Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
5,1 kg tung och prick 60 cm lång är dagens 3månadersnotering. Med andra ord en medellång lättviktare :D

Jag hade hoppats på mer än knappt 300g upp på två veckor, men BVC verkade inte bekymrad. (Nu ska sambon också bara lära sig att inte ge upp när bebis brötar med flaskan så att hon äter ordentligt även när han matar... 🙄 )
 
Får han bära bebisen? Jag funderar en del kring om/när man vågar låta syskon bära bebisen, är nog rädd att bebis ska slinka ur armarna :crazy: sittande i soffan tex känns lugnt men gå med bebis i famnen vette tusan… hur har ni gjort?

Blöjväljare :love: det tror jag storasyster här hemma också vill vara!

Nej det får han inte. Han får ha honom i famnen i soffan men det är det enda. Oftast har han amningskudden i knät och så ligger lillebror på den. Vi har inte riktigt tänkt så mycket på det, men spontant känns det ju som att bebis måste bli stabil i nacken som steg 1 innan något annat än soffan är aktuellt.
 
Julia fyllde en månad igår! Helt otroligt som tiden går. På ett sätt känns det som om förlossningen var för flera år sedan och på ett annat som om allt hände igår. Hon är just nu inne i en fas där hon liksom aldrig är stilla, knappt ens när hon sover. Rör sig åt alla håll samtidigt och flåsar och stånkar och jag vet inte allt. Lägg till det kvällsoro i ett par timmar per kväll då hon mest bara vrålar rakt ut. Jag vet att det är normalt och allt men det är påfrestande ändå, särskilt när min man jobbar natt och alltså går hemifrån vid 18 och kommer hem runt 09 dagen därpå. Nu har jag tre sådana nätter i sträck framför mig - men det är ju tur att han är hemma på dagtid alla dagar utom en varannan vecka då han börjar 14, men vi funderar på om han ska ta 50% föräldraledigt de dagarna ett tag framöver för det var jobbigt som f-n att vara ensam i 20 timmar förra veckan. Men utöver kvällsgapandet är hon nöjd och glad och alert och vill "vara med" hela tiden. (Och just precis nu lyckades jag faktiskt lägga ner henne i sin säng när hon somnade raklång i mitt knä, så med lite tur - peppar peppar - blir det en hyfsat lugn kväll...)

Hormonerna rasar fortfarande såklart, så med jämna mellanrum börjar jag gråta för att

a) Julia är så fin och tänk att just hon kom till just oss
b) jag kommer att tänka på texten till Mitt lilla barn av Barbro Lindgren
c) jag skäms för att jag tycker att det är jobbigt med skrikandet ibland för egentligen har jag inget att klaga på
d) jag är så trött så trött så trött
e) alla ovanstående samtidigt (detta sker just precis nu :D)

Var på BVC i tisdags för första läkarbesöket och hon hade gått upp 220 g på en vecka (tror jag), då vi inte väcker för att mata utan låter henne styra både natt och dag. Så nu är hon över födelsevikten med råge - mycket skönt. Allt övrigt också bra!
 
Julia fyllde en månad igår! Helt otroligt som tiden går. På ett sätt känns det som om förlossningen var för flera år sedan och på ett annat som om allt hände igår. Hon är just nu inne i en fas där hon liksom aldrig är stilla, knappt ens när hon sover. Rör sig åt alla håll samtidigt och flåsar och stånkar och jag vet inte allt. Lägg till det kvällsoro i ett par timmar per kväll då hon mest bara vrålar rakt ut. Jag vet att det är normalt och allt men det är påfrestande ändå, särskilt när min man jobbar natt och alltså går hemifrån vid 18 och kommer hem runt 09 dagen därpå. Nu har jag tre sådana nätter i sträck framför mig - men det är ju tur att han är hemma på dagtid alla dagar utom en varannan vecka då han börjar 14, men vi funderar på om han ska ta 50% föräldraledigt de dagarna ett tag framöver för det var jobbigt som f-n att vara ensam i 20 timmar förra veckan. Men utöver kvällsgapandet är hon nöjd och glad och alert och vill "vara med" hela tiden. (Och just precis nu lyckades jag faktiskt lägga ner henne i sin säng när hon somnade raklång i mitt knä, så med lite tur - peppar peppar - blir det en hyfsat lugn kväll...)

Hormonerna rasar fortfarande såklart, så med jämna mellanrum börjar jag gråta för att

a) Julia är så fin och tänk att just hon kom till just oss
b) jag kommer att tänka på texten till Mitt lilla barn av Barbro Lindgren
c) jag skäms för att jag tycker att det är jobbigt med skrikandet ibland för egentligen har jag inget att klaga på
d) jag är så trött så trött så trött
e) alla ovanstående samtidigt (detta sker just precis nu :D)

Var på BVC i tisdags för första läkarbesöket och hon hade gått upp 220 g på en vecka (tror jag), då vi inte väcker för att mata utan låter henne styra både natt och dag. Så nu är hon över födelsevikten med råge - mycket skönt. Allt övrigt också bra!
Alltså, jag är ju tre månader in i bebislivet och jag gråter lite varje eftermiddag när bebis är som gnälligast och sambons sista jobbtimme är evighetslång. Skitsamma att man ska vara tacksam eller att ens unge är förhållandevis smidig - det är ändå skittufft och helt legitimt att gråta :heart
 
Jag räcker också upp handen 🙋🏼‍♀️ Har inte brutit ihop än idag men det var jäkligt nära alldeles nyss. Bebis som är orolig och gallskriker för minsta lilla, storasyster som var övertrött och skrikgrät, jag med spänningshuvudvärk och ätit för lite under dagen. Hade precis bytt blöja på A samtidigt som han gallskrek, lyft upp honom och fått honom lugn igen, så bajsade han IGEN och jag fick börja om hela proceduren. Och han började gallskrika igen...

Det som gör det hela lite extra frustrerande är att maken har väldigt ont i ryggen (och har haft det i en vecka till och från), på den nivån att han igår knappt kom ur sängen. Det gör att väldigt mycket mer läggs på mig vad gäller blöjbyten, lyfta barn, klä på barn osv.

Just nu sitter jag i alla fall och andas ut en stund. Storasyster har gått och lagt sig, bebis ligger vid bröstet och snuttar/sover samtidigt som jag äter lite kvällsfika och lyssnar på julmusik. Ska nog ta en extra delicatoboll :p
 
Vi har varit sjuka sen tisdags.
Ikväll blev det en sväng till barnakuten med lillasyster då hon rosslar och piper när hon andas.
Bronkiolit, mest troligt orsakat av RS, men hon syresätter sig ganska bra själv och äter med god aptit så vi slapp bli inlagda ♥️🙏🏼
Bara att hålla extra koll nu så hon inte blir sämre.
 
Vi har varit sjuka sen tisdags.
Ikväll blev det en sväng till barnakuten med lillasyster då hon rosslar och piper när hon andas.
Bronkiolit, mest troligt orsakat av RS, men hon syresätter sig ganska bra själv och äter med god aptit så vi slapp bli inlagda ♥️🙏🏼
Bara att hålla extra koll nu så hon inte blir sämre.
Åh håller tummarna för er 💕 så jobbigt med alla smittor som far runt ffa på hösten/vintern.
 
Vi har varit sjuka sen tisdags.
Ikväll blev det en sväng till barnakuten med lillasyster då hon rosslar och piper när hon andas.
Bronkiolit, mest troligt orsakat av RS, men hon syresätter sig ganska bra själv och äter med god aptit så vi slapp bli inlagda ♥️🙏🏼
Bara att hålla extra koll nu så hon inte blir sämre.
Vilket elände! Hoppas hon kryar på sig snabbt :heart
Skönt att slippa bli inlagda men förstår att oron måste va skitjobbig.
 
Åh håller tummarna för er 💕 så jobbigt med alla smittor som far runt ffa på hösten/vintern.

Vilket elände! Hoppas hon kryar på sig snabbt :heart
Skönt att slippa bli inlagda men förstår att oron måste va skitjobbig.

Tack ♥️
Natten har gått bra så nu hoppas vi det vänder. Fått instruktioner för en blandning med nässpray och koksalt som gjort susen på lilla nästäppan så hon kan andas lite bättre ♥️
 
Men hjälp vad du får flänga runt O_o
Jag blir helt matt bara av att läsa det där, vilken superkraft du har som pallar!
Skönt dock att lilla bebis iaf somnar enkelt i bilen. Minns med fasa när min va liten och skrek som en stuken gris i bilen, hade aldrig klarat att köra för blir så stressad.
(Har iof inte körkort heller så det är ett icke problem men ändå).
Hoppas familjebilen går att laga snart utan allt för stora kostnader.

Jag har ingen superkraft tyvärr, för jag är konstant trött och lider av huvudvärk som kommer och går. Men barnen ska kors och tvärs, jag ska kors och tvärs så det finns inget val än att flänga runt. Tack, min man ska återigen kika på vad det kan vara eftersom det är samma fel sen i höstas.

Jag mår bra av att plugga och träna som tur är så det är högt upp på min lista över om jag inte hann något av det igår :rofl:
 
Jag har ingen superkraft tyvärr, för jag är konstant trött och lider av huvudvärk som kommer och går. Men barnen ska kors och tvärs, jag ska kors och tvärs så det finns inget val än att flänga runt. Tack, min man ska återigen kika på vad det kan vara eftersom det är samma fel sen i höstas.

Jag mår bra av att plugga och träna som tur är så det är högt upp på min lista över om jag inte hann något av det igår :rofl:
Jag tycker du har det, du har kämpat på nått helt otroligt med dina barn, bara att ha en bebis med imuniseringsproblemet är ju tufft och sen bilstrul, plugg osv på det.
Glöm inte att berömma dig själv och om möjligt unna dig träning, varm choklad eller nått annat för att må bra.
 
Jag lär ju jinxa detta nu…
Men hade några riktigt jobbiga förvärkar inatt, vaknade av ontontont kl 08 imorse och det kommer hyfsat regelbundet men inga långa värkar och ibland blir det en paus på 15-20 min.
Fick den briljanta idén att gå och handla med 7 åringen så nu har vi varsin påse godis så stora att jag nästan skäms :o:laugh:
Mindre kul med (för)värkar i affären dock och dottern tittade storögt på mig och ba ”kommer bebisen nu mamma” :nailbiting:
Blöder lite märkte jag så känns som att nått faktiskt kan va på gång.
Är heeeeeelt uppe i varv :bump:
 
Jag lär ju jinxa detta nu…
Men hade några riktigt jobbiga förvärkar inatt, vaknade av ontontont kl 08 imorse och det kommer hyfsat regelbundet men inga långa värkar och ibland blir det en paus på 15-20 min.
Fick den briljanta idén att gå och handla med 7 åringen så nu har vi varsin påse godis så stora att jag nästan skäms :o:laugh:
Mindre kul med (för)värkar i affären dock och dottern tittade storögt på mig och ba ”kommer bebisen nu mamma” :nailbiting:
Blöder lite märkte jag så känns som att nått faktiskt kan va på gång.
Är heeeeeelt uppe i varv :bump:

Åh, heja heja! Hoppas det är en liten novemberbebis på G! ❤️😍
 
Jag lär ju jinxa detta nu…
Men hade några riktigt jobbiga förvärkar inatt, vaknade av ontontont kl 08 imorse och det kommer hyfsat regelbundet men inga långa värkar och ibland blir det en paus på 15-20 min.
Fick den briljanta idén att gå och handla med 7 åringen så nu har vi varsin påse godis så stora att jag nästan skäms :o:laugh:
Mindre kul med (för)värkar i affären dock och dottern tittade storögt på mig och ba ”kommer bebisen nu mamma” :nailbiting:
Blöder lite märkte jag så känns som att nått faktiskt kan va på gång.
Är heeeeeelt uppe i varv :bump:

Ja kom igen nu bebis!
 
Jag lär ju jinxa detta nu…
Men hade några riktigt jobbiga förvärkar inatt, vaknade av ontontont kl 08 imorse och det kommer hyfsat regelbundet men inga långa värkar och ibland blir det en paus på 15-20 min.
Fick den briljanta idén att gå och handla med 7 åringen så nu har vi varsin påse godis så stora att jag nästan skäms :o:laugh:
Mindre kul med (för)värkar i affären dock och dottern tittade storögt på mig och ba ”kommer bebisen nu mamma” :nailbiting:
Blöder lite märkte jag så känns som att nått faktiskt kan va på gång.
Är heeeeeelt uppe i varv :bump:
Låter absolut som att nåt kan vara på gång! :bump: Om du blöder är det kanske bra att ringa förlossningen och höra?
 
Låter absolut som att nåt kan vara på gång! :bump: Om du blöder är det kanske bra att ringa förlossningen och höra?
Jag funderade på att man kanske bör ringa.. men är verkligen inga mängder utan bara lite och gammalt blod så skulle tro det är tappen som mognat under natten och sen kom det ut när jag klev upp.
Googlat och verkar va vanligt och lugnt om det bara är lite.
Men bra du sa till för är så velig och uppe i varv så inte riktigt ”med” :angel:
 
Jag lär ju jinxa detta nu…
Men hade några riktigt jobbiga förvärkar inatt, vaknade av ontontont kl 08 imorse och det kommer hyfsat regelbundet men inga långa värkar och ibland blir det en paus på 15-20 min.
Fick den briljanta idén att gå och handla med 7 åringen så nu har vi varsin påse godis så stora att jag nästan skäms :o:laugh:
Mindre kul med (för)värkar i affären dock och dottern tittade storögt på mig och ba ”kommer bebisen nu mamma” :nailbiting:
Blöder lite märkte jag så känns som att nått faktiskt kan va på gång.
Är heeeeeelt uppe i varv :bump:

Heja heja!
 
Jag funderade på att man kanske bör ringa.. men är verkligen inga mängder utan bara lite och gammalt blod så skulle tro det är tappen som mognat under natten och sen kom det ut när jag klev upp.
Googlat och verkar va vanligt och lugnt om det bara är lite.
Men bra du sa till för är så velig och uppe i varv så inte riktigt ”med” :angel:
Det är säkert helt lugnt! Men det skadar ju inte att ringa och höra :)
 
Det lugnade ner sig vid 14 tiden men har fortfarande 1-2 värkar per 30 min om än väldigt milda. Sambon ville absolut ringa in till förlossningen och kolla läget, mest för att om det är fullt så kan vi när/om det drar igång va beredda på att åka längre än de 15 min vi har till sjukhuset nu.
Blodet va inget att oroa sig för och vi pratade med en ruskigt trevlig barnmorska så nu är jag PEEEEEPP!
Sambon skulle egentligen jobbat inatt men stannar hemma så vi ska beställa god mat och njuta av att bara vänta. Missade ju hela den här grejen med dottern pga igångsättning så vill liksom maximera det nu :D
 
Det lugnade ner sig vid 14 tiden men har fortfarande 1-2 värkar per 30 min om än väldigt milda. Sambon ville absolut ringa in till förlossningen och kolla läget, mest för att om det är fullt så kan vi när/om det drar igång va beredda på att åka längre än de 15 min vi har till sjukhuset nu.
Blodet va inget att oroa sig för och vi pratade med en ruskigt trevlig barnmorska så nu är jag PEEEEEPP!
Sambon skulle egentligen jobbat inatt men stannar hemma så vi ska beställa god mat och njuta av att bara vänta. Missade ju hela den här grejen med dottern pga igångsättning så vill liksom maximera det nu :D
Låter som en toppenidé :D Så himla pirrigt det där med att gå hemma och vänta på att det kan dra igång när som helst, jag hade ju samma att jag blev igångsatt med första och liksom missade den grejen.

Hoppas ni får en trevlig kväll och hoppas bebis inte håller dig på halster allt för länge!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 159
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 499
Senast: sthu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
280
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp