Bukefalos 28 år!

Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Ang tänder - Chelsea var ju rätt sen med tänder... har 8 nu :D

Usch haft tre jobbiga nätter senaste tiden, både förkylning och tandsprickning = vaknar ofta. I förrgår natt vaknade hon halv 4 och ville inte somna om, dessutom gallskrek hon om pappa skulle natta om så det fick bli jag.. och jag började jobba kl 6. Laagom trött!
Men, i går natt sov hon heeela natten plus gav mig sovmorgon till kl 8! :banana: Såå hoppas att det vänt tillbaka nu! Ska strax iväg och natta hästarna, hon blir så lagom glad då om hon vaknar och bara pappa är hemma hehe.
Dock är hon så smart! Om jag jobbar kväll och pappa nattar på kvällen, ja då får han även natta om (om det behövs)! Hon liksom fattar att jag inte är hemma :D Är vi båda hemma duger bara jag till nattning... otroligt mammig på det sättet!


Shlms mammor! Jag vill ju också seees! Jobbar ju varannan helg och den lediga helgen brukar vara rätt uppbokad. Men om jag kollar när jag är helt fri nästa gång så fixar jag ihop en träff :D Stadsmuseet verkar ju bra, spec om det inte hunnit bli uteväder ännu! I sommar får det bli picknick :banana:
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Förresten var vi på dagis i går och skrev på alla papper, så nu är hon redo att börja i maj! :banana: Gruppen blir 7 barn stor, mest tjejer (livat!).

Dock nämndes det att de gärna ser att halvtidarna går tis-tors, pga akriviteter. Men ska se om jag får igenom mina tider, behöver ju ha henne där när jag jobbar och det är inte tis-tors.
Och så tänkt jag att jag kanske kan ändra mina arbetstider till hösten så hon inte missar några bra aktiviteter, så får hon börja vara med på alla dom då. Nu är det ju ändå mjukstart på dagis och snart sommar - aktiviteterna avslutas.

Aja vi får se! :D
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

+ Kpist.
Som det verkar nu så kanske vi skippar previntivmedel till hösten, så kanske kanske att det blir ett syskon 2012.
Det beror på hur min jobbsituation ser ut då, men just nu verkar det ganska ljust iallafall :)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Spännande! Syskon is the shit som jag brukar säga. :D
Men här blir inga fler! De har börjat gadda ihop sig mot mig! :p
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Spännande med dagis, det kommer hon säkert tycka är jättekul :laugh:

nisse vad bra, vem vet då kanske vi möts i nästa tråd också:D

Idag har jag bytt 9 bajsblöjor, så ni kan ju gissa hur moa ser ut där bak:(

hon var vaken mellan 00.30 till 02.30 inatt och kunde inte somna om, sen är hon grymt närhetsbehövande om nätterna, ska ligga på armen med ansiktet ingosat i bröstet på mig, Visst är det gosigt, men det hade varit rätt kul att kunna röra sig nåt..

annars sover hon ovanligt bra för att vara hon om nätterna, vaknar i snitt 3 gånger per natt bara :)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Men vet ni varför hon bajsar så ofta? För spädisar kan det förstås vara normalt men jag har inte hört om någon så här gammal (:p) som bajsar så ofta och inte har någon form av allergi.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Nu är det antagligen nya tänder på g igen, för det är ljust och trådigt som det var förra rundan. Innan dess var det runt 3 om dagen, det är väl mer normalt?
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

samma här, en på förmidadgen och en på eftermiddagen, sällan mer, ibland mindre.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

1 på förmiddagen och 1 på eftermiddage körde vi idag, då är hon magsjuk. ;)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

3 st har det varit idag :)

för övrig väckte jag henne vid 7.30 i morse, somnade på väg hem från dagis vid 11.30, sov till 12.00 och var vaken till alldeles precis nyss, 22.15..
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Vi är fortfarande inne på att inte skaffa fler barn, och beslutet känns helt rätt!
Men man ska väl aldrig säga aldrig heller hehe.
Dock känns det heelt perfekt som det är nu!

Huu i natt vaknade C igen mitt i natten och jag kunde lämna hennes rum först efter 2 h. Somnar, vaknar, somnar, vaknar... Tur att jag var ledig idag!
Börjar jobba kl 16 de kommande 4 dagarna så hoppas det blir bättre o bättre m sömnen under denna tiden tills jag börjar kl 6 igen ;)
Tror det är förkylningen och tänder kombinerat...
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Idag var det dags för Chelseas första inskolningsdag!
Gick superbra! Var bara där en timme för att se oss omkring och få schema och så där. Men hon började leka direkt och gnällde bara en gång över en plastbanan som hon trodde var riktig :D
Planen var att vara inne med bara ett par barn i morgon, men det gick så bra så vi ska vara utomhus med alla barnen :idea:


Mer energisk unge får man leta efter, det är full fart hela dagen! Otroligt roligt och lite svettigt... så dagis tror jag är exakt vad hon behöver hehe.

Ni som redan börjat på dagis, några tips? Är ju nybörjare på detta :p
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

kul att det gick så bra!!

Tips. jaa.. Moa går ju bara 3 timmar om dagen ons-fre, och eftersom det är så många dagars uppehåll vill hon ofta inte åka dit när vi nämner det på tisdag kväll, ons morgon.
-Moa vet du vart du ska imorgon?
Efter en stunds funderande - dagis! nej nej dagis, nej!
Då får vi berätta att "men du ska ju leka, och dansa, gunga och HOPPA!" (hoppa är världens grej :p) och då flyger hon ur sängen och springer till dörren och skriker "dagis dagis, Moa dagis!"
Sen de andra dagarna är det inga problem alls, bara just när det varit paus.
Så mitt tips är att berätta vilka roliga saker hon ska göra om hon inte vill gå dit sen :)


Hon har blivit väldigt känslig för om någon är ledsen, det kan räcka med att man håller sig för pannan - Mamma esse? (ledsen) Mamma esse, Moa esse, nääääe, mamma aaaad! Moa aaaad! (glad)
Jag slog mig rejält häromdagen och grät, då kom hon , såg det och började gråta hon med, sprang iväg och kom tillbaka med ett papper - mamma, åka peppe (torka papper)

Ordet den (utalas dennnnnnnnnnn)kom häromdagen och har ersatt väldigt många andra ord, det är ju smidigt så ;)
-Äta den! gunga (ija) den! sitta den! Dricka (ischla) den! Mamma den!

igår gjorde jag kladdkakka och åt såklart det sista ur bunken efteråt, då kom hon, slet ur nappen och gormade - MOA AKA!!! hon ville visst smaka hon med, och jag visste inte ens att hon kunde det ordet, såna överraskningar är ju så kul!
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Om jag ska gissa så kommer C gråta när vi går och inte vilja gå hem när vi ska hämta :D
Förskolefrökens första intryck av C var: glad, framåt och en bestämd dam ;)
"Tyvärr" har gruppen blivit lite ojämn med två pojkar och 5 tjejer. Och hon sa att alla tjejerna var inne i en "min" period och var bestämda allihopa. Och att killarna var de lugna tysta :D

Vilka härliga uttryck Moa har! Längtar till man får höra lite mer meningar, sätta ihop ord och så där, jättegulligt ju!

På förskolan har de en förståndshandikappad kille så alla får lära sig teckenspråk, det ska bli roligt faktiskt!
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Halloj höst2009mammor!

Nu börjar våra buke"bebisar" fylla 2 år lite här och var och tycker det är dags med en uppdatering! Vad händer i småtjejernas och killarnas liv just nu? det är heeelt ok att skryta lite! ;)

Chelsea fyller två först i november, men det är sjukt vad fort tiden går!

Hon går på dagis, 4 dagar i veckan, och stormtrivs! Hon kallas dagis lilla solstråle! :love:
Hon har mkt mkt energi, sjunger och pratar hela tiden och sitter gärna inte stilla. Gå ut, och speciellt att gunga, är ngt hon älskar. Sjunga, som sagt, är ngt hon gör hela tiden, nu börjar vi kunna förstå vilka sånger hon nynnar på också hehe. På kvällarna ska vi sjunga ur sångboken, inte läsa ngn sagobok. Gärna julsånger ;)
Favoritsaker att leka med inne är just nu hennes Pippi-figurer, och små dockor och figurer öht. De ska gärna äta, sova etc.
Hon har en bästis som bor granne med oss som heter Elias, de frågar efter varandra heeeela tiden. Tyvärr kan de ej gå på samma dagis, det hade varit optimalt.
Hon äter som en häst, som hon alltid gjort och växer så det knakar. 80/86 i kläder passar, men har börjat köpa en del i 92 nu också :eek: vart tog bebisen vägen?
Inte så jätteintresserad av hästar, de är roliga att kolla på, klappa och ge morot. Men inte så hon frågar efter dom.

Jaaa det var en liten uppdatering ialla fall.

320734_10150295251034340_749659339_8012992_1670661696_n.jpg
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Vilken putt du måste gjort :D


Kul att det går bra på dagis, är ju inte kul att behöva lämna ett ledset barn:(

Moa går 8.30-11.30 varje dag nu och det går också bra. När pappa lämnar är hon ledsen först men med mig går det bra. Hon leker mycket med dockor och de ska sova mest, och de måste ha täcke - dövikigt:p

Mimmi är hennes favorit och hon går och sjunger på Mimmis rosettbutik, och igår fick hon en mimminalle som hon sov med, det är det första hon har velat haft i sängen någonsin!

Hn äter dåligt men det har hon ju alltid gjort, ibland vill hon inte ha middag alls. Hon väger ca 12,5 nu och är runt 88 lång.

Pratas gör det mest hela tiden och ibland undrar jag seriöst när hon andas... allt är riktiga ord och jag blir förundrad varenda dag är hon säger en massa nya svåra ord. jag vet faktiskt inte om det finna nåt hon inte säger.. det kanske låter skrytigt, men folk blir faktiskt förvånade när jag säger att hon inte ens är två än. PÅ agis tycker de att det är skönt att hon pratar så mycket för hon har börjat förklara saker för de andra små :love: Räkna hur många det r i meningarna är ingen ide. Idag har hon börjat med "Oh my" efter ett tv-program vi såg igår, gissa om det låter kul :D

Just nu sitter hon och är ledsen över att mimmi är blöt. Hon tyckte att hon skulle bada i hästarnas badkar.. "Moa hämta papper, torka mimmi huvud. Nej , huvud blött! Kan inte! Nej mimmi bada! Dumma mimmi!! Mamma torka mimmi hand? snäääälla mamma? Nej mamma kan! Dumma mamma!"
låter det, om och om igen utan andningspauser. Alla är dumma just nu, och hon är supertrotsig. Ta på skor går inte. Byta blöj går inte. Hon ska inte vara naken och inte ha kläder på, inte sova på dagen och inte äta nåt annat än mack aom hon själv får välja.

Roligaste ordet är köttbullar just nu - tutta-bullar:D

Ni vet reklamen för com hem med tvillingarna som pratar med varandra? De härmar hon hela tiden. Och så fort hon ser en bäbis så komer det "Moa ha sån!" och igår f¨ågade hennes farmor vad hon vill ha i paket" Bäbis". undrar vad det betyder:p
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Vad roligt att se den här tråden igen, det var verkligen evigheter sen jag skrev här :laugh: Kul att läsa om era små, följde tråden i tysthet ett tag och sen har det varit fullt upp.
Emma fyller 2 år den 13 oktober och börjar bli stora tjejen! Det har hänt otroligt mycket med henne i sommar och hon har utvecklats massor. Dock så pratar hon inte så mycket än, det börjar lossna lite men hon blir väldigt frustrerad när hon inte kan uttrycka sig. Vi befinner oss i en riktig trotsålder och det låter mest bara Nej, nej och nej hela dagarna ;)
I juni föddes hennes lillebror så hon är en väldigt stolt storasyster. Han måste vara den nöjdaste och gladaste bebisen jag träffat på, helt otrolig är han. Glad mest hela tiden och sover som en stock på natten (till skillnad från sin syster:D). Hon är otroligt mån om honom och han är den första som hon frågar efter på morgonen :D
Hon går inte på dagis än utan är hemma med mig och lillebror vilket gör att det är fullt ös hela dagarna :D

Blir riktigt imponerad av Moas tal, jätte häftigt att hon kan så mycket redan!
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Grattis i efterskott till lillebror! :banana:

kl

I dag är det en stor dag hemma hos oss: Chelsea fyller två! :love:

Hon fick hallonbakelse i vår säng i morse, och fick öppna paket. Hon var eld och lågor! "Chelseas!" lät det hela tiden haha.
Hon fick bara lite smågrejer, lite pippi-figurer (hon är besatt), lego och bakgrejer (kavel, mått mm). Det är sånt hon gillar mest nu.

Jag jobbar ikväll därav den tidiga uppvaktningen ;) Hon får mysa lite med sin pappa ikväll, sen har vi lite familjefika i helgen.

Dock ville hon inte gå till dagis i morse, hon skulle leeeeka (med nya sakerna) :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
350
· Visningar
21 776
Senast: Human
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 680
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 482
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp