dropp båda gångerna + har risk för blödningar så de vill snabbt kunna droppa blod åt mig ifall de skulle behövas. Lättare att lägga då läget är lugnt
 
Nån som har koll på vad det är för nål man har på handryggen under förlossningen?
Minns från min förra förlossning hur oerhört jobbigt jag tyckte just det var, under hela förlossningen. Kan man likagärna få en liten mjuk i armvecket, tro? Eller är den mer i vägen där på något vis? Den nålen är nog det jag oroar mig mest för inför förlossningen, rimligt 😂
Fast det är ju ingen nål. Det är en liten plastslang
 
Oavsett så tycker jag den varit så jobbig. Lite fobi mot stick i händerna!
Minns inte att jag fick den direkt utan först när jag skulle få lite värkstimulerande (?) dropp. Så behövs den inte kanske du inte behöver ha den direkt? :)
(Detta var i Sörmland, 3 år sedan ungefär)
 
Minns inte att jag fick den direkt utan först när jag skulle få lite värkstimulerande (?) dropp. Så behövs den inte kanske du inte behöver ha den direkt? :)
(Detta var i Sörmland, 3 år sedan ungefär)

Jag har fått den direkt vid inskrivning vid båda förlossningarna. Fått antibiotika i den samt sprutan för att livmodern ska dra ihop sig efteråt.
 
Nån som har koll på vad det är för nål man har på handryggen under förlossningen?
Minns från min förra förlossning hur oerhört jobbigt jag tyckte just det var, under hela förlossningen. Kan man likagärna få en liten mjuk i armvecket, tro? Eller är den mer i vägen där på något vis? Den nålen är nog det jag oroar mig mest för inför förlossningen, rimligt 😂
Usch, jag gillar inte heller den nålen eller slang eller vad det nu är. Minns det som att den satt i armvecket under förra förlossningen och att det var obehagligt att böja på armen. Tyckte nästan det var värre än epiduralen. Den märkte jag inte ens när dom satte. Däremot var jag helt besatt av att se att röret till den aldrig blev tom på medicin 😂
 
Okej, då förstår jag.
Aha, trodde du menade någon annan spruta, typ läkemedel, är nog samma som jag fick som dropp då :)
Oxytocinet är ju ett läkemedel som man får direkt efter förlossningen för att livmodern ska dra ihop sig. Omdiskuterat om alla verkligen ska få det men vad jag läst mig till verkar det vara standard överallt och man måste säga till om man inte vill ha. Man kan ju också få det under själva förlossningen i dropp för att få starkare värkar.
 
Oxytocinet är ju ett läkemedel som man får direkt efter förlossningen för att livmodern ska dra ihop sig. Omdiskuterat om alla verkligen ska få det men vad jag läst mig till verkar det vara standard överallt och man måste säga till om man inte vill ha. Man kan ju också få det under själva förlossningen i dropp för att få starkare värkar.
Förlåt för tusen frågor :o
Men jag fick ingen spruta efteråt... eller fick jag inte det för att jag fick det under värkarbetet kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 047
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp